خبرهای داغ:
رئیس مرکز بهداشت هشترود از معرفی کودکان بی بضاعت دچار اختلال رشد برای اختصاص جیره غذایی کمکی به کمیته امداد امام خمینی(ره) خبر داد.
کد خبر: ۸۹۳۷۲۹۴
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، عقیل نوروزی افزود: این واحد کودکان بی بضاعتی که دچار اختلال رشد هستند را توسط همکاران در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی شناسایی و برای اختصاص جیره غذایی کمکی به کمیته امداد معرفی می کنند.

وی افزود: برای همه کودکان با ورود به شش ماهگی و آغاز غذای کمکی توصیه های لازم تغذیه ای داده شده و نمودار رشد کودکان توسط همکاران در واحدهای محیطی ترسیم می شود و چنانچه کودکی به هر علت رشد نامطلوب داشته باشد ضمن مراقبت های ویژه تغذیه ای در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می شود.

نوروزی اضافه کرد: در مورد زنان باردار نیز این واحد با همکاری واحد سلامت خانواده توصیه ها و آموزش های تغذیه ای لازم را به مادران در حین بارداری میدهد و چنانچه مادرانی به هر دلیل نمودار رشد نامطلوب داشتند توسط بهورزان و مراقبین سلامت  مراکز بهداشتی شناسایی و به واحد بهبود تغذیه ارجاع داده می شوند.

وی بیان کرد: در این واحد کارشناس تغذیه مستندات را بررسی و چنانچه مادر بارداری واجد شرایط باشد اقدام به تشکیل پرونده کرده و با همکاری بنیاد علوی برای این مادران کمک تغذیه ای به ارزش تقریبا ۵۰۰ هزار تومان با  تنوع غذایی و انواع مواد غذایی مختلف اختصاص میدهند که سهمیه شهرستان ماهانه ۱۵۰ مادر واجد شرایط می باشد.

نوروزی اظهار داشت: در حال حاضر در سطح مرکز بهداشت شهرستان و برابر سیاست های مرکز بهداشت استان واحدی بنام واحد بهبود تغذیه وجود دارد که یک نفر کارشناس تغذیه در این واحد مشغول بوده و  این واحد مسول هماهنگی فرآیندهای مربوط به تغذیه در سطح مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت است.

نوروزی تاکید کرد: از دیگر فعالیت های این واحد توجه به ید موجود در نمک مصرفی خانوار از طریق ید سنجی نمک مصرفی خانوارها به کمک واحد مهندسی بهداشت محیط میباشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف واحد تغذیه مرکز بهداشت توزیع مکمل های ویتامین در بین نوجوانان و جوانان و همچنین برنامه آهن یاری برای دانش آموزان دختر سنین راهنمایی و دبیرستان به مدت ۱۶ هفته می باشد که با همکاری آموزش و پرورش انجام می گیرد.

نوروزی ابراز کرد: از آغاز مردادماه نیز همزمان با اجرای برنامه خطر سنجی بیماری های غیر واگیر که به برنامه ایراپن مشهور است کلیه  افراد بالای ۳۰ سال به نوبت به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی دعوت شده و از نظر بیماری های قلبی عروقی دیابت و چربی خون بالا و همچنین از نظر سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم، سرطان سینه و همچنین از نطر سلامت روان و سوی مصرف مواد و همچنین از نظر سبک تغذیه مورد بررسی و غربالگری قرار می گیرند که افراد نیازمند مشاوره های تغذیه به کارشناسان تغذیه ارجاع داده می شوند که در قالب این برنامه شبکه بهداشت در نظر دارد ۴ کارشناس تغذیه از طریق نیروی طرحی جذب کند.

ارسال نظرات