استان البرز گرچه رتبه سوم از لحاظ پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم را به خود اختصاص داده اما هنوز هستند کودکانی هر چند اندک که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده اند که در این خصوص شناسایی خانه به خانه در استان اجرا شده است.
کد خبر: ۸۹۳۶۰۷۶
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، بازماندن از تحصیل کودکان لازم التعلیم، واقعیتی تلخ و انکار ناپذیر در جامعه است که در البرز نیز شاهد آن هستیم، لذا باید این کودکان را شناسایی کنیم تا آنان از این حق ضروری و سرنوشت ساز بی بهره مند نمانند.

شناسایی خانه به خانه کودکان بازمانده از تحصیل در البرز

در جامعه کودکانی هستند که به دلایل مختلف از جمله فقر اقتصادی خانواده ها، فقر فرهنگی، اعتیاد والدین و بدسرپرستی و یا عقب ماندگی ذهنی از مدرسه بازماند می مانند که این مهم نیازمند توجه مسئولان، خیرین نیک اندیش و حتی مشارکت های مردمی با هر توان مالی تا این کودکان در کلاس درس معلم حاضر شوند.

موضوع مهم کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش و غیرقابل انکار در جامعه است، که همه ما به ویژه مسئولان نباید به سادگی از آن چشم پوشی کنیم.

کودک بازمانده از تحصیل شامل آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین شش تا 18سال باید در طول سال تحصیلی در چرخه‏ آموزشی کشور حضور داشته باشد اما به هر دلیلی وارد چرخه‏ آموزش نشده‏اند یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‏اند.

ترک تحصیل دانش آموزان سندی بر میزان کودکان بازمانده از تحصیل است زیرا تعداد زیادی از دانش آموزان هستند که یا در دوره ابتدایی مدرسه را ترک می کنند یا با اتمام ابتدایی وارد دوره راهنمایی نمی شوند.

یکی از علل بسیار مهم خارج شدن کودکان از چرخه‏ تحصیل این است که خانواده‏ها به درآمد کودکان خود برای امرار معاش نیاز دارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه در گفت و گو با ایرنا در تشریح وضعیت استان در این خصوص، گفت: پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم در این استان به سقف 99.91 درصد رسیده است که در رتبه سوم کشوری قرار داریم.

جعفر مقیمی با بیان اینکه تنها 9 دهم درصد از کودکان لازم التعلیم در این استان هنوز به دلیل مشخص نبودن محل سکونتشان در البرز شناسایی نشده اند، اظهار کرد: هر ساله در البرز طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را به صورت خانه به خانه با مشارکت معتمدین، معلمان و مدیران مدارس و مشارکت همه جانبه اداره کل بهزیستی در این استان اجرا می کنیم.

وی یادآور شد: احتمال می دهیم آن تعداد از کودکان بازمانده از تحصیل که تا کنون در البرز شناسایی نشده اند یا از استان مهاجرت کرده اند و یا در استان دیگری فوت کرده اند و یا عقب مانده ذهنی اند که تا کنون به رغم تلاش های زیادی که در طول چند سال تحصیلی گذشته انجام شده موفق به شناسایی آنها نشده ایم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: برای سال تحصیلی 97-96 نیز اقدامات لازم برای شناسایی و جذب کودکان زیر 10 سال بازمانده از تحصیل با اهتمام لازم در حال اجراست.

وی اضافه کرد: کودکان بازمانده از تحصیل معمولا به دلیل فقر اقتصادی خانواده، فقر فرهنگی، بد سرپرستی، بیماری، عقب ماندگی ذهنی و نیروی کار در مدرسه ثبت نام نمی کنند.

وی گفت: تاکنون در استان البرز نشانی 100 کودک لازم التعلیم شناسایی نشده است.

وی افزود: سالانه حدود 100 کودک لازم التعلیم داریم که به دلیل مشخص نبودن محل زندگیشان در مدارس ابتدایی استان البرز نام نویسی نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه این اداره کل همواره سعی در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل دارد، ادامه داد: باید جلوی بی سوادی در این استان گرفته شود که جذب تمامی کودکان دارای شرایط تحصیل یکی از اقدامات موثر در این زمینه است که در البرز با جدیت تمام از سوی ادره کل آموزش و پرورش دنبال می شود.

وی گفت: هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند که این اداره کل با برنامه ریزی و شناسایی کودکان سعی می کند طی چند سال متوالی تمامی آنان را جذب کند تا کودکی از مدرسه و سواد محروم نماند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز تصریح کرد: برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در البرز حتی از فرهنگیان بومی ، دهیاران و شوراهای روستاها نیز کمک می گیریم تا این کودکان وارد چرخه آموزش شوند.

مقیمی بیان کرد: هر ساله طرح ضربتی شناسایی کودکان لازم التعلیم در استان البرز به اجرا در می آید.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به جمعیت 245 هزار و 438 نفری دانش آموزی اول تا ششم ابتدایی این استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال تحصیلی 97-96 در پایه اول ابتدایی مدارس این استان 43 هزار و 376 دانش آموز مشغول تحصیل شده اند که نسبت به سال تحصیلی گذشته 2.72 درصد رشد داشته است.

مقیمی ادامه داد: این تعداد دانش آموزان ابتدایی در 7هزار و 454 کلاس درس در البرز تحصیل می کنند.

وی تاکید کرد: در شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل نیاز به همکاری و مشارکت همه دستگاه های اجرایی و مردم در مناطق شهری و روستایی در البرز داریم تا کودکی حتی یک نفر در این استان از تحصیل باز نماند.

استان البرز 462 هزار و 748 دانش آموز در پایه های مختلف تحصیلی دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات