خبرهای داغ:
پس از صدور فرمان مشروطيت آزادي بي حصر و حدي در كشور به جود آمد و روزنامه نگاران با انتشار مطالب خاص در مدح مشروطه قلمفرسايي مي كردند
کد خبر: ۸۹۳۸۵۰۶
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، پس از صدور فرمان مشروطيت آزادي بي حصر و حدي در كشور به جود آمد و روزنامه نگاران با انتشار مطالب خاص در مدح مشروطه قلمفرسايي مي كردند اما آزادي خواهان ليبرال با سو استفاده از اين آزادي به تحقير و انحراف مشروطه با حمله به مذهب و علما توانستند بسياري از ذهنيت ها را مشوش كنند.
مخالفت روشنفكران و مشروطه خواهان ليبرال باعث شد كه بسياري از روحانيون موافق مشروطه را از حمايت اين نهضت منصرف كنند و مردم را از انحراف خواسته هاي مشروطه مشروعه توسط ليبرال ها با خبر كنند، حمايت انگلستان از ليبرال ها موثرواقع شد و به همين دليل روحانيون كه ابتدا از اين نهضت پشتيباني كردند شديدا در برابر آن ايستادگي كنند.
اين مخالفت زماني آشكار شد كه در نوشتن متمم نظام نامه شش نفر حضور داشتند.دو نفراز وكلاي آذربايجان تقي زاده و مستشارالدوله از اعضاي آن بودند. و اين متمم مانند قانون اساسي از قوانين فرانسه اقتباس شده بود.جايي براي تطبيق قوانين با شرع اسلام وجود نداشت.
شيخ فضل الله نوري كه حدود اختيارات مجلس را فراتر از آن چه كه بود ديد.زبان به اعتراض گشود و گفت:قرار بود مجلس شوراي براي كار هاي ديواني،دولتي،درباري كه به دلخواه اداره مي شد قوانيني بدهدكه پادشاه و هيات سلطنت را محدود كندو راه ظلم و تطاول بامسدود نمايد.شيخ فضل الله با اعتراض شديد به دليل اعمال قوانين فرنگ و فرانسه در ايران و كنار گذاشتن اسلام و شريعت گفت: بايد هياتي از علما و مجتهدين در مجلس باشند و قوانين را با شريعت اسلام تطبيق دهند.
قبل از اينكه دستور مجلس توسط مظفرالدين شاه صادر شود يكي ازكارهاي ليبرال با پناه بردن به سفارت انگليس آغاز انحراف مشروطه را كليد زدند.در سفارت انكگليس عده اي بست نشستند و باتحصن خواهان صدور فرمان شدند . نيروهاي زيادي در ميدان حضور داشتند و سربازان متحصنين را اديت مي كردند.سفير انگليس فرمان خروج سربازان را از ميدان صادر كرد و همه به خارج از شهر رفتند جز عده اي اندك براي حفاظت از مردم در خيابان قدم مي زدند.
ليبرالها و روشنفكران در مدت شش روز تحصن كلاس هاي آزاد انديشي براي متحصنين و فوايد آزادي در غرب بيان كردند.
مردم با شنيدن مدينه فاضله شهر فرنگ شروع به همسويي با جريان غربگرا كردند كه بعدها در فتح تهران به آزادي خواهان معروف شدند.
مظفرالدين شاه مجبور شد دست خطي مبني بر تشكيل مجلس شورا مركب از اصناف،بازاريان،سرداران،اعبيان،ملاكين و شاهزاده هاي قاجاري و درباريان و علما تشكيل شود و متن اين دستخط را براي مردم و علما در قم فرستادند.اما روشنفكران با كندن اين نوشته ها از درو ديوار گفتند: دست خط شاه مورد قبول نيست و ضمانت اجرا ندارد بلكه سفير انگليس بايد آن را تضمين كند.
بدين ترتيب انگلستان وارد بازي مستقيم شد و مهره هاي خود را براي انحراف مشروطه وارد بازي كرد كه در نتيجه آن شيخ فضل الله نوري به دار آويخته شد و مردم با شعار حمايت از اين اقدام ليبرال ها را مورد تشويق قرار دادند كه در نهايت مجلس به توپ بسته شد و سرآغاز ديكتاتوري و استبداد گرديد.
وقتي به تاريخ و تكرار آن نگاه مي كنيم در قضيه برجام هم عده اي حرف رهبري را مبني بر بي اعتمادي به آمريكا نپذيرفتند و گفتند: كري تضمين داده است. امضاي كري تضمين است.در مشروطه هم مي بينيم ليبرال ها امضاي سفير انگليس را عامل ضمانت مي دانند و شيخ فضل الله نوري را اعدام و مانع مشروطه مي دانند.
برداشت از تاريخ كسروي
نوشته: صادق چگيني
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها