گزارشی از همراهی با کاروان جهادی اعزامی به روستای محروم بندرعباس؛
روستای مازغ مغیران از توابع شهرستان بندرعباس در خانه‌های خشت و گلی و کپری در مناطق کوهستانی که هر لحظه امکان ریزش سنگ وجود دارد زندگی می‌کنند جایی که در بسیاری از مناطق آن هنوز خبر از آب لوله‌کشی،راه ارتباطی،برق و غیره برای زندگی در آن وجود ندارد.
کد خبر: ۸۹۳۶۰۶۶
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ همراهی با جوانان جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه های بندرعباس که در روستاهای محروم استان هرمزگان حضور داشتند، فرصتی بود تا از نزدیک بتوان محرومیت را لمس کرد و کیلومترها دورتر از پایتخت اقتصادی کشور با زیبایی‌های دلفریبش، آسایش و راحتی‌های پیچیده در زندگی ماشینی‌اش با روستائیانی همسفره شد که محرومیت، همسایه دیوار به دیوارشان و سادگی و صفا نیز زینت وجودشان است.

روستای مازغ مغیران با «بی‌آبی و بی برقی» عجین است

بندرعباس استانی با منبع عظیم از غنایم خدادادی و ظرفیت های نهان، اما روستاهای آن فاقد از هرگونه امکانات و پتانسیل برای فردای جوانان باغیرت است و فقر و محرومیت در روستای مازغ مغیران عجین شده است و در زبان های برخی ناگفته هایی ست که هنوز بر زبان ها جاری نشده است.

در غرب شهرستان بندرعباس روستایی به نام بنام مازغ مغیران با جمعیتی بالغ بر ۱۳۶نفر و  در قالب ۳۲ خانوار در ۴۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده و انگار عرق محرومیت در این نقطه از ایران زمین بنای خشک شدن ندارد و روستانشینانی که بین دو کوه واقع شده‌اند که از چشم مسئولان افتاده است.

مردم روستای مازغ مغیران جز مدرسه دبستان دو کلاسه هیچ چیز امکانات دیگری ندارند و کودکان این روستا هیچ وسیله بازی ندارند، جز خاک و سنگ و حیوان و گاهی نگاه کردن به گرگ و شغال‌هایی که در کوه‌ها دیده می‌شوند چیز دیگری را برای تفریح نمی بیند نه پارکی وجود دارد و نه تفرجگاهی و تا چشم در سیاهی شب و آبی آسمان می نگرند به جز کوه و بیابان چیز دیگری را مشاهده نکرده اند.

محرومیت و فقر، کلمه غریبی برای مردمان این دیار نیست، مردمانی که با سختی های این روزگار در دل کوه های این استان با همه مشکلات ساخته اند و تا به امروز خم به ابرو نیاورنده اند و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

غبار فراموشی بر روستای محروم مازغ مغیران 

روستای مازغ مغیران بندرعباس در خانه‌های خشت و گلی و کپری در مناطق کوهستانی که هر لحظه امکان ریزش سنگ وجود دارد زندگی می‌کنند جایی که در بسیاری از مناطق آن هنوز خبر از آب لوله‌کشی،راه ارتباطی،برق و غیره برای زندگی در آن وجود ندارد.

روستا نشیان این منطقه،گرما بخش زندگی شان هیزم و روشنایی چراغ خانه شان نفت و چراغ های فانوسی فیتله ای که آنها رادر سرمای زمستان و سیاهی شب یاری می دهد.

برق و راه دسترسی می خواهیم!

امروز مردمان و زنان سخت کوش و کم توقع روستای مازغ مغیران در بخش تخت بندرعباس به دور از زرق و برق‌های زندگی‌های شهری و بی خبر از آمارهای دهن پر کن جامعه امروزی در سختی های روزگار پر پیچ و خم محرومیت تنها از مسئولان برق می خواهند و جاده دستری ، تا آنها هم بدانند در این دنیای مجازی امروزی چه می گذرد.

با توجه به کوهستانی بودن این منطقه و جاده های صعب العبور آن با کوچک ترین بارندگی تخریب می شود مردم مجبورند آذوقه خود را برای این ایام فراهم کنند چرا که در تا بازگشایی آن ۶ ماه زمان می برد که  متأسفانه مسئولان راه و شهرسازی خیلی دیر برای بازگشایی راه اقدام می کنند.

ترک تحصیل دانش آموزان در نبود مدرسه

در زمان بارندگی که جاده به مدت چندین ماه مسدود می شود زن باردار و کودکان بیمار به دلیل نرسیدن به بیمارستان و در سایه بی توجهی مسئولان به روستائیان جان خود را ازدست‌داده‌اند.

نبود مدرسه راهنمایی در روستای مازغ مغیران باعث ترک تحصیل آنها می شود و بچه‌های این منطقه تا کلاس ششم بیشتر نمی‌توانند درس بخوانند چون مدرسه‌ای وجود ندارد باید درس را رها کنند و چرا برای ادامه تحصیل فامیلی در شهر ندارند.

۵۷ گروه جهادی ناحیه بسیج دانشجویی فعال در هرمزگان 

یوسف پرور، مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان هرمزگان در حاشیه اردوی جهادی در روستای مازغ مغیران، اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷ گروه جهادی ناحیه بسیج دانشجویی در استان وجود که دارد که ۵۷ گروه فعال است و مشغول خدمت رسانی در مناطق محروم هستند.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان بیان کرد: گروه جهادی ناحیه بسیج دانشجویی استان در زمینه های فرهنگی، عمرانی ،آموزش، بهداشت و درمان و اقتصاد مقاومتی فعالیت می کند.

نگاهی به خدمات رسانی گروه های جهادی هرمزگان

پرور با اشاره به اینکه خدمت رسانی گروه های جهادی در روستای مازغ مغیران از سال ۹۳ آغاز شد، گفت: رسانه ای کردن محرومیت روستا در زمینه راه و آب و برق رسانی نخستین فعالیت گروه جهادی بود که محرومیت روستا را به تصویر کشاندند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به رسانه ای کردن محرومیت های این روستا راه این جاده بازگشایی شد که در حال حاضر با ماشین های سایپا قابل رفت و آمد است و همچنین آب این روستا به صورت موقت لوله کشی شده اما به صورت فنی کامل انجام نشده است که هنوز جای کار دارد.

این مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان اظهار کرد: گروه جهادی ناحیه بسیج دانشجویی در بحث فرهنگی و ساخت مدرسه در این روستا همراه اداره کل نوسازی بودند و در سخت مدرسه این روستا مشارکت داشتند و همچنین یک باب سرویس بهداشتی در این روستا احداث کردیم.

پیگیر ساخت منبع آب در روستای مازغ مغیران هستیم

پرور با بیان اینکه در حال حاضر پیگیر ساخت منبع آب در روستای مازغ مغیران هستیم، گفت: در حال جابه جایی روستائیان به یک نقطه متمرکز و همچنین در حال کپرزدایی این روستا هستیم که استارت کار زده شده است و در حال ساخت یک باب خانه به یک خانواده بی بضاعت هستیم.

وی بیان کرد: گروه جهادی ریحانه النبی دانشگاه مذاهب اسلامی ،گروه جهادی کوثر ،گروه جهادی عماز از دانشگاه هرمزگان و گروه جهادی شهید حسن باقری از دانشگاه آزاد در مناطق محروم فعالیت می کنند و در زمینه ساخت سرویس بهداشتی ،توزیع لوازم بهداشتی ،ساخت خانه برای محرومین و آبرسانی روستاهای مناطق محروم فعالیت می کنند.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان ادامه داد: کمیته امداد خمینی (ره) اداره کل راه روستایی استان و نوسازی مدارس استان همراه گروه جهادی ناحیه بسیج دانشجویی بودند که یک برنامه ۵ ساله برای انجام فعالیت های عمرانی ،آموزشی بهداشت درمانی برای سه روستا که شامل مازغ مغیران،کوه لهرو وکوه دازان برنامه ریزی کردیم.

پرور تصریح کرد: اگر در زمینه اقتصاد مقاومتی خوب عمل کنیم و همچنین منابع آبی روستا را مهار و کشاورزی در این منطقه را گسترش دهیم ۵۰ درصد مشکلات روستائیان مرتفع خواهد شد که این کار همت جهادی می طلبد.

روستای مازغ مغیران ۲۰ چشمه آبی دارد

وی با بیان اینکه روستای مازغ مغیران دارای ۲۰ چشمه آبی است،گفت: این روستا ۲۰ چشمه آبی دارد اما آب آن بسیار ضعیف است که باید همه آنها را مهار کنیم و در روستای مازغ مغیران ۲۰ درصد،روستای کوه دازان و کوه لهرو ۵۰ درصد بچه های گروه جهادی خدمت رسانی کرده اند.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان بیان کرد: در روستای کوه لهرو دو مرحله آب رسانی کردیم و آب چشمه ها را برای باغات و آب شرب مهار کردیم.

نبود راه دسترسی مناسب، مهم ترین مشکل روستای کوه لهرو

پرور، مهم ترین مشکل روستای کوه لهرو را نبود راه دسترسی مناسب عنوان کرد و افزود: جاده روستای کوه لهرو بسیار صعب العبور است که در حال حاضر یک نقشه راه برای بازگشایی این جاده داریم که اگر اداره راه و شهرسازی همکاری کنند بزودی عملیات آن را آغاز خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: با یک بارندگی کوچک راه ارتباطی روستاهای کوه دازان ، کوه لهرو و مازغ مغیران تخریب می شود و بیش از ۶ ماه طول می کشد که این راه ارتباطی روستا وصل شود که نمونه بارز آن در سال گذشته با یک بارندگی راه ارتباطی روستای کوه لهرو به مدت ۴ ماه مسدود شد.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار دام در روستای کوه تازان، کوه لهرو و مازغ مغیران وجود دارد که در این ظرفیت بالایی است که می توان با حمایت از آنها می توان این ظرفیت را گسترش داد.

ایجاد خودباوری بین دانشجویان و اهالی روستاها اهداف اعزام گروه های جهادی است

پرور، مهمترین اهداف اعزام گروه های جهادی را حرکت به سوی استقلال و خودکفایی کشور با تلاش در جهت رفع محرومیت از روستاها با مهار منابع آبی و توسعه بخش کشاورزی دانست و گفت: رفع محرومیت از روستاهایی که از ساده ترین امکانات محروم هستند و ایجاد خودباوری بین دانشجویان و اهالی روستاها از دیگر از دیگر اهداف اعزام گروه جهادی است.

وی گفت: خودسازی دانشجویان یکی دیگر از اهداف اعزام گروهای جهادی است که در این اردوهای جهادی دانشجویان می سازند و ساخته می شوند و وقتی دانشجو در روستایی قرار گرفت و موقعیت و مشکلات را دید ظرفیت خود را بهتر می شناسد و درک می کند.

مسئول سازندگی بسیج دانشجویی هرمزگان با اشاره به شعار گروه های جهادی، افزود: روحیه جهادی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اسلامی و بعد از آن در کل جهان زنده کنیم و این شعار گروه های جهادی است.

با توجه به مشکلات عدیده مردم روستاهای بخش تخت بندرعباس که شامل روستاهای مازغ مغیران ، کوه دازان و کوه لهرو است انتظار می‌رود مسئولان برای خروج از اسارت محرومیت مردم این منطقه پیش قدم شوند تا مردم این دیار قربانی محرومیت نشوند.

ارسال نظرات