رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشوردر نشست خبری با رسانه های لرستان :
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان لرستان اظهار داشت: توسعه فعالیت‌های بین‌المللی نیز در دستور کار است که مجوز پذیرش دانشجوی خارجی و مجوز ایجاد دانشگاه در خارج از کشور را گرفته‌ایم و در حال حاضر نیز چندین دانشجو در این حوزه مشغول تحصیل هستند.
کد خبر: ۸۹۳۹۳۶۲
|
۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ؛محمدحسین امید نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان که در سالن جلسات دانشگاه علمی کاربردی خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی در این 25 ساله تأسیس کوله باری از تجربه و افتخاراتی دارد که می‌تواند پشتوانه‌ای برای برنامه‌های آتی باشد.

وی افزود: این دانشگاه حدود یک و نیم میلیون دانشجو تربیت‌کرده و در حال حاضر بالغ‌بر 850 مرکز علمی کاربردی فعال است و 500 هزار دانشجو درزمینه‌های صنعت، کشاورزی مدیریت، خدمات، فرهنگ و هنر تدریس می‌کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: در این دانشگاه بالغ‌بر هزار و 500 دوره آموزشی تعریف‌شده و امروز حدود 800 دوره مقطع دار و 500 دوره تک‌درس و تک پودمان در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد.

وی بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتعال دانشگاه علمی کاربردی در بحث تولید و اشتعال سهمی قائل است و در این راستای ایجاد اشتغال فعالیت دارد.

امید با ایجاد مراکز رشد و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و گفت: در این مراکز می‌توان اقدامات مؤثری انجام داد؛ در دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه کیفی مدنظر است و توسعه کمی نداریم و امیدواریم مراکز قوی و باکیفیت بالا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: محور دوم بحث مأموریت گرایی است و مراکز علمی کاربردی باید ذیل چهار گروه صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و هنر فعالیت خود را داشته باشد و در این زمینه نیز زیر گروهی مشخص می‌شود تا به مأموریت‌ها عمل کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: توسعه فعالیت‌های بین‌المللی نیز در دستور کار است که مجوز پذیرش دانشجوی خارجی و مجوز ایجاد دانشگاه در خارج از کشور را گرفته‌ایم و در حال حاضر نیز چندین دانشجو در این حوزه مشغول تحصیل هستند.

وی اظهار داشت: در بحث بین‌المللی، به مراکز شاخص استان‌ها کمک می‌کنیم تا دوره‌های بین‌المللی برگزار کنند و د حال حاضر موافقت با یکی از مراکز انجام‌شده است در این زمینه دوره‌های مشترک بخشی در داخل کشور و بخشی در خارج از کشور انجام می‌شود.

امید افزود: یکی دیگر از اولویت‌ها توسعه پودمانی‌ است که حدود 500 تک‌درس داریم که خیلی از مهارت‌ها با این پودمانی‌ها قابل تأمین است، پودمان دوره‌های فشرده تخصصی و بدون حواشی هستند؛ پودمانی‌ها قابل تجمیع هستند و تبدیل به مدرکی مقطع دار می‌شود.

وی عنوان کرد: مذاکراتی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام‌شده که به کارکنان نیروهای مسلح دوره‌های پودمانی بدهیم که این طرح شامل سربازان دیپلم به بالاتر می‌شود؛ با مذاکرات اولیه‌ای که شده به زوری موافقت‌نامه انجام و در استان‌های مختلف این طرح اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی بابیان اینکه توسعه دوره‌های کوتاه‌مدت از اولویت‌های دانشگاه علمی کاربردی است بیان کرد: استان لرستان درعین‌حال که بهترین آب، خاک و شرایط را برای کشاورزی و ایجاد مقصد گردشگری و منابع انسانی دارد ولی نرخ بیکاری در این استان زیاد است که می‌توانیم با دوره‌های مختلف و کوتاه‌مدت و نیاز بخشی از جونان آموزش‌های لازم را داشته باشیم که سبب ایجاد اشتغال شود.

وی تصریح کرد: با موافقت‌نامه‌ای که با استاندار وادارات استان امضا شد بنا است نیازهای استان به ما اعلام شود تا رشته‌های موردنیاز استان را در دانشگاه علمی کاربردی ارائه دهیم؛ همچنین بنا است برنامه‌های راهبردی استان مطرح و برای رشته‌های موردنیاز استان دوره‌های آموزشی برگزار کنیم.

امید خاطرنشان کرد: 161 رشته تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی لرستان وجود دارد که می‌توان رشته‌هایی که ظرفیت استان باشد را نیز ایجاد کرد؛ این آمادگی وجود دارد تا رشته‌هایی که دو هدف ما را نقض نکند ایجاد شود.

وی گفت: با اعلام نیاز در بخش صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر استان مجوز داده می‌شود و از همه استان‌ها خواسته‌شده رشته‌هایی که در استان وجود ندارد اعلام نیاز شود.

رئیس دانشگاه علمی کاربری اظهار داشت: نظام صلاحیت حرفه‌ای در کشور وجود ندارد، این کار شروع‌شده و راه‌اندازی اداره کل صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه تصویب شد که کلیات به تأیید رسیده و به‌زودی این کار اجرایی می‌شود.

وی افزود: در راستای ارزش مدارک دانشگاهی به لحاظ قانونی هیچ فرقی بین مدرک دانشگاه علمی کاربردی و سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد؛ کیفیت دانش‌آموختگان مراکز بسیار متفاوت هستند در برخی مراکز کیفیت بالا است و در برخی مراکز پایین‌تر که تا حدودی این مشکلات نیز برطرف شده است.

امید عنوان کرد: مقاطع بالاتر از کارشناسی در دستور کار نداریم و اگر استان‌ها تشخیص دهند و مدرس داشته باشند، ایجاد رشته‌های کارشناسی برای مراکز کار سختی نیست و مجوز داده می‌شود.

وی بابیان اینکه بنا است در دانشگاه جامع علمی کاربردی کسی بدون مهارت خارج نشود تصریح کرد: بحث کیفیت گرایی و مأموریت گرایی برای همین موضوع است و مشکل مدرک‌گرایی را تا حدودی حل می‌کند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: آمار کلی نشان می‌دهد بیش از 75 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی شاغل هستند؛ در دانشگاه علمی کاربردی در هر مرکز دانشجویان می‌توانند در رشته موردنظر خود تحصیل کند.

وی گفت: اصحاب رسانه مطالبه گر کیفیت دانشگاه علمی کاربردی باشند، مشکل ساختاری و فرهنگی که در کشور وجود دارد ای است که به‌شدت مدرک گرا هستیم و مدرک را به مهارت ترجیح می‌دهیم که بخشی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرایی ارزش شود.

امید بابیان اینکه هزار و 700 مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارد که در حال حاضر 850 مرکز فعال است اظهار داشت: باید مردم را به این سمت بکشانیم که مهارت گرایی را بر مدرک‌گرایی ترجیح دهند، امسال حدود 12 مرکز رشد و نوآوری داریم که امیدواریم در استان این مراکز افزایش یابد.

وی افزود: در راستای حذف رشته نظری، دانشگاه امروز 800 دوره آموزشی دارد و هرروز رشته‌هایی از چرخه آموزش خارج و رشته‌هایی جدید ایجاد می‌شود و تصمیم بر این است که بیش از دو هزار رشته تعریف کنیم و دوره‌های آموزشی ایجاد کنیم و رشته‌های جدید که ایجاد شود رشته‌های قبلی که متقاضی ندارند حذف می‌شوند.

انتهای پیام/ز
ارسال نظرات