مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

حیات فرهنگی جامعه وابسته به کتاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نخستین نشست کتابخوان ویژه نابینایان استان، گفت: حیات فرهنگی جامعه وابسته به مقوله کتاب است.
کد خبر: ۸۹۳۷۰۴۹
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور اظهار کرد: روشندلان منشاء حرکات و خدمات ارزنده جامعه هستند و امروز این نشست به بهانه ارایه خدمات به این قشر تلاشگر شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مقوله کتاب و کتابخوانی امری مهم است، افزود: کتاب به باور تمام اندیشمندان و عقلا یک مقوله حیاتی است و تولید کتاب و افزایش کتابخوانی جامعه را به سمت آگاهی ها و معرفت بیشتر سوق می دهد و مطالعه یکی از حلقه های مفقوده انسان با فلسه وجودی وی است، اگر انسان خود را بشناسد می تواند راه های تعالی را به شکل فردی و اجتماعی پیش گیرد و خود را به مرحله تکامل رسانده و در تکامل جامعه نیز اثرگذار باشد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کسی که خود را شناخته خدای خود را می شناسد و نسبت خود را به هستی معین می کند، اظهار کرد: انسان با شناخت فلسفه وجودی خود می تواند یک فرد موثر و مثبتی در سرنوشتی که برای او رقم زده شده، باشد.

محمدپور همچنین در ادامه، شناخت خود را توصیه پیامبران و امامان در احادیث و روایتهای مختلف عنوان کرد و گفت: طبق فرمایشات حضرت علی (ع) بزرگترین حکمت و انتهای معرفت شناخت خود است.

وی ابراز داشت: اگر انسانی مشکلی را سر راه خود مشاهده کند و وجود مشکلات را عدم رسیدن به موفقیت های خود تلقی کند و همچنین دیگران را مانع پیشرفت خود بداند، این امر نشان دهنده این است که وی به داشته های خود اشرافیت ندارد و با سر خم کردن در برابر مشکلات و ناگواری ها و احساس عجز مانع ترقی خود شده است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه انسان با شناخت خود می تواند راه شادابی را پیش بگیرد، افزود: انسان زمانی می تواند به مرحله ای از شادابی دست یابد که تجربه های دیگران و گذشته ها را آموزگاری برای پیشرفت خود بداند. 

محمدپور با بیان اینکه روشندلان از نعمت چشم تن برخوردار نیستند، اظهار کرد: توجه به خود یکی از موهبت های الهی است، متاسفانه بسیاری از انسان ها چشم تن را دارند، اما قدرت بینایی و درک مسایل را ندارند.

وی توجه به کتابخوانی را یکی از ضروریت های جامعه دانست و تصریح کرد: شاخص مطالعه جامعه متناسب با پیشنیه، فرهنگ و دین ما نیست و این امر مشارکت تمام مردم را می طلبد تا با مانوس کردن خود با مقوله کتابخوانی در جامعه سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کتابخوانی از نان شب و آب خوردن حیاتی است، بیان کرد: اگر وضعیت آینده کشور و فرزندان و نوادگانمان برایمان مهم است، باید بحث کتابخوانی را جدی بگیریم.

محمدپور خاطرنشان کرد: در زمینه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در کشور و استان اقداماتی انجام گرفته است، اما این اقدامات قابل قبول نیست و تلاش زیادی را می طلبد.

وی با بیان اینکه تبریز در گذشته تمدن ساز بود، اظهار کرد: این شهر در زمینه فرهنگ افتخارات زیادی را به دست آورده و شهر تبریز امروز باید در مطالعه کتاب سرآمد باشد و جایگاه شایسته ای در کشور داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از ارایه یارانه برای خرید کتاب خبر داد و گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با هدف ارتقای سطح کتابخوانی و افزایش سهم کتاب و گنجاندن این محصول در سبد فرهنگی خانوار و افزایش مصرف این کالای مهم به صورت گسترده ای با حضور ناشران برگزار می شود و در این نمایشگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت های خود را در قالب بن در اختیار خریداران کتاب قرار می دهد.

محمدپور بر ادامه نهضت کتابخوانی روشندلان استان تاکید کرد و افزود: نابینایان با مطالعه، کتابهایی که توسط کتابخانه مرکزی تبریز با خط بریل چاپ می شود را به علاقه مندان حوزه کتاب معرفی کنند

ارسال نظرات
آخرین اخبار