مولف کتاب اقتصاد رسانه ها، در کارگاه اقتصاد رسانه در نهمین نمایشگاه مطبوعات تبریز گفت: رسانه‌ها به علت نداشتن استقلال، از نظر اقتصادی ضعیف هستند.
کد خبر: ۸۹۳۹۸۹۹
|
۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، میثم موسایی گفت: اقتصاد رسانه در دنیا رشته‌ای است علمی که ابعاد مختلفی دارد و شامل مطبوعات، سینما، کتاب، تئاتر و هنرهای تجسمی می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کالا و محصولی که پیامی را منتقل کند رسانه به شمار می‌رود، افزود: امروزه هر رسانه‌ای به مثابه‌ی بنگاهی اقصادی است که باید حداقلی از اقتصاد را دارا باشد.

موسایی ادامه داد: هر رسانه باید از میزان و محورهای درآمدی خود اطلاعات داشته و همچنین هزینه‌های خود را مدیریت کند.

وی یادآور شد: فروش، آگهی و یارانه‌های دولتی عوامل اصلی درآمد مطبوعات را تشکیل می‌دهند، در این میان کنترل میزان از دسترس رسانه خارج است، فروش نیز با محدودیت‌های زیادی مواجه است و اصولا تیراژ بالا پس از میزانی به ضرر تبدیل می‌شود. اما آکهی مهمترین بخش مدیریت رسانه در درآمدزایی است.

موسایی افزود: هر رسانه باید دست به مخاطب‌سنجی بزند، از سویی بخش بزرگی از میزان جذب آگهی با رونق اقتصادی کشور رابطه دارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به عوامل مرتبط با هزینه‌ها گفت: مدیریت هزینه‌ها در اقتصاد رسانه باید به سمت تغییر تخصیص هزینه‌ها سوق یابد، در این مورد باید بیشترین هزینه برای تولید محتوای متفاوت و وزین اختصاص یابد و تقلید و تکرار و کپی کردن مطالب خبرگزاری‌ها تنها به فراری دادن مخاطب منجر خواهد شد.

نشست‌های تخصصی همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و نهمین نمایشگاه مطبوعات آذربایجان‌شرقی همه روزه در سالن‌های شهریار و امیرکبیر برگزار می‌شود.

ارسال نظرات