با موضوع ندوشن؛

نمایشگاه عکس «از خاک تا خیال» در یزد گشایش یافت

نمایشگاه عکس و تصایر ندوشن « از خاک تا خیال» شنبه شب در مراسمی با حضور تعدادی از مسئولان، عکاسان ، نویسندگان و علاقه مندان به فرهنگ و ادب در گنجینه فرهنگ و هنر واقع در خیابان قیام یزد گشایش یافت.
کد خبر: ۸۹۴۰۹۶۲
|
۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ در این نمایشگاه که با رونمایی از مجموعه کتاب عکس های ندوشن همراه بود، تعدادی عکس و تصاویر از مناظر، آثار تاریخی و طبیعت ندوشن توسط « فرزین ناظم زاده» یکی از عکاس بین المللی و عضو انجمن عکاسان ایران در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.
همچنین در این نمایشگاه عکس هایی به چشم می خورد که شیوه زندگی و آداب و رسوم مردم ندوشن را به تصویر کشیده است.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم گشایش این نمایشگاه با قدردانی از خالق آثار هنری و همراهی مردم و مسئولان ندوشن در این زمینه به تصویر کشیدن آثار، ابینه های قدیمی و تاریخی، سنت ها، شیوه زندگی و آداب و رسوم یک منطقه را کاری ارزشمند و قابل تحسین توصیف کرد.
علی غیاثی ندوشن با بیان اینکه باید در این زمینه بیشتر کار شود، گفت: به تصویر کشیدن زیبایی های منطقه که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است از ویژگی های عکس ها و آثار هنری به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.
امام جمعه ندوشن هم فرهنگ و تاریخ مردم این خطه را اصیل، کهن و ریشه دار توصیف کرد و گفت: این دیار دارای شخصیت ها و مفاخر بزرگ و همچنین آثار تاریخی و بناهای قدیمی ارزشمند است.
حجت الاسلام محمد جوادی اقدام عکاسان، نویسندگان، هنرمندان و تولید کنندگان آثار هنری را نیز با ارزش و قابل تحسین برشمرد و افزود : حفظ و ثبت تاریخ و فرهنگ عامه مردم، حاصل کار هنرمندان، نویسندگان و عکاسان است.
وی موقوفات متعدد در ندوشن را یادآور شد و با بیان اینکه در گذشته مردم این منطقه در سنت حسنه وقف ظرافت هایی را لحاظ می کردند، خواستار اطلاع رسانی بیشتر از فرهنگ عامه، سنت، آداب و رسوم به خصوص سنت حسنه وقف این منطقه شد.
علی اکبر جعفری ندوشن، استاد دانشگاه یزد نیز از عکاس آثار و بناهای تاریخی ندوشن به خاطر خلق زیبایی های ندوشن تجلیل کرد و گفت: عکاسان پیام رسانان زیبایی ها و خالق آثار هنری ماندگار هستند و تولیدات آنان در هر منطقه می تواند سوغات فرهنگی برای بازدید کنندگان آن باشد.
عبدالعظیم پویا، از محققان و نویسندگان استان یزد نیز ندوشن را دارای زیبایی های منحصر به فرد و فرهنگ مردمان این دیار را اصیل و ریشه دار خواند و بر معرفی بیشتر فرهنگ ،آداب و رسوم مردم ندوشن تاکید کرد.
فرزین ناظم زاده، عکاس و خالق آثار هنری نمایشگاه نیز استان یزد را دارای ظرفیت های خوب و منحصر به فرد برای به تصویر کشیدن زیبایی ها و جاذبه های آن دانست و بر ثبت و ضبط این مناظر زیبا تاکید کرد.
در این مراسم با اهدای لوح سپاس از ناظم زاده به عنوان عکاس بین المللی و خالق آثار تاریخی و طبیعی ندوشن تجلیل شد.
نمایشگاه یاد شده به همت مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و شهرداری ندوشن بعد از ظهرها از ساعت 17 تا 21 به مدت یک هفته برای بازدید عموم دایر است.
ندوشن مرکز بخشی به همین نام از توابع شهرستان میبد است که در فاصله 80کیلومتری شمال غرب یزد قرار دارد.
فاصله این شهر تا میبد 50 کیلومتر و شهر اصفهان 150کیلومتر است.
این بخش 10هزار نفر جمعیت دارد، نیمی در مرکز بخش زندگی می کنند.
ندوشنی ها عمدتا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، تعداد شاغلان این حرفه به دلیل خشکسالی و دیگر عوامل اجتماعی و اقتصادی رو به کاهش است.
بخش ندوشن یکی از مناطق غنی استان یزد به لحاظ وجود ظرفیت های مواد معدنی از جمله سنگ های ساختمانی و نما، سنگ آهن، خاک های صنعتی و کاشی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار