خبرهای داغ:
مشاور تولیت مسجد مقدس جمکران با‌بیان اینکه سومین همایش بین‌المللی طریق‌الحسین (ع) در ایام اربعین با همکاری مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران و دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود، گفت: این همایش در دانشگاه کوفه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۳۹۷۵۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

برگزاری همایش بین‌المللی طریق‌الحسین(ع) در دانشگاه کوفه

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید مجید امامی با‌ بیان اینکه سومین همایش بین‌المللی اربعین طریق‌الحسین(ع) با همکاری مرکز پژوهش‌های مسجد مقدس جمکران و دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌شود، اظهار داشت: مهلت ارسال چکیده آثار به دبیرخانه جشنواره توسط اساتید، محققان، طلاب و علاقه‌مندان به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ارسال آثار همچنان ادامه داد، افزود: مقالات و آثاری که در سطح علمی پژوهشی و یا بالاتر ارزیابی شوند، می‌توانند به همایش راه یابند.

امامی با تأکید بر اینکه دانشگاه کوفه یکی از مشارکت‌کننده‌های اصلی همایش به شمار می‌رود، تصریح کرد: همایش در روز 13 آبان ماه مصادف با 14 صفر که مطابق با تقویم عراق است، از هشت صبح تا اذان مغرب در این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کوفه در مسیر نجف به سمت مسجد کوفه قرار دارد، افزود: مهمانان داخلی و خارجی و شخصیت‌های برجسته علمی و حوزوی در این همایش حضور یافته و سخنرانان برجسته‌ای به‌منظور سخنرانی در همایش برگزیده‌شده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) بابیان اینکه برخی شخصیت‌های علمی، حوزوی و اجتماعی عراق به‌منظور شرکت در افتتاحیه همایش دعوت‌شده‌اند، عنوان کرد: این برنامه با رویکرد همکاری بیشتر با این شخصیت‌ها برگزارشده که توسط رسانه‌های داخلی و خارجی پوشش داده می‌شود.

وی مراسم اختتامیه همایش طریق‌الحسین(ع) را مورداشاره قرار داد و ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اختتامیه مراسم با حضور برخی مهمانان همایش و مخاطبانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند، برگزار می‌شود.

امامی خاطرنشان کرد: اختتامیه از صبح تا ظهر روز چهارشنبه 18 ماه صفر و در آستانه ورود زائرین به کربلا در سالن اجتماعات موکب مسجد مقدس جمکران واقع در عمود 1070 برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نتایج پنل‌ها و گزارش دبیران کمسیون‌های همایش در اختتامیه ارائه می‌شود، ادامه داد: نمایندگانی از تولیت‌های اعتاب مقدسه عراق در این مراسم حضور دارند و این مراسم نیز از شبکه‌های داخلی و خارجی پخش خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش طریق‌الحسین(ع) با تأکید بر اینکه مسئولان برگزاری همایش با علمای عراق و نجف دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند، تصریح کرد: دو نکته اساسی توسعه و ترویج اربعین و انسجام همایش‌ها در این دیدارها مطرح شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی توسعه و ترویج مقالات با موضوع اربعین را الزامی دانست و بیان کرد: با توجه به سفارش علمای دین بسترسازی برای تولید محتوا، ترویج تحقیقات حوزوی و توسعه مباحثات باید به‌سرعت در دستور کار قرار گیرد، چراکه نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و کاربردی است.

امامی با اشاره به اینکه برخی نهادها به دنبال ثبت زیارت اربعین در یونسکو هستند، گفت: زیارت اربعین به‌عنوان میراث معنوی مشترک بشری به شمار رفته که برای ثبت در سازمان یونسکو نیازمند متون و تحقیقات دامنه‌دار و گسترده است.

وی با تأکید بر اینکه بیش از هزار صفحه متن به همت همایش طریق‌الحسین(ع) تولیدشده است، افزود: بخشی از این مطالب ترجمه‌شده و بخشی دیگر نیز به‌زودی ترجمه می‌شود.

مشاور تولیت مسجد جمکران با تأکید بر اینکه همایش‌های متفاوتی با موضوع اربعین در حال برگزاری است، ابراز کرد: خواسته دیگر علما انسجام و وحدت لازم در برگزاری این همایش‌هاست که به‌صورت مجزا توسط نهادهای ایرانی و عراقی برگزار می‌شود.

وی هماهنگی و وحدت رویکرد را عامل تأثیرگذاری بیشتر همایش‌ها دانست و افزود: سبک‌ها و روش‌های مختلف نباید مانع انسجام شود، چراکه اکنون حداقل چهار همایش با موضوع مطالعات اربعین و با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و حوزوی در حال برگزاری است که مسئولان همایش طریق‌الحسین(ع) با آن‌ها در ارتباط هستند.

امامی با اشاره به همایش طریق‌الحسین(ع) تجربه خوبی در این زمینه کسب کرده است، عنوان کرد: در صورت هماهنگی و همکاری سایر نهادها می‌توانیم این تجربیات را انتقال داده تا گام‌های مؤثرتری در راستای مطالعات اربعین برداریم.

وی با اشاره به اینکه همایش طریق‌الحسین(علیه‌السلام) استانداردهای لازم را ازلحاظ رویکرد تخصصی رعایت کرده است، اظهار داشت: حضور محققان حوزوی قم و نجف و دعوت از مهمانان ارزنده و رهبران مذهبی جهان اسلام از نکات برجسته این همایش است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) بابیان اینکه حداقل 15 مهمان خارجی در همایش حضور می‌یابند، عنوان کرد: برخی از این مهمان‌ها مذهب زیدی، صوفی، اسماعیلی و تسنن دارند که در مواجهه با مقوله مذهبی اربعین طبیعتاً واکنش‌های قابل‌تأملی خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خدا میزبان و بانی زیارت اربعین بخشی از رهبران جهان اسلام بر عهده ما قرارگرفته و امیدواریم تلاش‌های انجام‌شده در این زمینه گسترش یابد.

ارسال نظرات