نخستین اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در یک مجموعه سه جلدی با محوریت آمایش سرزمینی و تاریخی بنادر و دریانوردی ایران ، ثبت تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر خلیج فارس و جزایر آن در بندرلنگه رونمایی شد.
کد خبر: ۸۹۳۹۱۰۵
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایرنا، مدیر اداره بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از این اطلس تاریخی اظهار داشت: این اطلس با مدیریت مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری دانشگاه تهران تالیف شده است.

محمود صابری بیان داشت: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران در قالب تحقیقی فراگیر و بین رشته ای با محوریت « آمایش سرزمینی و تاریخی بنادر و دریانوردی ایران» در حوزه های جغرافیای دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان و در دورۀ زمانی پنج هزار ساله از هزارۀ سوم پیش از میلاد تا سال 1395 خورشیدی، شناسایی و معرفی تمام توانمندی های دریایی ایران در طول تاریخ تهیه شده است.
وی ادامه داد: در این اطلس آمایش تاریخی بنادر و جزایر ایران و معرفی سهم ایرانیان در تولید و توسعۀ دانش دریایی و فنون دریانوردی بر اساس منابع ، اسناد و مدارک تاریخی موجود در آرشیوهای داخلی و خارجی نیز تهیه شده است.
صابری تصریح کرد: اطلاعات و داده های موجود در این اطلس در چارچوب یک تحقیق زمانی در دوازده فصل به گونه ای تنظیم شده تا بتواند مهم ترین پرسش های اساسی پیرامون روند توسعۀ تاریخی بنادر و دریانوردی ایران را در حد نیاز پاسخ دهد.
وی ارزیابی مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در اثری مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر، بهره گیری از حدود 6 هزار سند دریایی موجود در شیوه های معتبر از جمله آرشیو موزه های روسیه، چین، بریتانیا، هلند و پرتغال، تحلیل و ارزیابی تحولات داخلی، منطقه ای و جهانی پهنه آبی کشور (دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان) در قالب پژوهشی بین رشته ای، شناسایی و معرفی فنون بومی دریایی و دانش بومی دریانوردی مورد استناد برای ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران را از ویژگی های منحصر به فرد اطلس بنادر و دریانوردی ایران عنوان کرد.
مدیریت بنادرغرب هرمزگان به مرکزیت بندرلنگه با چهار بندرزیرمجموعه به نامهای آفتاب، چارک، لاوان و سیری در180کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد.
بندر لنگه با دارا بودن 17 پست اسکله 40 هکتار پس کرانه به عنوان اصلی ترین بندر منطقه غرب هرمزگان دراقتصاد دریایی کشور نقش آفرینی می کند و علاوه بر صادرات کالا، پشتیانی از فعالیت های ترانزیتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز بر عهده دارد. 
براساس این گزارش، اتصال از سه جهت به شبکه جاده ای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آب های بین المللی، وضعیت مناسب توسعه فیزیکی طی سالیان اخیر و ارتباط قوی ساکنان آن با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده بندر تجاری لنگه به عنوان یکی از کانون های ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیج فارس قلمداد شود. 

ارسال نظرات