مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر به همه بنادر دنیا بدون هیچ محدودیتی رفت و آمد داریم، از توافق صورت گرفته با آفریقای جنوبی برای تاسیس دفتر کشتیرانی در این کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۹۴۰۴۱۸
|
۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

 به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد سعیدی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر وی را همراهی می‌کرد، در پایان این سفر در گفت‌وگویی با خبرنگاران اعزامی درباره دستاوردهای حاصله و توافقات صورت گرفته، با بیان اینکه یکی از هاب‌های (قطب‌های) مهم منطقه آفریقا بنادر مهم پورت الیزابت و کیپ تاون در آفریقای جنوبی هستند که یک هاب مهم منطقه‌ای در جنوب آفریقاست، عنوان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در منطقه آفریقای جنوبی فعال بود و آفیسی (دفتر) در این زمینه داشت، ولی متاسفانه بعد از اتفاقاتی که در پی اعمال تحریم‌ها رخ داد، به دلیل اینکه مسیر خط به سمت آفریقای جنوبی تعطیل شده بود و ارتباطات آفریقا صرفا در شرق آفریقا خلاصه شده بود، آن آفیس هم بسته شد.

وی افزود: الان در شرایطی هستیم که با اجرایی شدن برجام فضای بین‌المللی مناسبی برای حمل و نقل دریایی کشور به وجود آمده و ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی کشور باید امکان صادرات و واردات را برای تولید کننده‌ها و تجار ایرانی فراهم کند.
 سعیدی با بیان اینکه الان به همه بنادر دنیا بدون هیچ محدودیتی رفت و آمد داریم، یادآور شد: منتها در بعضی از بنادر اولویت ماست که باید در آنجا به طور مستقل شرکت بزنیم. یکی از جاهایی که توانستیم با شرکت‌های مهم آفریقای جنوبی به توافق برسیم ایجاد دفتر جدید در منطقه آفریقای جنوبی است که امیدواریم با وسعت بخشیدن به فعالیت‌هایمان و حمل و نقل فله و کانتینر به آفریقای جنوبی بتوانیم فرصت جدیدی را برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی به وجود آوریم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ادامه داد: ویژگی منطقه آفریقا این است که بتوانیم محصولات نهایی خودمان را به این منطقه صادر کنیم و مواد اولیه و معدنی را از آفریقای جنوبی برای تبدیل در کشورمان منتقل کنیم. براساس این تقاضا در حال برنامه ریزی هستیم که این اتفاق بیفتد.

وی در خصوص تاسیس این دفتر عنوان کرد: الان در حال برنامه ریزی هستیم که کدام یک از بنادر مهمتر است. ما از بنادری استفاده خواهیم کرد که عمدتا ترمینال کانتینری در آنجا فعال است.
به گزارش فارس، سعیدی در خصوص توافقات حاصل شده در اوگاندا نیز بیان کرد: در اوگاندا در حال حاضر به مومباسا و دارالسلام‌ سرویس دو هفته‌ای داریم که کنیا و تانزانیا را پوشش می‌دهد. اوگاندا همجوار با کنیا است و در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که با یک لجستیک زمینی نیازهای وارداتی و صادراتی تجار ایرانی را فراهم کنیم.

*بیش از ٩٠ درصد رفت و آمدهای ما با پرچم جمهوری اسلامی انجام می‌شود
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا رفت و آمدهای ناوگان کشتیرانی همه جا با پرچم ایران انجام می‌شود؟ گفت: بیش از ٩٠ درصد رفت و آمدهای ما با پرچم جمهوری اسلامی انجام می‌شود و حدود ١٠ درصد بنا به مقتضیات از پرچم‌های سایر کشورها استفاده می‌کنیم. ولی عمدتا بعد از اجرایی شدن برجام ٩٠ درصد شناورها از پرچم جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

سعیدی در این گفت‌وگو با بیان اینکه برای توسعه روابط تجاری با هر کشوری دو عنصر مهم شامل حمل و نقل و روابط بانکی لازم است، اظهار داشت: در بحث حمل و نقل ٨٥ درصد تجارت دنیا براساس حمل و نقل دریایی است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. امیدواریم در ماه‌های آتی با روان شدن روابط بانکی تسهیلات تجاری بین کشورها و ایران فراهم شود و در آن شرایط که یک ترنوور (حجم معاملات) بیشتری ایجاد شود، حمل و نقل دریایی هم می‌تواند فعال‌تر شود.

وی افزود: در واقع ما نگاه می‌کنیم ببینیم هدف بازراهای صادراتی کشور کجاست و متناسب با آن سیستم حمل و نقل را تنظیم می‌کنیم. ما قبلا محدودیت‌هایی داشتیم و الان آن محدودیت‌ها را نداریم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در هفته‌ای که گذشت در سفر به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر ضمن رایزنی با مقامات این کشورها مجمع تجاری ایران با این سه کشور را با حضور تجار و بازرگانان ایران و این سه کشور و همچنین به همراه وزرای خارجه سه کشور یاد شده افتتاح کرد. علاوه بر این سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی نیز در این سفر برگزار و بیانیه‌ای نیز به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

این تور آفریقایی سومین تور آفریقایی ظریف در چهار سال گذشته بود.

ارسال نظرات