معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان:
جدی گرفتن تشکیل انواع تعاونی در روستاها بسیار ضروری است و با تشکیل تعاونی‌های روستایی، افرادی که به تنهایی توانایی انجام شغلی را ندارند، به ‌صورت گروهی فعالیت کرده و از منافع آن بهره‌مند می شوند.
کد خبر: ۸۹۴۱۵۸۹
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در جلسه کارگروه توسعه روستایی استان، گفت: مسئولان موظف شده اند با برنامه ریزی های دقیق و مدون، نسبت به ماندگار کردن جمعیت روستایی در روستاهای خود، اقدامات مناسبی انجام دهند و این امر را توسعه دهند.

جواد رحمتی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف سند توسعه روستایی، جلوگیری از انجام کارهای بی‌هدف در روستاها است، افزود: علیرغم اینکه هم اکنون بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به روستاییان ارائه خدمت می کنند، اما متاسفانه در این زمینه یکپارچگی و وحدت رویه ای وجود ندارد و بیشتر دستگاه های اجرایی به صورت جزیره ای عمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه باید ارتباط بین ایجاد اشتغال در روستاها با روستاییان در نظر گرفته شود، اظهار داشت: نباید ایجاد اشتغال در روستاها به هر روش ممکن، مورد هدف قرار گیرد؛ بلکه ضروری است گرایش‌های مهم روستاییان برای اشتغال، جمع‌آوری شود تا با توجه به امکانات و نیازهایشان، ایجاد اشتغال متناسب با خلق و خو، روحیات و البته ظرفیت های روستاییان، صورت پذیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه با وجود محرومیت ‌زدایی در روستاها از اول انقلاب تاکنون، اما باز هم شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها هستیم، تصریح کرد:مشکل جدیدی که هم اکنون روستاییان با آن مواجه هستند، نبود آب شرب و بهداشتی در این مناطق است؛ به گونه ای که در گذشته، آب روستاها از طریق چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شد که متأسفانه امروز به ‌دلیل کاهش بارندگی و همچنین کاهش آب‌های زیر سطحی، وضعیت نامطلوبی در این زمینه وجود دارد.

جواد رحمتی گفت: جهت تأمین حداقل‌ها، نیازمند اقدامات عمرانی در روستاها هستیم و در صورتی که وضعیت معیشت روستاییان بهبود نیافته و این معضل، برطرف نگردد، بسیاری از مشکلات موجود در مناطق روستایی نیز حل نخواهد شد.

جواد رحمتی گفت: هم اکنون مشاهده می‌ شود که خانه‌های روستایی، به شکل معماری شهری ساخته می‌شود و البته زندگی بیشتر روستایی ها نیز همانند شهرنشین‌ها شده است و لذا چون بافت و کالبد روستایی، از بین رفته و تفاوتی با زندگی شهری ندارد، نیازی به ماندن در روستاها نیز احساس نمی شود و به همین دلیل، یکی از اقدامات فرهنگی، این است که مردم با فرهنگ زندگی روستایی آشنا شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با اشاره به اینکه وجود مشکلات اجتماعی از قبیل تحصیل فرزندان یکی دیگر از دلایل مهاجرت روستاییان به شهر ها است، اظهار داشت:تولیدات خانگی روستاییان می‌تواند یکی از زمینه‌های اشتغال آنها باشد که البته این موضوع نیز با مشکل بازاریابی مواجه است؛ لذا پیگیر ایجاد نمایشگاه دائمی تولیدات و محصولات روستایی هستیم تا روستاییان، محصولات خود را در آنجا عرضه کنند.

جواد رحمتی گفت: از ظرفیت رودخانه های اطراف روستاهای استان از جمله قزل‌اوزن و سدهای روستایی می‌توان جهت ایجاد اشتغال بهره برد.

وی با اشاره به اینکه تقویت مشاغل سنتی روستایی از قبیل بافندگی، ریسندگی و تولید محصولات لبنی، همچنین تقویت صنایع دستی، یکی دیگر از زمین های ایجاد اشتغال پایدار در روستاهاست، اظهار داشت: جدی گرفتن تشکیل انواع تعاونی در روستاها بسیار ضروری است و با تشکیل تعاونی‌های روستایی، افرادی که به تنهایی توانایی انجام شغلی را ندارند، به ‌صورت گروهی فعالیت کرده و از منافع آن بهره‌مند می شوند.

 

 

ارسال نظرات