در پیش‌نویس جدید قانون مربوط به برجام در سنا، ممانعت از بازدید بازرسان هسته‌ای از هر مکانی در ایران موجب بازگشت تحریم‌های ضدایرانی می‌شود.
کد خبر: ۸۹۳۸۹۴۹
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیش‌نویس قانونی که در مجلس سنای آمریکا در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ارائه شده، مفاد جدید و سختی گنجانده شده است.

بر اساس برخی از این مفاد، در صورتی که ایران اقدام به آزمایش موشک‌ بالستیکی کند که قادر به حمل کلاهک است یا با بازدید بازرسان هسته‌ای آژانس از هر مکانی جلوگیری کند، تحریم‌های هسته‌ای تعلیق‌شده مجددا اعمال خواهند شد.

رویترز اعلام کرد سناتور «باب کورکر» و «تام کاتن» به عنوان بانیان این طرح که هدف اصلی آن مقابله با توسعه برنامه موشکی ایران و امکان‌پذیرکردن بازدید از اماکن نظامی این کشور است، هم‌اکنون در حال رایزنی با سایر اعضای سنا برای جلب حمایت آنها هستند.

این مفاد قرار است به طرحی اضافه شوند که کنگره در سال 2015 پس از امضای برجام میان ایران و گروه 1+5، آن را با نام "قانون نظارت بر توافق هسته‌ای ایران" به امضا رساند. این قانون دولت آمریکا را ملزم می‌کند هر سه ماه یکبار، درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره گزارش دهد اما در صورت اضافه شدن مفاد پیشنهادی جدید به آن، عملا دامنه اختیارات دولت آمریکا برای لغو یکطرفه برجام افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات