طرح رجیستری گوشی موبایل از امروز با ‌آغاز مانیتورینگ شبکه اجرا شد و فعلًا در این مرحله هیچ محدودیتی برای مشترکان اعمال نمی‌شود تا اوایل آبان که یک یا چند مدل از گوشی‌های قاچاق غیرمجاز اعلام خواهند شد.
کد خبر: ۸۹۳۶۳۹۴
|
۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، طرح اجرای رجیستری گوشی موبایل از امروز در سراسر کشور آغاز شد.

در فاز اول اجرای این طرح از امروز 28 مهرماه تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و در چند روز آینده به اعمال محدودیت روی یک یا چند مدل گوشی آغاز خواهد شد.

بنابراین از امروز تا چند روز آینده که هنوز گوشی‌های موردنظر اعلام نشده‌اند هیچ محدودیتی برای مشترکان موبایل ایجاد نخواهد شد.

در روزهای آینده که چند مدل گوشی منتخب برای اعمال محدودیت‌ها اعلام می‌شود مقابله با گوشی‌ قاچاق و فعال نشدن تجهیز قاچاق در شبکه اپراتوری موبایل به این ترتیب رسماً آغاز می‌شود.

حمیدرضا دهقانی‌نیا معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیروز در گفت‌وگو با فارس، با تأکید بر اجرای رجیستری از روز 28 مهر ماه خاطرنشان کرد: مدل‌های ممنوعه با یک فرصت زمانی کوتاه یک یا دو روزه اعلام می‌شوند که امکان سوءاستفاده برای قاچاقچیان فراهم نشود.

در این شرایط برخی فروشندگان گوشی موبایل به خریداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خرید گوشی دارند عجله کنند یا گوشی‌های خریداری شده را قبل از 28 مهر فعال کنند که در غیر این صورت شاید قابل استفاده نباشد.

اما به گفته دهقانی‌نیا از امروز تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و قرار نیست هیچ گوشی حتی اگر قاچاق باشد قرار نیست غیرفعال شود. 

همچنان که دهقانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا لازم است مردم از روز جمعه شناسایی سریال گوشی جدیدی که قصد خرید آن را دارند استعلام کنند، گفت: از روز جمعه تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و فعلاً نیازی به استعلام‌گیری نیست که در آینده سامانه‌ای پیامکی برای استعلام شماره سریال گوشی توسط کاربران اعلام خواهد شد.

سخنگوی ستاد کمیته راهبری طرح رجیستری دیروز در نشست دیگری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مردم توصیه کرده اگر هر فروشنده‌ای برای طرح رجیستری از آنها هزینه طلب کرد فروشگاه را ترک کند. 

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیاز سالانه کشور به 10 تا 12 میلیون گوشی تلفن همراه تنها 10 درصد آن از طریق واردات قانونی انجام می‌شود که این میزان علاوه بر اینکه حقوق گمرکی و مالیات دولت را محقق نمی‌کنند ممکن است به دلیل میزان جذب اشعه بالا سلامت کاربران را نیز به خطر بیاندازند. همچنان که در مواردی میزان جذب اشعه در برخی گوشی‌های قاچاق تا 14 برابر حد استاندارد گزارش شده است. 

با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه هر گوشی با یک شناسه منحصر به فرد در شبکه معرفی می‌شود و از این رو پیگیری موبایل‌های سرقتی تسهیل خواهد شد. علاوه بر این به دلیل واردات رسمی و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتی‌کننده، کیفیت خدمات پس از فروش موبایل در کشور ارتقا خواهد یافت. 

به گزارش فارس، برای اطلاع‌رسانی درباره این طرح کانال‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی در طرح رجیستری آغاز به کار کرده و این کانال‌ها به سه گروه مردم، اصناف و بازرگانان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی گفت: کانال HAMTA_NTSW@در سه شبکه اجتماعی سروش، تلگرام و گپ به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند و کانال HAMTA_ASNAF@ و کانال HAMTA_BAZARGAN@ به ترتیب اصناف و بازرگانان در سه شبکه اعلام شده سروش، تلگرام و گپ اطلاعات لازم را ارائه می‌کند.

ارسال نظرات