عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آمار های منتشر شده در خصوص درصد بالای کمپ های غیرمجاز در کشور نگران کننده و زنگ خطری برای جامعه است.
کد خبر: ۸۹۳۸۳۲۷
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، روح الله بابایی صالح، در خصوص لزوم برخورد با کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد گفت: باید دستگاهی که متولی صدور مجوز برای تاسیس این کمپ ها و مراکز است، به موضوع کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز ورود کند چراکه قطعا در کمپ های غیر مجاز اقدامات خلاف و غیرمجاز نیز صورت می گیرد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمپ های غیرمجاز نه تنها منفعت و نتیجه ای برای معتادان ندارند خاطرنشان کرد: با این اوصاف، دستگاههای متولی از جمله مجلس که جایگاه نظارتی دارد باید به این موضوع ورود کرده و از سازمان بهزیستی بخواهد که در این باره پاسخ گو باشد چراکه آمار های منتشر شده در خصوص درصد بالای کمپ های غیرمجاز در کشور نگران کننده و زنگ خطری برای جامعه است.

بابایی صالح در ادامه تاکید کرد: عملکرد کمپ های ترک اعتیاد باید به گونه ای باشد که معتادان در این کمپ ها اصلاح شده و بتوانند با ترک کامل اعتیاد خود به جامعه بازگردند اما متاسفانه امروز کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز قطعا برای سودجویی تاسیس شده اند.

وی در خصوص عدم نظارت بهداشتی بر این مراکز و کمپ ها نیز که در آن ها بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت گزارش شده است گفت: سازمان بهزیستی که مسئول صدور مجوز برای این کمپ هاست باید بر آن ها نظارت کند و در کنار آن، نیروی انتظامی نیز باید وارد عمل شود و با کمپ های غیرمجاز برخورد کند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه بهزیستی که اختیار این کمپ ها را برعهده دارد، باید بر آن ها نظارت کند و اگر موارد خلافی در این کمپ ها به وجود دارد با کمک دیگر دستگاه ها با آن برخورد کرده و وظیفه نظارتی خود را در قبال آن ها انجام دهد حتی می شود تحقیق و تفحصی از سازمان بهزیستی انجام گیرد تا مشخص شود چرا روی  کمپ های ترک اعتیاد نظارت کافی نمی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص شکنجه معتادان در برخی از کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد گفت: ترک اعتیاد اصول درمانی خاص خود را دارد و  این رفتارها به دور از انسانیت است از این رو، دستگاه های مسئول باید سریعا وارد شده و کمپ های غیرمجاز را جمع آوری کنند چراکه با ادامه فعالیت آن ها، مردم دیگربه مراکز ترک اعتیاد اعتماد نمی کنند.

راندمان مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز کمتر 25 درصد است

وی بااشاره به راندمان کمتر از 25 درصدی مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز گفت: شاید این راندمان به دلیل رفتار نامناسبی است که در این کمپ ها با معتادان می شود و اذیت و آزارهایی که مشاهده می کنند از این مراکز خارج می شوند در حالی که اگر شرایط کمپ عادی باشد معتاد باید در یک فاصله زمانی مشخصی که سم زدایی از بدن او صورت بگیرد، در کمپ بماند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود موفق سازمان های مردم نهاد به موضوع ترک اعتیاد گفت: در این مراکز مشاورینی حضور دارند که کار روان شناسی روی معتادان  انجام می دهند و  از نزدیک با معتادان صحبت می کنند و به لحاظ ذهنی برای آن ها آمادگی ترک اعتیاد ایجاد کرده  و آن ها را اقناع می کنند چراکه علاوه بر درمان جسمی که سم زدایی است باید به مسائل روحی و روانی آن ها نیز توجه کرد، از این رو باید تعداد این مشاوران متخصص بیشتر شود.

گفتنی است؛ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است که  در حال حاضر آمار متقنی از تعداد کمپ‌های غیر مجاز وجود ندارد و این کمپ ها قابل سرشماری نیستند اگر کمپ‌ها مشهود باشند سریعا با آنها برخورد و تعطیل می‌شوند اما متاسفانه چون این کمپ‌ها نام و نشانی ندارند و بیشتر مواقع در گوشه یک باغ یا مجتمع به راه اندازی کمپ‌های غیر مجاز مبادرت می‌کنند ردی از این افراد در دست نیست و زمانی تخلفات آنها مشخص می‌شود که چنین مصادیقی رخ دهد. همچنین محمدرضا آذرنیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران می گوید: در طول دو سال گذشته 200 کمپ غیر مجاز تعطیل شده است و اگر کسی اطلاعاتی در مورد این مراکز در اختیار ما قرار دهد بلافاصله برخورد می‌کنیم چراکه عملکرد این افراد مداخله غیر قانونی در بحث درمان است و سریعا آن ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

منبع: خانه ملت 

ارسال نظرات