مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان گفت: توسعه بانک عمومی منوط به حمایت دولت و مراکز خیریه است که در این راستا دولت در سال 87 بودجه مختصری را برای این امر اختصاص داد و تا به امروز هیچ بودجه دیگری برای این امر اختصاص پیدا نکرده است.
کد خبر: ۸۹۳۸۱۷۰
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مرکزی با اشاره به سابقه فعالیت پژوهشگاه رویان گفت: یکی از چالش‌های مهم شروع بکار این حوزه در کشورمان مباحث اخلاقی مرتبط با دانش سلول‌های بنیادی بود.

وی در ادامه به وی‍ژگی‌های سلول‌های بنیادی، در مورد مهمترین ویژگی‌های خون بندناف و سلول‌های بنیادی آن افزود: دسترسی آسان و بدون درد، بی‌خطر بودن تهیه آن برای مادر و نوزاد، کاهش ریسک انتقال آلودگی ویروسی و همچنین کاهش شانس رد پیوند  و همچنین امکان بیشتر تطبیق ژنتیکی بین دهنده و گیرنده از جمله مهمترین ویژگی‌های خون بند ناف است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان با اشاره به نگهداری از نمونه‌های سلول‌های بنیادی خون بند ناف در بانک‌های عمومی و خصوصی، تصریح کرد: نمونه‌های موجود در بانک‌های عمومی همواره با نیت خیرخواهانه و به صورت رایگان اهدا و برای استفاده در بیماران یا مصارف تحقیقاتی نگهداری می‌شود، ولی در بانک‌های خصوصی در قبال دریافت هزینه‌هایی، مالکیت نمونه برای شخص حفظ و نگهداری می‌شود.

ضرابی با اشاره به میزان نمونه‌های ذخیره شده سلول‌های بنیادی از خون بندناف در دنیا گفت: هم‌اکنون در بانک‌های عمومی دنیا 750 هزار نمونه و در بانک‌های خصوصی 3 میلیون نمونه نگهداری می‌شود و تاکنون نیز 35 هزار مورد پیوند سلول‌های بنیادی انجام شده است.

وی افزود: از بند ناف نوزاد در هنگام تولد بین 80 تا 200 میلی‌لیتر خون استحصال می‌شود که در صورت خون‌گیری از آن حداکثر 10 دقیقه می‌تواند در تولید نمونه سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار گیرد و خوشبختانه باتوجه به اینکه دانش سلول‌های بنیادی در کشور به شکل کامل بومی است، تمام فرآیندهای پردازش و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف مطابق استانداردهای جهانی است و نمونه‌ها در تانکرهای مخصوص و در دمای 196 درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: در حال حاضر در بانک‌های عمومی خون بندناف کشورمان 15 هزار نمونه و در بانک‌ خصوصی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی قریب 85 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این میزان به 90 هزار نمونه افزایش پیدا کند.

ضرابی با بیان اینکه درصدد هستیم انجمن خاورمیانه‌ای بانک‌های خون بندناف را با محوریت ایران راه‌اندازی کنیم، یادآور شد: در حال حاضر این مرکز دارای 29 دفتر نمایندگی در استان‌های کشور است و بزگترین طرح در حوزه سلول‌های بنیادی درمان بیماران فلج مغزی است.

وی از فراهم کردن امکاناتی مانند تقسیط و پرداخت تسهیلات به خانواده‌ها در صورت تمایل به این اقدام خبر داد و افزود: ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی برای عموم مردم حداقل در قالب بانک‌های عمومی توصیه می‌شود، ولی خانواده‌هایی که دارای سابقه بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، سرطان و غیره هستند، مانند یک بیمه بیولوژیکی مهم تلقی می‌شود و مورد تاکید است.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان با اشاره به استفاده از ضایعات زایمانی مهم دیگری مانند پرده جنینی و سلول‌های دیگر موجود در بند ناف، گفت: با توجه به اینکه سلول های بنیادی مزانشیمی در حال حاضر به طور عمده از منابع مختلفی از جمله مغز استخوان و چربی موجود در بدن تامین می‌شوند، منابعی همانند پالپ دندان با توجه به راحتی دسترسی به منابع و مطالعات انجام شده می‌توانند به عنوان یک منبع بالقوه در این زمینه محسوب شوند و امیدواریم سال آینده بتوانیم خدمات موجود در این حوزه را نیز ارائه دهیم.

ضرابی گفت: خون بند ناف با ذخیره‌سازی در نیتروژن مایع تا 25 سال امکان نگهداری دارد و هر نمونه برای یک بار قابل استفاده است مگر اینکه تعداد سلول‌ها بسیار باشند چراکه برای هر بیمار خونی به ازای هر کیلو وزن بیمار، 20 میلیون سلول نیاز است.

وی افزود: با توجه به این که کشورهای مختلفی در این زمینه در حال حاضر صاحب فناوری هستند ولی باتوجه به بومی بودن دانش سلول‌های بنیادی در کشور توانایی صادر دانش آن وجود دارد و درخواست‌هایی از کشورهای عمان، لبنان، عراق و تاجیکستان در این زمینه داریم و تعامل و ارتباطات بیشتر می‌تواند در توسعه این دانش کمک کننده باشد.

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: توسعه بانک عمومی منوط به حمایت دولت و مراکز خیریه است. دولت در سال 87 بودجه مختصری را برای این امر اختصاص داد که با این بودجه اندک در مجموع 15 هزار نمونه در بانک خون بیمارستان شریعتی، رویان و سازمان انتقال خون ذخیره‌سازی کردیم و تا به امروز هیچ بودجه دیگری برای این امر اختصاص پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات