خبرهای داغ:
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را بی‌تأثیر خواند و پرداختن به مسئله دختران مجرد بالای 30 سال را مهمتر عنوان کرد.
کد خبر: ۸۹۳۶۵۲۶
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،زهرا آیت‌اللهی  ، در خصوص تأثیر طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال گفت: طبق قانون سن قانونی ازدواج 13 است و اینکه افزایش این سن به 15 سال به صلاح دختران است یا خیر، بحثی کلی است. 

آیت‌اللهی با بیان اینکه در خصوص ازدواج دختران باید به مسائل الویت‌دارتر بپردازیم،‌ افزود: طبق آمار شمار دختران مجردی که سن آنها حدود 40 سال است بالاتر از آمار دخترانی است که زیر 13 سال ازدواج می‌کنند، به عقیده بنده این مسئله از اولویت بیشتری برخوردار است و باید بیشتر به این موضوع پرداخته و برای آن برنامه‌های اساسی طرح کنیم.

به گزارش فارس، وی در خصوص آمار طلاق در ازدواج‌های بین 13 تا 18 سال عنوان کرد:‌ بر اساس آمارها شمار طلاق در ازدواج‌های زیر 18 سال از ازدواج‌های بالای 18 سال کمتر بوده و آمار طلاق در ازدواج‌های بالای 18 سال چند برابر است. 

وی در این باره ادامه داد: در نتیجه نمی‌توان گفت که ازدواج زیر 13 سال باعث افزایش آمار طلاق در جامعه می‌شود. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص شرایط خاص ازدواج‌های زیر 13 سال بیان کرد: این نوع ازدواج‌ها را تنها در شرایط خاصی می‌توان یک ازدواج منفی تلقی کرد. 

به عنوان مثال ازدواج‌های اجباری را می‌توان یک ازدواج منفی قلمداد کرد اما باید توجه کنیم که ازدواج اجباری از سوی قانون منع شده است در نتیجه باید به جای ممنوعیت ازدواج زیر 13 سال طرحی مبنی بر ممنوعیت ازدواج اجباری دختران مطرح کنیم.

آیت‌اللهی ادامه داد: اگر در شرایطی دختری با سن 13 سال تمایل به ازدواج داشته باشد و تمام شرایط خانوادگی و دیگر مسائل فراهم باشد لزومی ندارد که با استفاده از قانون از این امر جلوگیری کنیم. چرا که در این صورت تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود افزایش ازدواج‌های ثبت نشده خواهد بود.

وی در خصوص تبعات ازدواج‌های ثبت‌نشده نیز عنوان کرد:‌ در صورت عدم ثبت ازدواج بیشترین آسیب به دختران وارد خواهد شد. چرا که در آینده در صورت بارداری دختران مشکلات عدیده‌ای برای ثبت فرزند و نصب آن و در صورت درخواست طلاق از سوی دختر به علت ثبت نشدن ازدواج مشکلات زیادی برای دختران ایجاد خواهد شد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در خصوص تأثیر این طرح در جامعه و بهبود وضعیت دختران، گفت: این طرح نمی‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ازدواج برای دختران داشته باشد.

آیت‌اللهی افزود: بهتر است به جای طرح این قانون و تلاش برای افزایش سن ازدواج سعی کنیم تا با فرهنگ‌سازی ازدواج‌های زیر 13 سال را به ازدواج‌هایی منطقی و معقول تبدیل کنیم.

 

ارسال نظرات