جلسه مشترک کمیته حفاظت از منابع طبیعی و حمایت از سرمایه گذاری با حضور فرماندار، دادستان مرکز استان، برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۳۷۷۲۸
|
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ؛ جلسه مشترک کمیته حفاظت از منابع طبیعی و حمایت از سرمایه گذاری با حضور فرماندار، دادستان مرکز استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون شرکت آب منطقه ای، مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی استان، اعضای شورای تامین و دیگر اعضا در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد

بیرانوند ریاست دادگستری شهرستان دلفان ، طی را در خصوص ضرورت حفاظت و حمایت از اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین حمایت قضایی از سرمایه گذاری در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح کرد و گزارشی از روند بررسی پرونده های مربوطه در این حوزه ارائه نمود.


فرماندار به عوامل تخریب منابع طبیعی از جمله زندگی صنعتی و عوامل انسانی، سودجویی برخی عوامل عنوان و عدم گازرسانی در برخی روستاها، عدم علامت گذاری و تعیین حدود عرصه منابع طبیعی و بستر رودخانه‌ها ، عدم تعیین محدوده قانونی شهر ها و روستاها، نگرفتن استعلام از دستگاه های ذیربط در زمان صدور مجوز پروژه ها و ساخت سازها، عدم هماهنگی و همکاری بین دستگاهها در اجرای احکام و دیگر موارد نیز مزید بر علت دانست.



طولابی تصریح کرد: در همه موارد بحث پیشگیری و فرهنگی مقدم بر مقابله است و خواستار فرهنگ سازی ،اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و جلب مشارکت مردم واستفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران همراه با ارائه آموزش های علمی و عملی به مناطق روستایی و عشایری گردید.



فرماندار به گسترده گی حوزه جغرافیایی و کاری، محدودیت امکانات و تجهیزات دستگاههای متولی اشاره نمود و خواستار توجه ویژه و تقویت ادارت شهرستان از لحاظ امکانات اداری و نیروی انسانی گردید.


وی خاطر نشان کرد : زغال گیری، کاشت محصولات آبدوست از جمله سیب زمینی و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی از جمله موضوعات تهدید کننده منابع طبیعی است و از دستگاه های ذیربط خواست که در این خصوص با قاطعیت تمام با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد .فرماندار همچنین افزود بحمدلله با همکاری دادگستری شهرستان و اعضا شورای تامین در بحث حمایت از سرمایه گذاران مشکل چندانی وجود ندارد.


در ادامه مهندس نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: سه چالش عمده منابع طبیعی کمبود آب، تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می باشد. وی افزود در راستای حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی از خردادماه تاکنون بصورت شبانه روزی کار کشیک توسط نیروی های منابع طبیعی انجام بطوریکه امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش آتش سوزی در منابع طبیعی داشتیم.

مختاری معاون شرکت آب منطقه ای اظهار داشت زنگ خطر برای مصرف آب شرب در برخی از مراکز استانها زده شده است.

وی افزود با توجه به اینکه دشت خاوه تنها محل تامین آب شرب شهر نورآباد است خواستار جلوگیری از کاشت سیب زمینی و محصولات آبدوست در این دشت و برخورد با متخلفان گردید. درادامه جلسه مهندس خادمی مسئول امور اراضی جهاد کشاورزی استان تغییر کاربری های غیر مجاز، خرد شدن اراضی و بهره‌برداری غیر اصولی و استفاده بی رویه از کود را از مهمترین عوامل تهدید کننده این حوزه برشمرد.در پایان دکتر رازانی اظهار داشت که جهت جذب سرمایه گذاری نیازمند توجه ویژه به زیرساخت‌های استان هستیم. وی افزود ثبت اموال غیر منقول ادارات، رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ها، بحث مجازات جایگزین، گشت های مشترک و نظارت مستمر از جمله راهکارهای حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی می باشد. در این جلسه همچنین تصمیماتی در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی و حمایت از سرمایه گذاری اتخاذ گردید.
ارسال نظرات