رئیس پلیس فتا استان یزد کلاهبرداری از طریق عرضه کالا در بستر فضای مجازی را از مهم‌ترین تهدیدات شبکه‌های اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه خرید از فروشگاه‌‎های مجازی بخصوص در شبکه‌های اجتماعی و اعتماد نا به جا به آنها زمینه ساز تشکیل پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه شده است.
کد خبر: ۸۹۴۱۵۵۷
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد ، رئیس پلیس فتا استان یزد، با اشاره به اهمیت جایگاه ارتباطات و فناوری نوین و فضای مجازی گفت: اهمیت فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست و مقام معظم رهبری نیز بارها به اهمیت این فضای اشاره کردند و فرمودند که اگر امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می شدم و یا جای دیگری فرمودند که فضای مجازی دارد جای فضای واقعی را می‌گیرد.

سرگرد مرتضی ابوطالبی گفت: شبکه‌های اجتماعی ارتباطات زیادی را در بستر و مأمن فناوری اطلاعات و ارتباطات برقرار کرده است، این شبکه‌ها اکثرا خارجی هستند و دارای محاسن و معایب زیادی هستندکه بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی ساماندهی انواع گروه‌های اجتماعی مجازی، توسعه مشارکت‌های اجتماعی در قالب شبکه‌های اجتماعی، اشتراک گذاشتن اطلاعات و علاقمندی‌ها توسط اعضای این شبکه‌‎ها، تولید محتواهای مفید و فرهنگ سازی در این شبکه‌ها را از جمله محاسن شبکه‌های اجتماعی نام برد.

ابوطالبی افزود: تبلیغات هدفمند که می‌تواند پایه‌ریز و منشأ بسیاری از خیر و برکات باشد، انتشار سریع و آزاد اطلاعات و گذر از مرزهای جغرافیایی، ارائه ایده‌ها و افکار به صورت آزادانه و آشنایی با آنها، ارتباطات مستمر بین دوستان و آشنایان در هر کجای دنیا که هستند، توسعه مسائل آموزشی در زمینه‌های مختلف و ... از دیگر محاسنی است که می‌توان برای شبکه‌های اجتماعی برشمرد اما همه اینها می‌تواند تهدیدهایی را نیز برای کابران به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در حوزه کاری پلیس فتا هست و باید در آن ورود کند تامین امنیت فضای سایبر و بخصوص شبکه‌های اجتماعی به عنوان پرکاربرترین بخش فضای مجازی هست چرا که شبکه‌های اجتماعی در کنار محاسن، دارای معایب زیادی نیز هست و پلیس فتا روزانه با تشکیل پرونده‌های قضایی زیادی در خصوص فضای مجازی دست و پنجه نرم می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان یزد شکل‌گیری شایعات و اخبار کذب براساس سهل انگاری و یا با قصد و غرض، تبلیغات ضد دینی، القای شبهات و ترویج فرهنگ غربی و عملیاتی کردن فتنه‌های دشمن در این فضا، ترویج بی بند و باری، دورماندن طولانی مدت کاربران فضای مجازی از محیط‌های واقعی و اجتماع را از معایب و آثار منفی و مخربی دانست که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به دنبال داشته باشند.

وی افزود: با مطالعه، فرهنگ سازی در زمینه چگونگی استفاده از فضای سایبر و ارتقای درک و سواد رسانه‌ای می‌توانیم شاهد کاهش آثار مخرب و منفی شبکه‌های اجتماعی باشیم و کاربران از آسیب‌های این فضا محفوظ باشند.

ابوطالبی با اشاره به وضعیت خوب استان در زمینه فضای مجازی در بین سایر استان‌های کشور گفت: همان امنیت خوبی که در فضای فیزیکی در استان شاهد آن هستیم با تدابیر سلسلسه مراتب نیروی انتظامی و ناجای استان همین امنیت نیز در فضای مجازی در استان یزد حاکم هست و همکاری خوبی نیز از سوی کابران فضای مجازی استان وجود دارد به گونه‌ای که در صورت مواجهه با هر گونه جرم یا ناهنجاری در این فضا به پلیس فتا اطلاع می‌دهند و همکاران ما نیز سریعا به موارد رسیدگی می‌کنند.

وی کلاهبرداری از طریق عرضه کالا در بستر فضای مجازی را از مهم‌ترین تهدیدات شبکه‌های اجتماعی دانست و افزود: متاسفانه خرید و فروش از فروشگاه‌‎های اینترنتی و مراکز دیگر در بستر فضای مجازی بخصوص در شبکه‌های اجتماعی و بالاخص شبکه‌های اجتماعی بیگانه زمینه‌ساز کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی شده و بیشتر خریدهایی که با پرداخت وجه به عنوان پیش پرداخت همراه بوده است موجب کلاهبرداری و تشکیل پرونده قضایی شده است.

رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: توصیه پلیس فتا به کاربران فضای مجازی که قصدخرید از طریق شبکه‌های اجتماعی را دارند این است که با مطالعه، آشنایی و سنجش و پرسش از فروشنده جنس مورد نظر و رعایت الزامات خرید از طریق فضای مجازی اقدام به این کار کنند و قبل از خرید هر کالایی با ارتباط با فروشنده و طرق مختلف از صحت و سقم محل فروش و عرضه کالای مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه پلیس فتا شاهد تشکیل پرونده‌های زیادی در زمینه کلاهبرداری از کاربران به واسطه خرید و فروش کالا در شبکه‌های اجتماعی هست، ادامه داد: خوشبختانه متهمان کلاهبرداری در فضای مجازی در داخل استان یزد نیستند و کاربران یزدی که بدون اطلاع و شناخت اقدام به خرید در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند بسیار کم هستند با این وجود انتظار داریم این تعداد کاربر نیز به صفر برسد و حتما برای اقدام به خرید جنس یا کالا شناسایی و بررسی لازم را انجام دهند و چنانچه محل عرضه کالا در استان دیگری هست از طریق آشنایان و دوستان از صحت و سقم آن مطلع و سپس به خرید مبادرت کنند.

سرگرد ابوطالبی با اشاره به بازی‌هایی که در فضای مجازی عرضه می‌شود گفت: کاربران فضای مجازی به خصوص کودکان و نوجوانان که از بازی‌های انلاین استفاده می‌کنند حتما بازی ها را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر دانلود کنند و تا حد متعارف از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای موجب نابودی خلاقیت افراد و از بین رفتن سرحالی و سرزندگی در نوجوانان و نونهالان و ایجاد احساس افسردگی در آنها می‌شود و افراد در هر سنی قرار دارند نباید بیش ازحد متعارف از بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنند.

ابوطالبی در توصیه به کاربران فضای مجازی که از بازی‌ها استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به وجود گوشی‌های هوشمند و امکان ویروسی شدن رایانه و گوشی از طریق فضای مجازی و همچنین آسیب‌هایی که این بازی‌ها می‌توانند به همراه داشته باشند علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای باید از بازی‌های شناخته شده و تولید ملی و بومی و بازی‌هایی که با فرهنگ و رسوم ما همخوانی داشته باشند استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همانگونه که نمانیده ولی فقیه استان نیز بر آن تأکید دارند والدین، معلمان، اساتید و ... باید تهدیدات و آثار مخرب فضای مجازی را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنند، چرا که جوانی که در فضای مجازی با افراد بسیاری می‌تواند در تماس باشد آسیب‌های زیادی او را تهدید می‌کند .

رئیس پلیس فتا استان یزد بر نظارت حداکثری والدین بر فرزندانشان در استفاده از فضای مجازی تأکید کرد و ادامه داد: والدین باید بر فرزندان خود به خصوص نوجوانان و نونهالان که از فضای مجازی و بازی‌ها استفاده می‌کنند نظارت کافی داشته باشند و دراین خصوص برنامه‌ریزی دقیق برای آنها انجام شود، حضور بی هدف و بدون حساب و کتاب و یا استفاده از اینترنت و جستجوی بی مورد در این فضا می‌تواند آثار مخرب زیادی را برای فرزندان به همراه داشته باشد.

سرگرد ابوطالبی در پایان عنوان کرد: مردم و کاربران فضای مجازی در یزد می‌توانند موارد تخلف و جرایمی را که در این فضا شاهد هستند از طریق سایت cyberpolice.ir، شماره تلفن 2183844 و یا از طریق پست الکترونیک yazd_fata@police.ir در اختیار پلیس فتای استان قرار داهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.
ارسال نظرات