مقابله با تهدید نظامی روشن و شفاف است و خدا را شکر نیروهای مسلح ما با فرماندهی مقتدرانه و با تلاش رزمندگان، دشمن را در این موضوع به بازدارندگی رسانده‌اند.
کد خبر: ۸۹۴۱۷۷۵
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: اگر تحریم‌ها به‌بهانه‌های دیگری برگردد، تصمیم نظام آن خواهد بود که ماندن در برجام معنایی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان به نقل از خبرگزاری تسنیم، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز (دوشنبه 8 آبان) در همایش ملی پدافند غیرعامل، اظهار داشت: حضرت امام(ره) پس از پایان جنگ در شهریورماه سال 67 پیام بسیار مهمی را داشتند که گفتند در ایام جنگ امکان تدوین راهبردهای دفاع همه‌جانبه وجود نداشته و امروز این فرصت وجود دارد که به این دفاع همه‌جانبه پرداخته شود.

وی افزود: یکی از مسائل مهم در دفاع همه‌جانبه پدافند غیرعامل بود که برکات آن برای کشور و جلوگیری از تهدیدات زیاد است.

سرلشکر باقری ادامه داد: یکی از مسائل مهم در پدافند غیرعامل شناسایی تهدیدات است تا مانند دفاع مقدس غافلگیر نشویم. علی‌رغم همه تهدیدات وضع امنیت کشور با گذشته قابل مقایسه نیست و با وجود همه تحریم‌ها انقلاب اسلامی در حال رشد است و هیچ کدام از تصمیمات جنوب غرب آسیا بدون حضور ایران انجام نمی‌شود.

سرلشکر باقری ادامه داد: به‌موازات رشد انقلاب اسلامی تهدیدات علیه ما هم در حال رشد است و در همین دوره اخیر ما شاهد دو دسته تهدید بزرگ علیه انقلاب اسلامی بودیم.

وی تصریح کرد: یک دسته از این تهدیدات تروریسم تکفیری بود. واقعیت آن است که سال‌هاست استکبار جهانی روی این موضوع کار می‌کرد که چگونه می‌تواند با تحریک بخشی از جوانان مسلمان جهان اسلام را به آشوب بکشد و محور مقاومت و مناطقی که منافع صهیونیست‌ها را تهدید می‌کند دچار آسیب کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: نتیجه این کارها شکل‌گیری داعش و جبهه النصره بود که بیش از 6 سال در سوریه و 3 سال در عراق این کشورها را درگیر کردند. این موضوع مسئله کوچکی نیست که بخش‌های بزرگ یک کشور را درگیر کنند که هم اسلام را بدنام کنند و هم توانمندی‌های جهان اسلام را برای تخریب زیرساخت‌ها و بهره‌برداری به‌نفع اسرائیل به جان هم بیندازند.

وی با بیان اینکه به‌برکت خون شهدا و درایت کشورهای درگیر با تروریسم تفکیری مقابله خوبی با این جریان شد، گفت: ما امروز در مراحل پایان این تهدید به سر می‌بریم و در روزهای آینده تصرف سرزمینی داعش در عراق و سوریه پایان خواهد یافت، هرچند این تهدید به‌شکل ترور و مسائل فرهنگی ادامه خواهد داشت.

سرلشکر باقری عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند محور مقاومت را نابود کرده و حوزه تهدیدات را به مرزها و داخل ایران بکشند که متأسفانه در یکی دو مورد هم موفق شدند، اما با قدرت در ایران سرکوب شدند و ما امروز در مراحل پایانی شکست این موضوع در جهان اسلام هستیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به محور دوم تهدیدات علیه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع دوم کلید زدن تجزیه کشورهای اسلامی آن هم درست در زمان نابودی داعش بود. آنها این موضوع را از شمال عراق شروع کردند و با ایجاد یک همه‌پرسی که هزار سؤال در آن بود می‌خواستند کردستان عراق را مستقل کنند، اما با درایت مرجعیت و دولت و ملت عراق این اجازه به آنها داده نشد که این موضوع به سایرین هم سرایت کند. اگر حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای جنوب غرب آسیا به‌رسمیت شناخته نشود منافع آن به‌سود آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود تا با ایجاد کشورهای کوچک و نیازمند به کمک خارجی جنگ و خونریزی در این کشورها به راه بیندازند و منافع کشورهای اسلامی را از بین ببرند. این توطئه نیز در نطفه خفه شد و جهان اسلام در ادامه باید با هوشیاری و بصیرت عمل کند.

وی راهبردهای اعلامی از سوی ترامپ علیه ایران را تهدیدی جدید علیه کشور عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها پس از ماه‌ها راهبردی را تدوین و اعلام کردند که می‌تواند کشور ما و یا کشورهای مستقل را دچار مشکلاتی کند.

سرلشکر باقری ادامه داد: ما نمی‌توانیم دل خوش کنیم که رئیس‌جمهور آمریکا از تعادل روانی برخوردار نیست. آمریکا نظامی است که علی‌رغم تشکیل شدن از احزاب و تشکل‌های مختلف در دشمنی با انقلاب اسلامی وحدت دارند، برای مثال در موضوع تصویب تحریم‌ها علیه توان موشکی کشورمان ملاحظه کردید که در کنگره‌ آمریکا این موضوع رأی بالایی آورد. در یک دولت دست چدنی آمریکایی‌ها آشکار است و در دولتی دیگر زیر دست‌کشی مخملی پنهان است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: روشن شدن چهره آمریکا کمکی شایان برای جهان اسلام در جهت مقابله با سیاست‌های استکباری این کشور است، دولتی که ملت ایران را تروریسم می‌خواند و با نامی جعلی خلیج فارس را یاد می‌کند، این صراحت لهجه‌اش به مقابله ما با آن کمک می‌کند.

وی با ابراز اینکه هر راهبرد از 3 جزء تشکیل شده، گفت: هدف اصلی آمریکایی‌ها از تدوین راهبردهای جدید براندازی نظام جمهوری اسلامی است که طی روزهای اخیر نیز وزیر خارجه آمریکا به‌صورت علنی آن را بیان کرد.

سرلشکر باقری ادامه داد: کسی که هدفش براندازی ماست، لیاقت و جایگاه مذاکره ندارد. با کسی می‌شود مذاکره کرد و یک درصد هم احتمال تفاهم داد که به‌دنبال براندازی نباشد. روش آمریکایی‌ها بهره‌گیری از تمام روش‌های ممکن است و در این موضوع آنها استفاده از جنگ نظامی و روش سخت را در انتهای لیست و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تنگنای معیشتی را در رأس تهدیدات جدید خود قرار داده‌اند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: از جهت ابزار، آمریکایی‌ها فکرهایی کرده‌اند. در مدت اخیر شاهد تصویب قوانینی در آمریکا هستیم، مانند قانون کاتسا؛ هدف از اجرایی شدن این قانون ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت در ایران و قرار دادن ما بر سر یک دوراهی است که یا دفاع از شرف و حیثیت خودمان کنار تنگنای معیشتی را بپذیریم یا اینکه پذیرش ذلت و نابودی کنار قول‌های آمریکا برای کاهش تنگنای معیشتی را قبول کنیم.

وی عنوان کرد: این تصمیم جمهوری اسلامی است که محدودیت‌هایی را در موضوع هسته‌ای بپذیرد تا تحریم‌های مرتبط با این حوزه برداشته شود، اما اگر این تحریم‌ها به‌بهانه‌های دیگری برگردد تصمیم نظام آن خواهد بود که ماندن در برجام معنایی نخواهد داشت.

وی گفت: برجام یک هدف و یک آیه مقدس نیست که ما در هر شرایطی به‌ آن پایبند باشیم، برجام یک قول و قرار دوطرفه است که عزیزان دستگاه دیپلماسی ما ماه‌ها تلاش کردند و با 1+5 به توافق رسیدند و این موضوع در قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز به تأیید سازمان ملل رسید. یک بخش از برجام پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و بخش دیگری از آن برداشته شدن تحریم‌ها بوده، اما اگر تحریم‌ها برگردد خروج ما از برجام قطعی خواهد بود.

وی با اشاره به حمایت‌های آمریکا از داعش تصریح کرد: آمریکایی‌ها با صراحت و به‌دفعات متعدد فرماندهان داعش را جابه‌جا کرده‌اند و برای آنها کمک‌های تسلیحاتی فرستاده‌اند. این گفته مقامات آمریکایی است که داعش دست‌پرورده آنهاست.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح یکی دیگر از ویژگی‌های تهدیدات علیه انقلاب اسلامی را پیچیدگی این تهدیدات برشمرد و خاطرنشان کرد: مقابله با تهدید نظامی روشن و شفاف است و خدا را شکر نیروهای مسلح ما با فرماندهی مقتدرانه و با تلاش رزمندگان، دشمن را در این موضوع به بازدارندگی رسانده‌اند. اینکه آمریکا تهدید نظامی را در انتهای لیست خود قرار می‌دهد بی‌علت نیست. دشمنی که دشمنی‌اش حد و مرزی ندارد لحظه‌ای برای تهدید نظام درنگ نخواهد کرد، زیرا زودتر به نتیجه می‌رسد، اما می‌دانند که تهدیدات نظامی هزینه و تلفات بالایی برای آنها دارد، لذا این موضوع را در انتهای لیست قرار می‌دهند.

سرلشکر باقری ادامه داد: اما سایر تهدیدات بسیار پیچیده و حساس هستند و تشخیص آنها بسیار سخت است، مانند استفاده از شبکه اینترنت. اتصال به شبکه‌های اطلاعاتی نیاز ضروری جهان امروز است، اما اینترنتی که ارتش آمریکا آن را ایجاد کرده برای بهره‌برداری اطلاعاتی و ایجاد ویروس‌های مخرب از آن بهره‌ می‌گیرد و ما باید بدانیم که حد و مرز استفاده از آن و مقابله با تهدیدات آن کجاست.

وی شناسایی تهدیدات را توسط سازمان پدافند غیرعامل مهمترین وظیفه این سازمان دانست و یادآور شد: هر کدام از دستگاه‌های اجرایی باید با نهایت دقت و سخت‌گیری و بصیرت مراقب باشند تا در حیطه تهدید دشمن وارد نشده و با ایجاد سدی محکم در برابر آن از این امکانات استفاده کنند.

وی با اعلام اینکه "در مقابل تهدیدات دشمن فرصت‌های زیادی هم برای ما وجود دارد" گفت: اگر روزی ما در دیوارهای اهواز می‌جنگیدیم و نگران از دست رفتن اهواز و خلیج فارس بودیم، امروز کشور و مرزهای امن داریم و حوزه توسعه مقاومت فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور ما رفته است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ما باید وارد موضوع دفاع همه‌جانبه شویم و اینجاست که پدافند غیرعامل معنا پیدا می‌کند. دفاع نظامی و غیرنظامی باید به هم پیوسته و هماهنگ باشد تا دفاع معنای کاملی پیدا کند.

سرلشکر باقری با یادآوری اینکه دفاع از مرزهای کشور به‌عهده نیروهای مسلح است، عنوان کرد: بخش دیگری از این دفاع به‌عهده خود دستگاه‌های اجرایی است، همیشه فکر ما این است که اگر خدای ناکرده کشور دچار جنگ دیگری شد نیروهای مسلح نباید در همه جا درگیر شوند و لذا خود دستگاه‌های اجرایی باید با استفاده از امکانات‌شان در حوزه‌های دیگر دفاع وارد شوند.

وی ادامه داد: به همین جهت سازمان پدافند غیرعامل برای فرهنگ‌سازی و هماهنگی و ساماندهی این امر ایجاد شده و ما در کمیته دائمی پدافند غیرعامل که ماهانه تشکیل می‌شود هدف‌مان همین است که چگونه حرکت کنیم تا زیرساخت‌های کشور با استفاده از تجربه و دانش نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی مصون و امن شوند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به راهبرد جدید این سازمان گفت: از رویکردهای جدیدی که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم نزدیکی و همراهی با دولت است. ما اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل را در اختیار دولت گذاشته‌ایم و در کمیته سیاسی هیئت دولت در حال همفکری هستیم که اگر لازم شد این اساسنامه را اصلاح کرده تا مطمئن شویم که همه بخش‌های کشور همراه و هماهنگ به‌دنبال اجرای پدافند غیرعامل برای مصونیت دائمی کشور هستند و در این زمینه موافقت‌هایی را نیز از دولت محترم کسب کرده‌ایم.

ارسال نظرات