روستای مهدی آباد از غربی ترین روستاهای بخش فین از توابع شهرستان بندرعباس محسوب می شود که آب آشامیدن شور و نامناسب سبب شده تا مردم برای تامین آب به سراغ آب انبارها یا برکه ها بروند.
کد خبر: ۸۹۳۸۲۶۹
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ به نقل از فرهنگ کده؛سایه خشکسالی قریب به ۱۸ سال است که بر سر مردم استان هرمزگان چنبره زده و به گفته مسئولان آب و فاضلاب استان ۴۸۵ روستای محروم استان هرمزگان محروم از آب شرب هستند در این میان شهرهای استان نیز اغلب با مشکلاتی نظیر کمبود آب و آب بی‌کیفیت روبه‌رو هستند.

 شوری آب و غیربهداشتی بودن آب در روستای مهدی آباد فین

روستای مهدی آباد بخش فین بندرعباس آبی شور دارد که برای آشامیدن مناسب نیست و مردم برای تامین آب به برکه ها و آب انبارها مراجعه می‌کنند و آب‌ انبارها یکی از سازه‌های آبی ایران قدیم است که امروزه دیگر نشانی از آنها دیده نمی‌شود، اگر هم بنای آنها به یادگار مانده باشد دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما در بخش های شمالی ، شرقی و غربی استان هرمزگان نظیر فین، بشاگرد ، بندرخمیر، میناب و… آب انبارها هنوز کاربرد قدیم خود را حفظ کرده‌اند.

آب شور این روستا که از برکه یا آب انبارها تامین آب می شود که قابل استفاده نیست اما مردم این اهالی مجبور به استفاده از این آب هستند آبی که در برکه ذخیره می‌شود و به دلیل وجود حشراتی مانند مگس غیربهداشتی است.

استفاده از آب غیر بهداشتی برکه های این روستا، سلامت اهالی را تهدید می کند و بسیاری از اهالی این منطقه مشکل گوارشی و سنگ کلیه دارند که مسئولان باید برای مشکل سلامت آب این روستا، فکر اساسی کنند.

روستاهایی که دستشان از سیگنال سالم کوتاست

روستای مهدی آباد بخش فین از دسترسی به فرکانس های صدا و سیما محروم بوده و به ناچار روی به ماهواره آورده اند که بسیاری از مردم این روستا از عدم سیگنال تلویزیونی در این منطقه گلایه داشتند و خواستار رفع این مشکل از طریق صدا و سیمای استان هستند.

 اگر روستای مهدی آباد بخش فین که در ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد زیر پوشش صدا و سیما قرار گیرد، بدون شک مردم از ماهواره استفاده نخواهند کرد.

فقر شدید راه روستایی در روستای مهدی آباد

مردم این روستا از قشر ضعیف جامعه محسوب می شوند و تنها در آمد آنها کشاورزی و دامداری است و همچنین خانه های مردم این روستا از بلوک ساخته شده اما سقف آنها از چوب است و که در زمان بارندگی منازل آنها چکه می کند و یا سقف آنها تخریب می شود و در واقع دوام کافی ندارند.

خاکی بودن جاده روستای مهدی آباد عبور و مرور را برای ساکنین دشوار کرده است و یکی از دغدغه های مردم این منطقه است با توجه به خاکی بودن و صعب العبور بودن این جاده در فصول بارندگی قابل تردد نیست که بعد از بارندگی تا یک ماه رفت و آمد برای ساکنان این منطقه وجود ندارد.

روستای مهدی آباد تا مقطع راهنمایی دانش آموزان تحصیل می کنند و این روستا مدرسه ای در مقطع دبیرستان ندارد و دانش آموزن باید مسیر ۸۰ کیلومتری صعب العبور را تا بخش فین بندرعباس یا بخش رویدر بندر خمیر طی کنند.

عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه در روستای مهدی آباد

در حالی که سرعت پیشرفت ابزار و علوم ارتباطی به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است اما روستای مهدی آباد فاقد پوشش تلفن همراه است که این یک معضل جدی برای این ساکنین این روستا محسوب می شود است چرا که در مواقع حوادث امکان برقراری تماس به دلیل عدم پوشش شبکه‌های تلفن همراه وجود ندارد که همین خود بحرانی اساسی است.

آیا تنها بررسی شدن مشکلات این منطقه کاری را از پیش نمی برد و تنها بازدید کافی نخواهد بود مسئولان باید با ایجاد انگیزه برای روستائیان و ارزش گذاری بر کار آن ها از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری کنند.

هر چند جمعیت اندکی ساکن این روستا هستند اما نقش آن ها در روند توسعه استان، بسیار قابل تامل تر از تعداد آنها است. با مناسب کردن شرایط اقتصادی این منطقه نه تنها می توان روند مهاجرت را کاهش داد بلکه این امکان به وجود می آید که به این جمعیت روستاها اضافه شود.

روستاها باید به عنوان کانون‌های تولید همواره مورد توجه مسئولان باشند، امری که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد بحث شده است تا مردم بتوانند در روستاها زندگی راحتی داشته باشند اما شوری آب،غیر بهداشتی بودن آب شور،جاده های صعب العبور، عدم پوشش تلفن همراه، نداشتن پوشش سیگنال‌های تلویزیونی، در روستای مهدی آباد بخش فین بندرعباس سبب زندگی دشوار مردم شده است.

روستای مهدی آباد با جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ نفر با ۱۲۰ خانوار در ۸۰ کیلومتری بخش فین و در ۱۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.

ارسال نظرات