خبرهای داغ:

همایش بین‌المللی ادبیات، زبان همدلی برگزار می‌‌شود

دبیرعلمی نخستین همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" گفت: این همایش برای نخستین بار ۱۴ و ۱۵ اسفند ۹۶ در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۴۱۷۳۷
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰

کاووس حسن‌لی  در نشست خبری همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" که در سالن اجتماعات دانشکده خبر شیراز، برگزار شد، اظهار داشت: این همایش بین‌المللی با همکاری انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور و همراهی برخی نهادها و دانشگاه‌های فرهنگی از جمله دانشکده خبر شیراز برگزار می‌شود.

وی از محورهای این همایش را شیوه‌های گسترش و ارتقاء جایگاه ادبیات به عنوان زبان همدلی، نقش ادبیات در ایجاد آشتی و همدلی در میان ملل جهان، نقش شاهکارهای ادبی در برقراری صلح و دوستی در میان ملل، بررسی چگونگی تاثیر ادبیات در گسترش صلح و انسان‌دوستی، بررسی مفاهیم آشتی جویانه در متون ادب فارسی عنوان کرد.

مدیر مرکز حافظ شناسی گفت: نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی ایران، نقش ادب فارسی در گسترش فرهنگ والای انسان در جهان، شیوه‌های نوین برای معرفی مفاهیم همدلانه ادبیات ، بررسی و معرفی آثار موفق و جریان‌ساز ادبی در پیوند با صلح و همدلی  از دیگر محورهای همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" است.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای ارسال مقاله به دبیرخانه همایش تا 16 آذر 96 فرصت دارند و برای اطلاع بیشتر از همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" نیز می‌توانند به آدرس اینترنتی shirazkhabarconf.ir مراجعه کنند.

 حسن لی با اشاره به اهداف صلح‌جویانه و بشردوستانه همایش ادبیات زبان همدلی،خاطرنشان کرد:این همایش نخستین گردهمایی بین‌المللی در این عرصه است که برگزار می‌شود و معتقدیم امروز دنیا با مخاطرات بسیاری روبه‌روست و همایش‌هایی مانند همایش ادبیات،زبان همدلی می‌تواند در کاهش خصومت‌ها و کشمکش‌های سیاسی بسیار مؤثر واقع شود.

رئیس مرکز حافظ‌شناسی افزود: شاید با زبان همدلی که در ادبیات فارسی بی‌نظیر است،بتوان رفتار خشن سیاسیون دنیا را نیز تغییر داد و جهانی دوست‌داشتنی‌تر که در آن صلح و مدارا حرف اول را بزند،برپا کرد.

رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران نیز اظهار داشت: این انجمن یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی کشور در حوزه ادبیات زبان فارسی است و حدود نیم قرن از تشکیل آن می‌گذرد.

علی اصغر میرباقری با بیان اینکه مهم‌ترین رسالت این انجمن در دوره جدید ترویج زبان و ادبیات فارسی است خاطرنشان کرد:انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی تمام تلاش خود را برای ارائه ظرفیت‌های ادبیات فارسی در داخل و خارج به کار می‌گیرد که همایش شیراز نیز در این راستا برگزار می‌شود.

میرباقری افزود:وظیفه بزرگ ما علاوه بر انجام تحقیقات دانشگاهی،اعتلای فرهنگ ایران‌زمین است که همایش«ادبیات،زبان همدلی»نخستین گام در این زمینه است و امیدواریم رساله با قدرت بیشتری برگزار شود.

در این نشست محمد کاظم کهدویی  عضو هیئت مدیره انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران و مسئول بخش بین‌الملل همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" نیز اظهار داشت: تاکنون برای حضور در این همایش با اساتید برجسته کشورهای مختلف رایزنی شده است.

وی بیان کرد: مهمانان خارجی همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" بیشتر از کشورهای ترکیه، هند، ژاپن و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی هستند.

رئیس دانشکده خبر شیراز نیز  اظهار داشت:دانشکده خبر این نیاز را احساس کرد که ادبیات باید به‌طور قوی‌تری در جریان قلم اصحاب رسانه قرار گیرد و هدف همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی" این است که این نیاز به چشم بیاید و همگان متوجه آن شوند.

محمود شاکر بافزود:با توجه به تنش‌ها و سخت گفت‌وگوها بین حاکمیت‌ها در دنیای امروز، این نیاز را بیشتر احساس می‌کنیم که ادبیات نقش مؤثرتری در جریانات حاکم ایفا کند و بجاست که این مسئله از جایی آغاز شود که بزرگانی چون حافظ و سعدی دارد.

دبیر اجرایی همایش بین‌المللی"ادبیات،زبان همدلی":ایرانی در طول تاریخ نشان داده است به‌هیچ‌عنوان به دنبال جنگ نیست و همیشه پیام صلح داشته و اگر جنگی در این تمدن اتفاق افتاده برای رسیدن به صلح و دشمنی با ستیزه‌جویی بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار