خبرهای داغ:
تیلرسون در حدود 10 ماهی که سکاندار وزارت خارجه آمریکاست تاکنون دوبار به طور صریح در سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک و قواعد بین‌الملل، از براندازی نظام ایران سخن گفته است!
کد خبر: ۸۹۴۱۱۵۲
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، رکس تیلرسون در مدت 10 ماهی که بعنوان شصت و نهمین وزیر خارجه آمریکا مشغول فعالیت بوده ، در چندین نوبت اظهارات مداخله گرایانه، گستاخانه و خارج از عرفی را در مورد مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی بر زبان رانده است.

تیلرسون پیش از تصدی وزارت خارجه آمریکا، مدیر یک شرکت نفتی بزرگ با نام «اکسون موبیل» بوده است، بنابراین همچون مافوقش یعنی ترامپ بیش از آنکه با قواعد سیاست ورزی و آداب دیپلماسی آشنا باشد، تاجرپیشه است و در سودای عایدی بیشتر به سر می‌برد.

پیش از انتخاب تیلرسون توسط ترامپ بعنوان وزیر خارجه آمریکا، کمتر کسی تصور می‌کرد که او مرد اول دستگاه دیپلماسی ایالات متحده شود؛ چرا که در رسانه‌های آمریکا نام‌های سرشناسی همچون«باب کورکر»،«جان بولتون» و«نوت گینگریچ» برای تصدی وزارت خارجه آمریکا مطرح بود.

وزارت خارجه تزئینی!
اما به هر ترتیب، تیلرسون بعنوان وزیر خارجه آمریکا راهی کاخ سفید شد. ورود این تاجر 65 ساله به دولت آمریکا از همان ابتدا با حواشی‌ای همراه بود. برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله «سی ان ان» و «واشنگتن تایمز» در همان مقطع ماه‌های نخست روی کارآمدن دولت ترامپ، گزارش دادند که وزارت خارجه آمریکا تبدیل به یک نماد و دکور شده است و اتکاء ترامپ در امور مرتبط با سیاست خارجی صرفا به مشاوران امنیت ملی و استراتژیست‌های خود نظیر«استیو بنن» و «مایکل فلین» است.

اوایل آوریل سال جاری (اواخر فروردین ماه)، نشریه «آتلانتیک» در گزارشی در مورد وضعیت نابسامان وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ، نوشت که «اینجا معمولا جای شلوغی است اما الان سوت و کور شده است. هر قدر ساختمان وزارت خلوت است، به جایش کافه تریای وزارتخانه شلوغ است و کارکنان که حالا کاری ندارند، اینجا وقت می‌گذرانند»!

اگرچه«استیوبنن» و «مایکل فلین» بعدها مورد غضب ترامپ قرار گرفتند و از کاخ سفید رفتند، اما حتی با رفتن این دو نفر نیز جایگاه تیلرسون در نزد رئیس جمهور آمریکا بهبود نیافت.

ترامپ احمق!
چندی پیش که بحث استعفای تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا به سبب اختلاف نظر با ترامپ داغ بود، شبکه تلویزیونی«ان‌بی‌سی» در گزارشی از قول چند مقام‌ ارشد دولت آمریکا، اعلام کرد که تیلرسون به قدری با ترامپ اختلاف نظر دارد، که در یک محفل خصوصی، رئیس جمهور آمریکا را «احمق» خوانده است!

اما فارغ از اختلاف نظرهای ترامپ با تیلرسون وزیر خارجه‌اش در طیف وسیعی از موضوعات داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد این دو دولتمرد آمریکایی در قبال ایران نظرگاه واحدی داشته باشند. لفاضی‌ها و دهان درازی‌های گستاخانه ترامپ در قبال ملت ایران موضوع آشکاری است؛ همین چندی پیش در روز جمعه 21 مهرماه بود که ترامپ طی سخنانی پیش از اعلام راهبردش در قبال برجام، ملت ایران را تروریست خطاب کرد!

سفر ناموفق تیلرسون به غرب آسیا
تیلرسون نیز در قبال مردم و نظام ایران همین نظر را دارد؛ هر چند آنرا با ادبیات دیگری مطرح می‌کند. وی هفته گذشته به منطقه غرب آسیا سفر کرد تا با رایزنی‌هایش بتواند دو هدف عمده را تحقق ببخشد؛ که البته در نیل به هر دو هدف ناکام ماند. دو هدف سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا عبارت بود از ایجاد اختلاف میان ایران و عراق و متقاعد کردن عربستان برای پایان دادن به مناقشه با قطر. بنا به تصریح اکثر صاحبنظران سیاسی، تیلرسون در تحقق اهدافی که در سرمی‌پروراند، شکست خورد.

البته تیلرسون برای اینکه عریضه خالی نماند، در زمانی که در ریاض به سر می‌برد در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی‌اش، تا جاییکه توانست از ایران بدگویی کرد و اروپایی ها را از برقراری مراوده با ایران برحذر داشت.

تیلرسون در حدود 10 ماهی که سکاندار وزارت خارجه آمریکاست تاکنون دوبار به طور صریح در سخنانی خارج از عرف دیپلماتیک و قواعد بین‌الملل، از براندازی نظام ایران سخن گفته است!

گستاخی وزیر خارجه آمریکا
تیلرسون، 15 اکتبر (23 مهر) طی مصاحبه‌ای با «سی ان ان» از ضرورت براندازی نظام ایران سخن گفت. اظهارنظری که پیش‌تر نیز از جانب او مطرح شده بود و به عیان‌ترین شکل ممکن بیانگر رویکرد خصمانه سردمداران واشنگتن در قبال ملت و نظام ایران است.

البته اظهارات مداخله‌جویانه و گستاخانه تیلرسون در قبال ایران در مصاحبه با «سی ان ان» با واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان مواجه شد؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با «گستاخانه، فریبکارانه و مداخله‌جویانه» خواندن اظهارات تیلرسون، گفت:«این سخنان یک بار دیگر چهره واقعی آمریکا را برای مردم ایران به تصویر کشید. دولتمردان آمریکا که در سال 1332 با انجام کودتا علیه دولت قانونی و در ادامه با پشتیبانی همه جانبه ازرژیم دیکتاتوری شاهنشاهی در جنایات آن رژیم مشارکت داشتند، از ابتدای انقلاب اسلامی نیز با نقاب حمایت از مردم ایران بیشترین جنایات را علیه مردم کشورمان اعمال کرده اند.»

قاسمی در واکنش به اظهارات خصمانه تیلرسون، این را هم گفت که «ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل کشور، تلاش برای انجام کودتا، حمایت‌های نظامی، اقتصادی، سیاسی، لجستیکی و اطلاعاتی از رژیم مستبد و جنایتکار صدام در جنگ تجاوزکارانه او و اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه مردم بزرگ ایران صرفا و تنها بخش اندک و ناچیزی از اقدامات مداخله جویانه آمریکا در طول نزدیک به 40 سال گذشته است».

اما تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در تاریخ ۲۴ خرداد سال جاری نیز در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور در بخشی از سخنانش پیرامون ایران بار دیگر از تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی سخن گفت و تصریح کرد که«سیاست ما حمایت از عناصر اپوزیسیون برای براندازی نظام ایران است»!

وزیر خارجه آمریکا، چهار روز پیش از این اظهارات مداخله جویانه و خارج از عرفش، طی سخنانی در خصوص مناقشه قطر و عربستان، برای نام بردن از خلیج فارس از واژه‌ای مجعول استفاد کرده بود که با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

اگر چه تلاش‌های مذبوحانه سردمداران رژیم آمریکا برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی، موضوع تازه و مکتومی نیست اما اینکه وزیر خارجه آمریکا دستان چدنی‌اش را آشکارا از دستکش مخملی خارج می‌کند و از ضرورت براندازی نظام ایران سخن می‌گوید، حداقل در سال‌های اخیر بی سابقه است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها