سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود عنوان کرد:
دکتر میرزامحمدی با اشاره به نام‌گذاری‌ هفته نخست آبان ماه به عنوان «هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها» گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، شیوع مسمومیت های را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.
کد خبر: ۸۹۳۹۶۱۴
|
۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر سولماز میرزامحمدی با اشاره به نام‌گذاری هفته نخست آبان ماه به عنوان «هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها» گفت: شیوه جدید زندگی و دسترسی آسان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و آن هم بدون داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدار‌های مربوط به آن، شیوع مسمومیت‌های اتفاقی را در جامعه به میزان زیادی افزایش داده است.
وی بیان کرد: مهم‌ترین هدف توجه به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها این است که با تکیه بر آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها توجه جامعه را به مواردی از آن‌ها که شایعتر و خطرناک‌تر هستند جلب نماییم.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه گفت: انواع مسمومیت شامل: مسمومیت ناشی از مواد غذایی و گیاهان سمی، مسمومیت ناشی از داروها، مسمومیت ناشی از گاز‌ها و مونوکسید کربن، مسمومیت ناشی از گزیدگیها، مسمومیت حاصل از مواد شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و ... را شامل می‌شود.
وی شایعترین نوع مسمومیت را گوارشی اعلام کرد و افزود: اغلب به صورت تصادفی و در اثر نگهداری مواد سمی و شیمیایی مختلف در ظروف نامناسب و یا ظروف مواد آشامیدنی رخ می‌دهد.
در همین راستا کارشناسان واحد امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با حضور در دبستان دخترانه میلاد شهرک شهید بهشتی شهرستان شاهرود، ضمن توزیع بروشور‌های آموزشی با موضوع پیشگیری از مسمومیت‌ها در خصوص علائم مسمومیت، راه‌های پیشگیری از بروزانواع مسمومیت و اقدامات اولیه درمانی در مواجه با برخی از مسمومیت‌ها توضیحاتی ارائه دادند.
شایان ذکر است: عناوین روز‌های هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها از (یکم تا هفتم آبان ماه) به شرح زیر می‌باشد:
دوشنبه ۹۶/۸/۱: روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی دارو‌ها ‏
سه شنبه ۹۶/۸/۲: روز پیشگیری از مسمومیت‌ها در کودکان
چهارشنبه ۹۶/۸/۳: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گاز‌ها و منوکسید کربن ‏
پنجشنبه ۹۶/۸/۴: روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی‏
جمعه ۹۶/۸/۵: روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی (شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده‌های خانگی، فرآورده‌های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ‏
شنبه ۹۶/۸/۶: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی
یکشنبه ۹۶/۸/۷: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک
ارسال نظرات
پر بیننده ها