خبرهای داغ:
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به ضرورت تشویق مردم به اهدای جسد برای استفاده آموزشی و دانشگاهی گفت:‌ با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده‌ای که در موضوع اهدای جسد انجام شد،‌ مردم استقبال خوبی از این موضوع داشتند.
کد خبر: ۸۹۳۹۶۱۹
|
۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،‌ احمد شجاعی در نشست خبری ششمین همایش طب و قضا که صبح امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: همایش علمی طب و قضا با هدف بررسی موضوعات مبتلابه قضات،‌ حقوقدانان و پزشکان قانونی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و موضوعات این همایش قبل از برگزاری‌های همایش در استان‌ها توسط محققین و کارشناسان مورد مطالعه و بررسی قرار‌ می‌‌گیرد و خلاصه‌ای از نتایج کارگروه‌های استان در همایش ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای همه مسائل قانون وجود دارد افزود: در همه مسائل قانون و مبنای قانونی وجود دارد اما برخی از پزشکان و قضات، برداشت‌های متفاوتی از قانون دارند بنابراین همایش طب و قضا به منظور بررسی و کنکاش این قوانین و تقریب نظرات و برداشت‌ها و ایجاد یک زبان مشترک برگزار می‌شود. 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر ضرورت برگزاری همایش طب و قضا گفت: این جلسات فرصتی برای طرح موضوعات و نزدیک کردن موضوعات به یکدگر است تا ضعف‌های قانونی و کمبود‌ها احصا و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود و در پایان همایش نیز از نتایج به دست آمده یک دستوالعمل تدوین می‌شود، بنابراین برگزاری نشست‌های تخصصی بسیار ضروری و تاثیرگذار است.

شجاعی اظهار کرد: واکاوی ابعاد پزشکی، فقهی و حقوقی رشد و کمال عقل، تفسیر و تبیین پزشکی فقهی و حقوقی موضوع «صدمات مسری»، چالش‌های تشخیص «حرج» در سقط درمانی و نحوه مواجهه قضایی با صدمات ساختگی شامل خودزنی و تصادفات ساختگی از‌ محور‌های مورد بحث در این همایش است.

وی در ادامه به برگزاری همایش در استان قم اشاره کرد و گفت: با توجه به حضور فقها و علمای علوم دینی در استان قم و باتوجه به اینکه بسیاری از قوانین ریشه فقهی دارد، برگزاری این نشست در قم و حضور فقها در جلسات بسیار موثر بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه حضور علما و فقها در همایش طب و قضا یکی از ویژگی‌های ممتاز این همایش بود خاطرنشان کرد: قوانین جمهوری اسلامی با فقه مطابقت دارد اما در برخی از قوانین اختلاف نظر وجود دارد و این لازمه فقه پویای شیعه است.

وی با اشاره به ضرورت تشویق مردم به اهدای جسد برای استفاده آموزشی و دانشگاهی گفت:‌ با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده‌ای که در موضوع اهدای جسد انجام شد،‌ مردم استقبال خوبی از این موضوع داشتند.

شجاعی اظهار کرد: آمار خودکشی در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار اندک است اما باید توجه داشت که انتشار آمار خودکشی و پرداختن به این‌ مسئله اثرات منفی دارد و گاها موجب افزایش آمار خودکشی نیز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اقدامات سازمان پزشکی قانونی در مورد بررسی اجساد فقط سه درصد است و بسیاری از اقدامات دیگر سازمان پزشکی قانونی مربوط به مراجعات و درخواست‌های مردم است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: در بسیاری از موارد، اعلام دلیل فوت کمتر از دو ساعت زمان می‌برد اما گاهی اوقات صدمات بسیار جدی تر و شدید‌تر است و ماهیت صدمات به گونه‌ای است که باید مدت زمانی را برای رسیدن به نتایج قطعی صبر کرد و تاخیر سازمان پزشکی قانونی در برخی از پروند‌ه ها به دلیل شدت صدمات وارده و تلاش برای رسیدن به نتیجه قطعی است.

ارسال نظرات