مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان:
قاچاقچيان اشيا تاريخي و فرهنگي با كپي نمادها و خط ميخي فارسي باستان بر روی تابوت تقلبی قصد در نشان دادن آن به دوره هخامنشي داشتند.
کد خبر: ۸۹۳۸۴۳۶
|
۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان با اشاره به كشف يك تابوت سفالي منقش به خط ميخي فارسي باستان در شهرستان طارم گفت: نقوض و خطوط تابوت مذكور خيلي خوب كپي شده است.

ابوالفضل عالي افزود: جنس تابوت از سفال است كه متني به خط ميخي فارسي باستان بر روي آن به خوبي كپي شده است. از سوراخ هاي موجود بر روي تابوت مجسمه فلزي درون آن قابل روايت مي باشد.

مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان  گفت: فعلا بعلت بسته بودن در تابوت هيچ اظهار نظري در خصوص اين مجسمه و اصل يا تقلبي بودن آن نمي توان نمود كه پس از باز شدن آن ارزش تاريخي مجسمه دقيقا مشخص مي شود.

وی با اشاره به نقوش روي تابوت اظهار داشت: در اين اثر تلاش شده با كپي نمادها و خط ميخي فارسي باستان آنرا متعلق به دوره هخامنشي نشان دهند.

مسئول پژوهش هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان در ادامه  تصریح کرد: نمادهايي چون بزهاي نشسته روبروي هم، آتشدان و گل هاي لوتوس از نقوش روي اين تابوت است.

 

 

ارسال نظرات