رئیس مرکز بهداشت هشترود با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تغییر الگوی اپیدمیولوژیک بیماری ها در سطح جهان و به تبع آن در سطح کشور هستیم، گفت: با استقرار نظام سلامت همگانی کشور و انجام برنامه واکسیناسیون، امروزه با توجه به صنعتی شدن جوامع و تغییر سبک زندگی و تغییر الگوی تغذیه ای بیماری های مزمن غیر واگیر به سرعت افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۹۳۸۴۸۲
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰

عقیل نوروزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اظهار داشت: امروزه بیشترین بار بیماری ها را بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، قندخون بالا، بیماری های اعصاب و روان به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: همه ساله به منظور توجه دادن افکار عمومی به بیماری های اعصاب و روان و انگ زدایی از این بیماری ها، وزارت بهداشت 30-24 مهرماه را به عنوان  هفته سلامت روان نامگذاری می کند که بسته به سیاست های کلان وزارت برای هر سال شعار خاصی در نظر می گیرد که شعار امسال  «سلامت روان در محیط کار» بود.

نوروزی بیان کرد: با توجه به اینکه همه ما حداقل یک سوم  و گاها بیشتر وقت زندگی خود را در محیط کار می گذرانیم بنابراین توجه به این بخش از سلامت ضروری می کند.

رئیس بهداشت هشترود اضافه کرد: همچنین در راستای سند تدبیر و توسعه استان همه ساله برای حوزه سلامت چندین کمپین(هماهنگی و کار دسته جمعی تبلیغاتی بر روی یک موضوع خاص )در نظر گرفته شده است که  کمپین مدیریت استرس و خشم و پرخاشگری(30-1 آبان ماه) با شعار نیک اندیشی و خوش اخلاقی کلید زندگی موفق در نظر گرفته شده است.

نوروزی ادامه داد: شبکه بهداشت شهشترود برای هر دو مناسبت برنامه های مختلفی نظیر اجرای برنامه های آموزشی با موضوعات مهارت های زندگی، برنامه های سلامت روان کارگاه های مهارت نه گفتن، کارگاه پیشگیری از کودک آزاری و همسر آزاری، کارگاه راهکارهای کنترل خشم و استرس توسط بهورزان، کارشناسان روانشناس بالینی و ماماها و پزشکان تیم سلامت در سطح شهر و روستاهای شهرستان و مدارس و گروه های مختلف کرده و بنرهای اطلاع رسانی –آموزشی نیز در سطح شهر و مراکز بهداشتی درمانی نصب شده است.

 

 

 

وی ادامه داد: همچنین در طول این هفته و در طول اجرای برنامه کمپین شبکه بهداشت اقدام به انجام مشاوره رایگان در سطح مراکز بهداشتی درمانی شهری و مرکز نظرکهریزی توسط کارشناسان ارشد روانشناسی بالنی می کند و جهت کنترل خشم و پرخاشگری راهکارهای بسار ساده ارائه می شود از جمله ترک محیط و قدم زدن، سکوت در مقابل  فرد پرخاشگر و موکول کردن بحث در مورد مشکل به زمانی دیگر.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد بیماران شناسایی شده بیماری های مختلف روان در سطح شهرستان 1884 نفر می باشد که همه بیماران شناسایی شده مطابق دستورالعمل های وزارتی دارای پرونده پزشکی می باشند که طبق دستورالعمل های وزارتی این بیماران بسته به نوع بیماریشان هر ماه یا دو ماه یکبار توسط بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان خانواده با رعایت حقوق بیمار و محرمانگی مورد ویزیت و مراقبت قرار می گیرند.

وی ابراز کرد:‌ کلیه مراحل شناسایی و درمان بیماران شناسایی شده روان حتی داروهای بیماران پرونده دار  در نظام بهداشتی (داروها و ویزیت ها) کاملا رایگان می باشد.

نوروزی بیان کرد: شبکه بهداشت هشترود در راستای سیاست های کشوری اقدام به خطر سنجی بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی، بیماری قند خون و چربی خون بالا، غربالگری انواع سرطان مانند سرطان سینه و دهانه رحم، سرطان روده بزرگ و همچنین غربالگری بیماری های اعصاب و روان برای کلیه افراد بالای 30سال در سطح شهرستان می کند که افراد می توانند جهت دریافت خدمات به مرکز بهداشتی درمانی منطقه تحت پوشش خود مراجعه کنند.

ارسال نظرات