نوبخت با اشاره به طرح پزشک خانواده که به صورت پایلوت در استان‌های فارس و مازندران به اجرا در آمده است، اظهار کرد: اکنون این طرح به صورت ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود و این سیاست وزارت بهداشت و برنامه مجلس در ششم طرح تحول نظام سلامت است.
کد خبر: ۸۹۳۶۵۸۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی نوبخت در حاشیه سفر به غرب مازندران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت که یک طرح انقلابی و کمک کننده به مردم است، اظهار کرد: در گذشته در بعضی از دولت‌ها رسم بر این بود که تا پول پرداخت نشود، بیمار بستری نخواهد شد و این در شأن نظام نبود و بنابراین هدف طرح تحول نظام سلامت این است که بیماران در مراجعه به بیمارستان‌ها دغدغه خاصی نداشته باشند.

وی افزود: در دولت یازدهم و مجلس نهم برای اجرای طرح تحول سلامت کمک‌های خوبی شد و الان نیز دولت دوازدهم و مجلس دهم همان برنامه را ادامه می‌دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای اینکه به ملت ایران اطمینان دهیم که طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه ششم توسعه، نهایی کردن نظام ارجاع و استفاده از پزشکان خانواده مشخص کرد که در صورت عملیاتی شدن آن توسط مسؤولان اجرایی، هم در هزینه‌های بخش سلامت صرفه‌جویی می‌شود و هم مردم تکلیف خود را خواهند دانست و البته رعایت راهنماهای بالینی باید توسط پزشکان و فارموکوپه دارویی کشور در این زمینه بسیار مهم است و همه اینها تکالیف قانونی است و با توجه به تجاربی که به دست آمده است، صرفه‌جویی بزرگی در طرح تحول پیش خواهد آمد.

این مسؤول بیان کرد: طرح تحول سلامت در خدمات‌رسانی به مردم موفق عمل کرده است ولی در پرداخت بدهی‌های خودش موفق نبود و برای حل این مشکل، در مجلس تصمیم گرفته شد تا منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت پیش‌بینی کنیم و این غیر از موضوع یک درصد ارزش افزوده است و چون 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها خوب جواب نداد، امسال قطعاً در این زمینه هم از کمیسیون بهداشت و درمان و هم از نمایندگان در صحن علنی مجلس بهره خواهیم گرفت تا بتوانیم منابع این طرح را پایدار کنیم.

نوبخت با اشاره به طرح پزشک خانواده که به صورت پایلوت در استان‌های فارس و مازندران به اجرا در آمده است، اظهار کرد: اکنون این طرح به صورت ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود و این سیاست وزارت بهداشت و برنامه مجلس در ششم طرح تحول نظام سلامت است.

وی تأکید کرد: مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت مردم در جامعه قطعاً افزایش می‌یابد و این مالیات‌ها باید در بخش طرح تحول سلامت هزینه شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که قسمت اعظم ایرانی‌ها اضافه وزن دارند، اظهار کرد: دیابت نیز آمار نگران‌ کننده‌ای را در جامعه نشان می‌دهد و پس از آن افزایش فشار خون و بیماری‌های استخوانی در رده‌های بعدی فراوانی در کشور قرار دارند که البته بیشتر این موارد بر اثر سوء تغذیه است و سوءتغذیه فقط به معنای نداشتن غذا نیست بلکه گاهی از پرخوری و بدخوری اتفاق می‌افتد و باید سواد سلامت مردم افزایش یابد و این کار باید از سوی مسؤولان اجرایی شود.

این مسؤول با اشاره به اینکه مصوبه‌ای که امسال کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره توسعه طرح اورژانس هوایی داشت این بود که ناوگان اورژانس کشور را به سازمان ارتقاء داد و دارای تشکیلات مستقل و خاص خودش شد، تصریح کرد: در غرب مازندران علاوه بر جمعیت بومی، با توجه به گردشگری بودن این قسمت از مازندران و حضور میلیونی مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور و بروز مخاطرات و حوادث، در زمینه ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در غرب مازندران اقدامات مؤثری در مجلس صورت خواهیم داد.

نوبخت درباره اجرای طرح تجمیع بیمه‌ها، گفت: این طرح یک دستور کلی است که هم قانونش وجود دارد و هم در سیاست‌های کلی نظام سلامت، مدیریت منابع آن مورد تأکید است و باید این طرح مدیریت شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها