وقتی گره قالی‌های بانوی یزدی با همت همسرش محکم تر شد:

راه اندازی سه واحد تولید فرش دستباف حاصل کار و همدلی زوج یزدی

کار آفرین فرش دستباف یزدی گفت: با وجود کسادی بازار فرش دستباف و درآمد کم حاصل از فعالیت در این هنرصنعت اما از اینکه توانسته ام با راه اندازی 3واحد تولیدی اشتغال زایی کنم، خوشحال هستم.
کد خبر: ۸۹۳۸۵۸۵
|
۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، اقتصاد مقاومتي راهكاري کلیدی براي تقويت توليد داخلي و كارآفريني به شمار می‌رود و در اين ميان با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید فرش دستباف به‌عنوان صنعتی که تمام مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود و درنهایت با بازاریابی و صادرات می‌توان گامی بزرگ در این راستا برداشت.

حمیده اعظم متولد سال 1360، متأهل و دارای دو فرزند است. وی از سال 89 به هنر صنعت فرش علاقه‌مند و در نهایت به این حرفه مشغول شد.

او به عنوان یکی از کارآفرینان موفق درزمینهٔ فرش دستباف با خبرنگار یزدبانو اذعان کرد: علاقه‌مندی بنده به هنر صنعت فرش دستباف به دوران نوجوانی برمی‌گردد:

وقتی گره قالیبافی بانوی یزدی با ازدواج همسر محکم تر شد

حمیده اعظم، در مورد نحوه آشنایی و روی آوردن به این هنر صنعت خاطرنشان کرد: در همسایگی ما خانم‌هایی فعال درزمینهٔ بافت فرش بودند که از کودکی نظاره‌گر بافت فرش به دست این هنرمندان بودم. از همان موقع از این هنر لذت می‌بردم و گهگاه با راهنمایی این عزیزان گره می‌زدم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه کم‌کم در اوقات فراغت مخصوصاً تابستان در کنار خانم‌های بافنده کار کردم و با نقش زدن هم آشنا شدم، ادامه داد: اما ورود جدی بنده به عرصه بافت فرش زمانی بود که با همسرم که به همراه پدرشان درزمینهٔ فروش فرش فعال بودند، ازدواج کردم.

وی خاطر نشان کرد: همسرم علاقه زیادی به دایر کردن واحد تولیدی فرش دستباف داشتند و درنهایت با راهنمایی اساتید و با کمک یکدیگر کارگاه بافت فرش را راه‌اندازی کردیم.

راه اندازی سه واحد تولید فرش دستباف حاصل کار و همدلی زوج یزدی

اعظم با اشاره به اینکه به یاری خدا و همت و تلاش بی‌وقفه خود و همسرم موفق شدیم در این صنعت به رشد خوبی دست پیدا کنیم، اذعان کرد: در طول دوران کاری درزمینهٔ فرش دستباف به موفقیت‌های زیادی دست یافتم. در حال حاضر 3 واحد تولیدی را راه‌اندازی کردیم که باعث ایجاد شغل برای افراد زیادی شده‌ایم و از این بایت خوشحالم.

وی در مورد میزان ساعت کاری در شبانه‌روز گفت: چون بیشتر امور کارگاه تولیدی توسط خودمان انجام می‌شود از جمله طراحی و تهیه نقشه، تهیه ملزومات بافت فرش و همچنین امور مربوط به کارگاه‌ها و نظارت بر بافت بافندگان، ساعت کاری من و همسرم در روز مشخص نیست اما معمولاً 10 تا 12 ساعت در روز را صرف امور کارگاه می‌کنم.

زندگی زیباتر از نقوش قالی؛ محکم تر از فرش دستباف!

این بانوی موفق درزمینهٔ تولید فرش دستباف با اشاره به همکار بودن با همسر اذعان کرد: به خاطر همکار بودنمان هنر صنعت فرش دستباف تأثیر متفاوت‌تر از دیگران در زندگی ما داشته است؛ خوشبختانه فرزندانمان به تولید فرش دستباف علاقه دارند.

وی با اشاره به شرکت و حضور در نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین‌المللی به‌منظور بازاریابی و فروش، در مورد سبک‌هایی مورداستفاده در بافندگی گفت: در کارگاه تولیدی ما سبک‌های فرش یزد، قم و کاشان استفاده می‌شود.

خوشبختانه یا متأسفانه از هیچ ارگانی حمایت نمی‌شویم!

اعظم با اشاره به اینکه هزینه تهیه مواد اولیه بافت فرش در سطح خرد خیلی گزاف نیست؛ اما در سطح کارگاه و مراکز بافت فرش به‌مراتب سنگین‌تر بوده و گاهی اوقات طاقت‌فرسا است اظهار کرد: خوشبختانه یا متأسفانه از هیچ ارگانی حمایت نمی‌شویم.

وی با اشاره به مشکلات بافندگان فرش دستباف هم در زمینه تهیه مواد اولیه و رنگرزی و هم در زمینه بازار فروش و صادرات، در مورد میزان درآمد هنر قالیبافی خاطرنشان کرد: درآمد هنر قالیبافی در مقایسه با خودش نسبت به زمان‌های گذشته دارای رشد بوده اما در مقایسه با حرفه‌های دیگر و درآمدهای امروزی ناچیز است.

ضربه مهلک افراد بی هنر بر پیکره فرش دستباف و نظارتی که نیست

این بانوی کارآفرین ارائه وام کم‌بهره به واحدهای واقعاً فعال و پویا در زمینه تولید فرش دستباف باکیفیت را راهکاری برای حل مشکلات آن‌ها عنوان کرد و افزود: عده‌ای که فقط به دید یک منبع درآمد به هنر صنعت فرش دستباف روی آورده‌اند و خیلی دغدغه فکری کیفیت و اصالت این هنر را ندارند و برای اینکه برایشان صرفه مالی داشته باشد یکسری فرش‌های بی‌کیفیت از نظر مواد اولیه تولید و روانه بازار فرش می‌کنند که این خود ضربه مهلکی به جان این صنعت دیرینه می‌شود. نظارت کارشناسان دولتی در زمینه تولید محصول با کیفیت می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

اعظم خطاب به مسئولان اذعان کرد: هنر صنعت فرش دستباف درآمد پایینی دارد که اگر بخواهیم آن را با دیگر صنایع قیاس کنیم، بی‌عدالتی است؛ مسئولان باید برای بافندگانی که دائم به قالیبافی مشغول هستند چه در منازل شخصی و چه در سطح کارگاه‌ها تدبیری برای حل مشکلاتی ازجمله بیمه، مسکن، خدمات درمانی و ... بیاندیشند.

این بانوی کارآفرین خطاب به بانوانی که تمایل دارند درزمینهٔ فرش دستباف فعالیت کنند، گفت: خانم‌های خانه‌دار در درجه اول باید به این هنر علاقه داشته باشند و واقعاً به دید هنر صنعت آن را بنگرند و نه به‌عنوان شغل تا بتوانند در این زمینه مشغول شوند.

اعظم با اشاره به رونق بیشتر فرش دستباف در گذشته تصریح کرد: متأسفانه دختران امروزی خیلی به این صنعت علاقه نشان نداده و تمایلی ندارند که به بافت فرش مشغول شوند؛ درصورتی‌که این هنر با ارزش و واقعاً اصیل است که از گذشتگان خیلی دور به دست ما رسیده و باید در حفظ این میراث گران‌بها کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه این وظیفه ما و مسئولان است که نگذاریم این صنعت دچار رکود و افول شود، خاطرنشان کرد: در زمان‌های نه‌چندان دور بعد از صنعت نفت، این هنر صنعت فرش دستباف بود که برای کشور ارزآوری داشت اما امروز این‌گونه نیست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار