خبرهای داغ:
رئيس كل دادگستری قزوين:

اصلاح مجرم گاه در مجازات و گاه در تخفيف مجازات و آزادی است

رئيس كل دادگستری استان قزوين گفت: نگاه ما نباید فقط نگاه مجازاتی باشد، هدف ما قضات باید اصلاح مجرم بوده و اصلاح مجرم هم گاه در مجازات، گاه در تخفیف مجازات و گاه در آزادی با نظارت است.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۱۷
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در بازدید از زندان مرکزی قزوین که صبح امروز صورت گرفت، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم کمکی به بنده‌ای از بندگان خدا ارائه کنیم، حتی اگر آن فرد گناهکار و یا خطاکار باشد از این رو با عزم همگانی برای خدمت به مردم تلاش می‌کنیم.
وی ادامه داد: اگر کسی مرتکب جرمی شد و امکان اصلاح آن نبود، باید مجازات آن را تحمل کند و از آن روزی هم که روانه زندان شد برای آزادی او تلاش می‌کنیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: البته باید ابتدا تلاش کنیم که زندانیان کمتری داشته باشیم چراکه تکلیف شرعی و قانونی بر این منوال است از همین رو دستور رهبر معظم انقلاب و رئیس قوه قضائیه در این خصوص حجتی است.
قدرتی تصریح کرد: امروز راهکارهای قانونی برای کاهش حبس وجود دارد البته نباید حتی یک نفر خلاف قانون آزاد و یا حتی یک نفر خلاف قانون بازداشت شده و حتی یک نفر اگر امکان استفاده از ظرفیت‌های قانونی دارد، از آن محروم شود.
این مسؤول ادامه داد: ما مسؤول امنیت جامعه هستیم و با هر کسی که به حقوق مردم، نظم جامعه و امنیت جامعه تعرض کند، به شدت برخورد می‌کنیم؛ اگر لازم باشد چند برابر جمعیت فعلی هم زندانی کنیم، انجام می‌دهیم، اما سخن این است که نباید از ظرفیت‌های قانونی موجود غافل شویم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: باید قانون را چه برای رجم، قصاص و یا شلاق اجرا کنیم و با سربلندی و افتخار هم حکم الهی را به اجرا درآوریم البته رعایت مصالح در این بین لازم است.
قدرتی اضافه کرد: ظرفیت‌های قانونی بالایی داریم البته همین قانون که به ما آزادی مجازات، آزادی مشروط و غیره را وعده داده حتی مجازات‌های جایگزین را هم مورد توجه قرار داده است.
وی با بیان اینکه در قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم، تشریح کرد: چرا نباید از امکاناتی که قانونگذار قرار داده، استفاده نکنیم، نگاه ما نباید فقط نگاه مجازاتی باشد و هدف ما قضات هم باید اصلاح مجرم بوده و اصلاح مجرم گاه در مجازات، گاه در تخفیف مجازات و گاه در آزادی با نظارت است.
رئیس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد: ما باید بعد از آزادی، زندانی را چند سال تحت نظارت داشته باشیم و کارهای فرهنگی برای آن در نظر بگیریم اما به واسطه برخی نقایص و امکاناتی که فراهم نشده است بعد از آزادی، زندانی رها شده و دوباره به زندان باز می‌گردد.
قدرتی خطاب به قضات اظهار داشت: این تکلیف ما بوده که باید ظرفیت‌ها را فراهم کنیم چراکه نقش قضات در کاهش جمعیت کیفری بسیار بالا بوده و جایی که قانونگذار دست شما را باز گذاشته است، مدیریت کرده و زمینه را برای کاهش جمعیت کیفری فراهم کنید؛ هرکس به اندازه سهم خودش گوشه‌ای از کار را بگیرد.
این مسؤول قضایی توضیح داد: ما باید از ظرفیت‌های تربیتی اسلام استفاده کنیم و اگر شما در قانون مجازات مروری داشته باشید، مشاهده می‌کنید که در قانون تعزیرات، در 70 مورد یا جزای نقدی یا حبس عنوان شده، حال در چنین شرایطی چرا ما باید حبس را انتخاب کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: قضات همچون طبیب هستند و باید همانند طبیب تشخیص داده و با تدبیر حکم دهند و در تمام جرایم تنها حبس را تجویز نکنند و باید این فضای فکری و این نگاه تغییر کند.
قدرتی تصریح کرد: دادستان‌ها در بخش تحقیق می‌توانند به نحو احسن مدیریت کرده و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در کاهش جمعیت کیفری مؤثر باشند.
وی یادآور شد: ما قضات باید وقت بگذاریم و جایی که مشاهده شد آزادی فردی به نظم و امنیت جامعه لطمه نزده و موجب تجری دیگر افراد نمی‌شود، به جای حبس از مجازات‌های جایگزین استفاده کنیم.
رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: باید توجه داشته باشیم که حکم حبس تنها برای زندانی تبعات ندارد بلکه افراد، خانواده و جامعه را هم درگیر می‌کند از این رو قانونگذار همان طور که حکم مجازات را تعیین کرده، برای زندانی هم حقوقی در نظر گرفته که باید آن حقوق رعایت شود در غیر این صورت تضییع حقوق صورت می‌گیرد.
قدرتی مطرح کرد: این زندانی‌ها نیاز به کمک دارند و ما باید زمینه بازگشت آن‌ها به جامعه را فراهم کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار