دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین کاملاً بومی است؛ از لبنان، عراق، کویت، عمان، تاجیکستان، امارات و آذربایجان تقاضای راه‌اندازی بانک خون بند ناف را داشته‌ایم که تاکنون این امر در عراق محقق شده و تا دو ماه آینده نیز در عمان محقق می‎شود.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۰۷
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت خون بند ناف جنین و جفت که تا یکی دو دهه گذشته به‌عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‎شد، اظهار کرد: این خون سرشار از سلول‌های بنیادین است که می‌تواند با فرهنگ‌سازی مناسب، با اجازه خانواده به‌صورت عمومی و خصوصی حداکثر 5 تا 10 دقیقه پس از تولد نوزاد دریافت و به‌طور استاندارد تا 25 سال در بانک خون ذخیره‌سازی شود.

وی درباره اینکه امکان ذخیره‌سازی خون در چند درصد از جنین و جفت‌ها وجود ندارد، بیان کرد: این موضوع در 5 تا 10 درصد جنین‌ها قابل ذخیره‌سازی نیست، از جمله در مواردی که حجم خون سلول‌های جمع‌آوری شده در جفت کم باشد، یا مادر باردار دارای بیماری‌های خاص یا مورد هورمونی و تزریق خون‌های مکرر باشد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: در مواردی که بیمار نیاز به سلول‌های بنیادین دارد و نمونه‌ای از سوی خانواده ذخیره نشده باشد و یا در کشور نمونه مناسبی برای آن پیدا نشود، هیأت امنای ارزی این نمونه را از کشورهای دیگر تقاضا می‌کند که بین 35 تا 40 هزار یورو هزینه دارد.

این مسؤول بیان کرد: هزینه ذخیره‌سازی هر نمونه خون بند ناف جنین در ایران به‌صورت خصوصی(برای استفاده خانوادگی) 2 میلیون و 500 هزار تومان است و ذخیره‌سازی عمومی(برای اهدا) رایگان است، اگر فردی نیاز به سلول‌های بنیادین داشت و در بانک خون عمومی موردی برای آن یافت نشود و در بانک خصوصی چنین نمونه‌ای باشد با اجازه خانواده مربوطه، این نمونه فروخته می‌شود و در مواردی نیز به‌طور رایگان در اختیار فرد نیازمند قرار می‌گیرد.

ضرابی گفت: از 85 هزار نمونه خون بند ناف و جفت که در ایران ذخیره شده است، بیش از 50 هزار نفر از صاحبان آن، رضایت‌نامه اهدا را امضا کرده‌اند.

وی درباره اینکه آیا صادرات خون بند ناف و جفت داشته‌ایم، اظهار کرد: تمامی استانداردهای لازم مربوط به ذخیره‌سازی خون را پیاده‎سازی کرده‌ایم و اگر تأییده آن را بگیریم، امکان صادرات نمونه خون بند ناف را خواهیم داشت و آن‌وقت می‌توانیم ادعا کنیم که در سطح جهانی حرفی برای گفتن داریم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین کاملاً بومی است؛ از لبنان، عراق، کویت، عمان، تاجیکستان، امارات و آذربایجان تقاضای راه‌اندازی بانک خون بند ناف را داشته‌ایم که تاکنون این امر در عراق محقق شده و تا دو ماه آینده نیز در عمان محقق می‎شود.

ضرابی در پایان با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‎رسانی در زمینه ذخیره‎سازی خون بند ناف و جفت صورت بگیرد، گفت: همه خانواده‌ها به‌ویژه آنهایی که یک فرد مبتلا به بیماری‌های خونی دارند می‌توانند برای فرزند بعدی به فکر ذخیره‎سازی خون بند ناف باشند و با توجه به اینکه نیازمند توسعه بانک خون عمومی هستیم تا به حدی از استاندارد برسیم، لذا در این زمینه نیاز است تا رسانه‌ها و سایر دست‌اندرکاران به‌خوبی وارد عمل شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها