عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش گفت: دریافتی ۸ میلیاردی یک مدیر در ۲۱ ماه و تصرف در زمین ۷۴ میلیاردی از جمله ابهامات مُصَرح در۵۸۰ صفحه گزارش و ۳۸۰۶ برگ سند تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان است.
کد خبر: ۸۹۳۹۰۴۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست صبح امروز کمیسیون جهت رسیدگی به گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با حضور بعضی وزرای اسبق و مدیران وقت این صندوق گفت: در مجموع 580 صفحه گزارش درباره تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان تدوین و 3806 صفحه سند جمع‌آوری شده است. 

وی خاطرنشان کرد: موضوع تحقیق و تفحص در حقیقت در 8 بخش صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، بانک سرمایه، شرکت پتروفرهنگ، شرکت تأمین مسکن فرهنگیان، شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان، شرکت ماشین‌سازی اراک و شرکت ساختمانی «معلم» صورت گرفته است.

سلیمی با تأکید بر اینکه در نشست امروز که با هدف نهایی کردن گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد، نه تنها ابهامات روشن نشد بلکه بر حجم آنها افزوده شد، گفت: اولین مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان که در خرداد سال 1374 تشکیل شده است اساسنامه آن است.

وی اضافه کرد: طبق این اساسنامه، این صندوق باید به عنوان یک مؤسسه دولتی فعالیت می‌کرد در حالیکه از همان ابتدا این اصل، رعایت نشده است و اساسنامه بدون هدایت هیأت وزیران اجرایی شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل دیگر در پرونده، این صندوق این است که فرهنگیان «سهم‌الشرکه» در آن نداشتند و صرفاً به عنوان سپرده‌گذار تلقی شده‌اند از این رو از مزایای شرکت محروم شده‌اند و این ابهام تا به امروز وجود دارد و در نشست صبح نیز در این‌باره شفاف‌سازی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: دریافتی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه از دیگر ابهامات و تخلفات صورت گرفته است به طوریکه یک مدیر در این مجموعه طی 21 ماه 8 میلیارد و 245 میلیون ریال حقوق گرفته است.

سلیمی موضوع خرید ارز را از دیگر محورهای تخلفات در مجموعه شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خواند و گفت: با نام این مجموعه یک میلیون دلار ارز گرفته شده و به دوبی انتقال داده شده است و به اسم فعالیت‌های بازرگانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در دیگر مورد، زمینی در سال 1382 به بهای 74 میلیارد تومان از طرف شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خریداری شده اما تا تاریخ 31 شهریور سال 95 به نام شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان منتقل نشده است و جالب اینجاست که تا به امروز هنوز در آن تصرف می‌کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی موضوع واردات غیرقانونی خودرو را از دیگر سرفصل‌های تخلفات رخ داده در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان خواند و گفت: ابهام دیگر در قرارداد سرمایه‌گذاری این صندوق با شرکت نفت پاسارگاد در زمینه خرید قیر است که همه اینها چند مورد از مجموعه تخلفات و ابهامات در عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه است که با وجود توضیحات داده شده از سوی مسئولان فعلی و سابق این صندوق هنوز روشن نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات