وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات تیلرسون، گفت: آنهایی که در برابر داعش مقاومت کردند در خانه‌شان هستند و منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا نبودند و نخواهند بود.
کد خبر: ۸۹۳۸۱۳۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری مشترک با ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا در واکنش به اظهارات «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا که گفته نیروهای ایران و دیگر کشورها عراق را ترک کنند، عنوان کرد: در خصوص اظهارات آقای تیلرسون که گفته کسانی که در برابر داعش مقاومت کردند به خانه هایشان برگردند، باید بگویم آنها در خانه شان هستند و منتظر دستور کسی نبودند و نخواهند بود چرا که اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا بودند امروز ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم.

وی افزود: خوشحالیم که آنها هیچگاه به جز دستور مرجعیت، به دستور هیچ‌کس دیگری گوش نکردند و از خانه و کاشانه خودشان دفاع کردند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تشکیل شورای هماهنگی روابط عراق و عربستان در پی سفر نخست وزیر عراق به این کشور عنوان کرد: روابط عراق با همسایگانش امری است که به دولت عراق مربوط می‌شود. جمهوری اسلامی بر خلاف ایالات متحده که منافع خود را در اختلاف و تفرقه در منطقه می‌بیند، منافع خود را در همکاری و همراهی کشورهای منطقه می بیند ولذا همراهی و همکاری عراق با همسایگان عرب این کشور به هیچ وجه برای منافع ایران مضر نیست بلکه ما آن را در جهت منافع خودمان ارزیابی می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: ما علاقه مند به ادامه همکاری نزدیک با گروه بریکس هستیم. ما همه اعضای بریکس را بعنوان شرکای مهم ایران قلمداد می کنیم و برای روابط با هر یک از اعضای این گروه اهمیت قائلیم.

به گزارش تسنیم،وی عنوان کرد: ما از همکاری با آفریقای جنوبی استقبال کرده و به این همکاری ادامه می دهیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین با اشاره به حمایت جامعه بین المللی از برجام و قطعنامه ٢٢٣١ خاطرنشان کرد: ما از حمایتهای آفریقای جنوبی از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همچنین برجام قدردانی می کنیم و به دنبال همکاری با آفریقای جنوبی برای استفاده از این الگو (برجام) برای حل سایر بحرانها هستیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز درباره همکاریهای بانکی دو کشور نیز ضمن استقبال از این همکاریها با اشاره به کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده ، اظهار داشت: در تلاش هستیم که توافقات حاصله به مرحله اجرا در بیاید و تنها بر روی کاغذ باقی نماند.

ارسال نظرات