هزینه‌تراشی‌های دولتی برای زائران اربعین ادامه دارد
حاجی دلیگانی: در حالی که دلار در بازار 4015 تومان است ولی دولت نرخ دلار را براي زائران اربعين4250 تومان محاسبه کرده است، افزایش نرخي که با توجه به ثبت‌نام میلیونی زائران، رقمي میلیاردی خواهد شد. آیا در خصوص سایر مسافرت‌ها هم همینطور است؟
کد خبر: ۸۹۳۷۵۰۰
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
 
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل ازجوان، نیره ساری- بعد از شكست در وعده حذف ويزاي اربعين، مشكلات پوشش بيمه‌اي زائران، هزينه‌هاي عجيب هلال احمر و دو برابر شدن بليت اتوبوس‌ها، بخش ديگري از رويكردهاي كاسبكارانه دولت با عشق بازي مردم در سامانه سماح رقم خورد؛ گرانفروشي ويزا براي زائران اربعين هم به ساير موارد درآمدزايي دولت اضافه شد. بعد از سه روز اختلال «سامانه سماح» زائران اربعين روز گذشته با مراجعه به اين سامانه با افزايش چند هزار توماني هزينه‌ها مواجه شدند. به عنوان نمونه سامانه از زائران طلب هزينه ريالي ۴۰ دلار آن هم با رقم 4 هزار و ۲۵۰ تومان مي‌كند. در بازار آزاد رقم دلار به مراتب پايين‌تر است. اين اقدام به گفته مردم و مسئولان نه‌تنها مصداق بارز اجحاف بوده‌است، بلكه اگر آن را در كنار ساير اقدامات اخير دولت بگذاريم، به اين نتيجه تأسف‌بار مي‌رسيم كه اقدام دولت در‌باره اين حماسه پرشور اربعين، ظاهراً جز كاسبي فراتر نبوده است. 

 
ماجرا از اين قرار است كه سامانه سماح در روزهاي گذشته به‌دليل اختلال‌هاي فني دچار مشكلاتی شد و نام‌نويسي علاقه‌مندان به سفر زيارتي اربعين حسيني امكان‌پذير نبود. بالاخره بعد از سه روز متوالي، ‌مشكلات فني رفع شد و اين سامانه در اختيار كاربران قرار گرفت، اما رفع اختلال  به افزايش ريالي هزينه ويزا ختم شد. دولت در اقدامي عجيب و قابل تأمل در سامانه سماح، جهت ويزاي زائران اربعين نرخ دلار را 4هزار و۲۵۰ تومان محاسبه كرده‌است و اين در حالي بود كه قيمت دلار دولتي هم اكنون حدود 3هزار و ۵۰۰ تومان و قيمت در بازار آزاد حدود 4هزار و ۱5 تومان است.   علاوه بر اينكه اين اقدام دولت بي‌شباهت به كاسبي‌كردن از عشق بازي مردم نيست، ذكر اين نكته ضروري است كه در راستاي پرشورتر برگزار شدن حماسه اربعين حسيني نيز گام مثبت و برجسته‌اي از جانب مسئولان ديده نشد و در مقابل به انواع مختلف و شيوه‌هاي عجيب، روش‌هاي سختگيرانه‌تري هم كه منجر به درآمدزايي بيشتر مي‌شود، از جانب دولت به كار گرفته شده و مي‌شود. 
  
انفعال در ويزا
سال‌هاست كه گفته مي‌شود مذاكرات سازنده‌اي در زمينه حذف ويزاي اربعين صورت مي‌گيرد، اما همواره با پاسخ منفي دولت و توجيهات مختلف مواجه مي‌شويم. اين در حالي است كه اتباع كشورهايي چون مالزي براي سفر به عراق نيازي به تهيه ويزا ندارند. جالب اين است كه حتي عراقي‌ها براي كشورهايي مانند جيبوتي، گينه بيسائو، كومور و لبنان ويزاي فرودگاهي صادر مي‌كنند و نيازي نيست قبل از سفر زائران وقت خود را صرف تهيه ويزا كنند. 
  
كاسبي از پوشش بيمه‌اي 
همچنين در بحث پوشش بيمه‌اي زائران اربعين نيز بيمه ايران در يك حركت نه‌چندان مقبول از محل بيمه‌هاي زائران حرم حسيني سود شناسايي كرده و در اين راستا در قالب معرفي يك كار گزار 17 درصد از حق بيمه صادره را به كارگزار اختصاص داده است؛ اقدامي كه به گفته كارشناسان اقتصادي، دلالي قراردادي را شكل داده‌است كه كارمزد پرداختي آن را زائران بايد پرداخت كنند و در نهايت عجيب آنكه اين رفتار اقتصادي كاسبكارانه از سوي يك نهاد دولتي صورت مي‌گيرد. حال آنكه دولت مي‌تواند با پرداخت هزينه‌ها و حمايت‌هاي مالي به كاهش اين هزينه برای زائران كمك كند و در مقابل سهمي از اين كار بزرگ را براي خود قائل شود. 
  
كاسبي از حمل و نقل 
از سوي ديگر در حالي‌كه وزير حمل و نقل عراق از مردم بابت كاستي‌ها عذرخواهي مي‌كند، اما دولت از زبان معاون وزير راه و شهرسازي خبر از دوبرابر شدن بليت اتوبوس در اين ايام داد و بعد از اعتراض‌ها نسبت به چنين تصميمي، طي جوابيه‌اي در پاسخ به كاسبي با عشق مردم، بهانه‌تراشي يكسره خالي برگشتن اتوبوس‌ها را تحويل دادند. 
موضوعي كه پاسخ آن براي عوام‌الناس هم روشن بود و همه يك صدا معتقد بودند، اگرچه ممكن است اتوبوس‌ها از يك طرف خالي برگردد و غيرعادي باشد، اما از طرف مقابل كاملاً پر و با ظرفيت كامل حركت مي‌كند و اين هم غير عادي خواهد بود؛ چراكه اتوبوس‌هاي مسافربري بين شهري به ندرت با ظرفيت كامل مسافر مي‌برند. از سوي ديگر مطابق با آمارهاي موجود به طور متوسط اتوبوس‌ها در طول سال با دو سوم ظرفيت يا حداكثر سه چهارم ظرفيت حركت مي‌كنند، در نتيجه اگر هم قرار بر افزايش قيمت در اين ايام است، افزايش بيش از ۵۰ درصد ظلم آشكار و مبين است. 
   
كاسبي هلال احمر و شركت‌هاي هواپيمايي
علاوه بر موضوعات فوق، معضل هزينه‌تراشي براي زائران از سوي هلال احمر هم نيز قابل اهميت بوده است. چنانچه هر زائر بايد ۶هزار و ۲۰۰تومان تحت عنوان هزينه هلال‌احمر پرداخت كند و از آنجا كه خدمات ارائه‌شده از طرف هلال‌احمر از سوي داوطلبان صورت مي‌گيرد، سؤال اينجاست كه چرا بايد ۶هزار و ۲۰۰تومان تحت عنوان خدمات هلال‌احمر دريافت شود؟
گفته مي‌شود كافي است اين روزها سري به شركت‌هاي هواپيمايي بزنيد تا متوجه شويد نه‌تنها خبري از بليت‌هاي دو طرفه يك ميليوني و 200 هزار توماني نيست، بلكه برخي شركت‌هاي هواپيمايي رقم موجود را تا 2 ميليون و بعضاً بيشتر هم رسانده‌اند. 
 
چرا اجحاف؟
كاسبي اقتصادي از زائران اربعين حسيني بهانه‌اي شد تا به سراغ حسينعلي حاجي دليگاني برويم كه با تقديم طرح سؤال خود به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي چرايي گرانفروشي سامانه سماح وابسته به سازمان حج و زيارت را پرسيده است؟!
وي با تأكيد بر اينكه دليل سؤال از وزير به خاطر اجحاف در حق زائران حضرت ابا‌عبدالله حسين است، به موارد صورت گرفته، اشاره كرد و مي‌گويد: به بهانه‌هاي مسير رفت و برگشت اتوبوس‌ها، بليت اتوبوس دو برابر شد، همچنين رقم اخذ‌شده در مورد هلال احمر مورد مهم ديگري است كه در هيچ جا مشابهت ندارد، از سوي ديگر در مورد ويزا نيز تعلل‌هايي صورت مي‌گيرد كه حداقل براي بحث اربعين شرايط سهل‌تر شود و اين مقدار سخت‌گيري نباشد. 
اين نماينده مجلس در نهايت با توضيح هزينه دريافت ويزا در سامانه سماح اظهار داشت: در حالي‌كه در بازار هر دلار 4هزار و 15 تومان است، ولي دولت به قيمت4هزار و 250 نرخ دلار را محاسبه كرده است. افزايش رقمي كه اگر ضربدر ثبت‌نام ميليوني زائران شود، ميلياردي خواهد شد. چرا بايد چنين اجحافي صورت گيرد؟ آيا در خصوص ساير مسافرت‌ها هم همين صورت است؟ 
 
حاجي دليگاني در نهايت تصريح كرد: حتي در مورد بليت هوايي هم حرف براي گفتن زياد است، اما در خصوص اين همايش ميليوني همه دولت‌هاي اسلامي خصوصاً جمهوري اسلامي ايران كه حكومت شيعه محسوب مي‌شود بايد تسهيلات بيشتري فراهم كند، نه اينكه سختگيرانه‌تر رفتار كند. وزير ارشاد بايد در اينباره پاسخگو باشد. 
اين حجم از هزينه‌ها و سكوت دولت كه بعضاً با توجيه و بهانه پاسخ داده مي‌شود، در حالي است كه دولت مي‌تواند با قبول اين هزينه‌ها توسط تخصيص بودجه، بار و فشار كمتري را بر دوش مردم قرار دهد و گامي در جهت پرشور‌تر كردن اين سفر مهم بردارد و حداقل در ثواب اين سفر ديني و معرفتي سهيم شود، اما در عمل آنچه ديده شد، نگاه و رويكرد كاسبكارانه از حماسه معنوي بين‌المللي مردم است.
 
پژمان‌فر: مجلس قطعاً با هزينه‌هاي سربار اربعين برخورد خواهد كرد
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس از برخورد قاطعانه مجلس با كساني كه هزينه‌هاي سربار به زائران اربعين تحميل كنند، خبر مي‌دهد، اين در حالي است كه گويا سامانه سماح وابسته به سازمان حج و زيارت يكي عوامل گران‌شدن سفر اربعين است. 
 
حجت‌الاسلام نصراله پژمان‌فر در گفت و گو با «جوان» با اشاره به مكاتبه‌اي با سازمان حج و زيارت براي مشخص‌شدن ميزان هزينه‌هاي اخذ‌شده از زائران اربعين مي‌گويد: مجلس به شدت روي وضعيت هزينه‌ها حساس و پيگير است و قاطعانه با كساني كه كوتاهي كنند و منجر به وارد شدن هزينه‌هاي سربار به زائران اربعين شوند، برخورد خواهد كرد.  پژمان‌فر مي‌افزايد: نبايد نگاه انتفاعي به زائران اربعين وجود داشته باشد. راهپيمايي عظيم مردمي در اربعين، فرصت بزرگ فرهنگي است كه بايد از آن به نحو كامل استفاده كرد، نه اينكه هزينه‌هاي آن را براي مردم زياد كرد. 
 
نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اكثر زائران اربعين را قشر متوسط و رو به پايين جامعه تشكيل مي‌دهند، مي‌گويد: بايد تهميدي انديشيده شود كه كمترين هزينه متوجه زائران شود تا شاهد آن باشيم هر ساله بر تعداد افرادي متقاضي براي حضور در مراسم اربعين افزوده شود. 
 
 پژمان‌فر درباره امكان لغو ويزاي ميان ايران و عراق به «جوان» مي‌گويد: چند سالي است كه از طريق وزارت امور خارجه در حال پيگيري لغو ويزا با عراق هستيم، اما طرف عراقي به خاطر اينكه تعداد قابل‌توجهي ايراني براي زيارت به عراق مي‌روند و در مقابل تعداد مسافران و زواري كه از عراق به ايران مي‌آيند، رقم چشمگيري نيست، حاضر نيست از درآمد 40 دلاري از هر ويزا چشم‌پوشي كند. اين رقم وقتي در ميليون‌ها زائر ايراني ضرب شود، درآمد قابل ملاحظه‌اي را براي عراق به همراه خواهد داشت، اما ما هنوز در تلاش هستيم كه بتوانيم اين كار را به سرانجام برسانيم. 
ارسال نظرات