زندگی در منازل ترک خورده با وضعیتی نامناسب در ۳۰ روستا مسئولان کشوری را به شهرستان میناب کشاند، اما تدابیر آن ها برای کاهش پیشروی فروچاله ها به سرانجامی مشخص نرسیده است.
کد خبر: ۸۹۴۱۸۱۰
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از میناب جنوب، شهرستان میناب از جمله مناطقی است که در همه اسناد تاریخی از آن بعنوان شهری اباد و دارای جایگاه ویژه در بخش کشاورزی و تولید انواع محصولات باغی و بعنوان شهری آباد یاد شده اما چندسالی است که دیگر از رونق گذشته میناب با این عناوین خبری نست.

 

پدپدیده فرونشست بحران آب و تبعات و پیامدهای ناشی از آن دومین شهرستان هرمزگان را  به وضعیت نگران کننده ای ترسیم کرده است به طوری که طی چند سال اخیر در دشت میناب و حاشیه روستاهای بلوچان، باغگلان، تمبک،گورزانگ، کاشرانی، تمبساط، گشنو، چلوگاومیشی، تالار، تمبانو، کلنتان،تمزهرایی، کناران، محمودی، نصیرایی، کلو، کلیبی،درخانه، سرکنتان، ماکیان، ماه خاتونی، سرریگان و سرباران به وفور مشاهده می شود تا جایی که  بر تأسیسات، امکانات، احشام و زندگی مردم تائیز بسزایی داشته است.

 

 

پدیده ای نگران کننده که برخی مشکل بی آبی و حفر چاه های فراوان را علت اصلی آن می دانند و معتقدند که کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی باعث فشرده شدن لایه های خاک، پایین رفتن سطح ایستایی آب های زیر زمینی و در نتیجه پیدایش پدیده خطرناک فروچاله ها در سطح دشت های میناب شده است.

پیشرفت پدیده مخاطره انگیز فروچاله ها طی چند سال اخیر در میناب به گونه ای بوده است که جابه‌جایی مردم ۱۶ روستای در معرض خطر  راه هم بهمراه داشته است، خسارت منازل و سازه های مردمی و همچنین ترس از افتادن کودکان و احشام اهلی منطقه در این فروچاله ها مردم منطقه را با نگرانی های زیادی مواجه کرده است.

زندگی کردن در منازل ترک خورده  با وضعیتی نامناسب  در ۳۰ روستای شهرستان میناب با دیدن آن دل هر مسئولی در هرجایگاهی و در هر نقطه ای از کشور به در می آورد اما تاکنون کاری برای این منطقه نشده است.

 

 

ایجاد و افزایش سطح توقعات بجای مردم منطقه در پی انعکاس اخبار فرونشست زمین در جلسات ملی و منطقه‌ای ،مسئولین کشوری تیم‌های مختلفی از جمله دانشجویان و اساتید رشته زمین‌شناسی بسیاری از سراسر کشور بارها و بارها برای بازدید و گوشزد کردن خطر فرونشست زمین به میناب کشاند اما تنها تاثیر این حرکت‌ها و بازدیدها افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به خطرات و تهدیدات محیط پیرامونیشان بوده است.

صاحب نظرانی چون محمد درویش سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست، اسماعیل کهرم مشاور محیط‌زیست، پیمان دانشکار آراسته پدر آب‌های زیر زمینی ایران و استاد دانشگاه صنعتی شریف، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، حجت الاسلام ابوترابی نائب رئیس مجلس و مریم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست هم برای ابراز همدردی با مردم بحران زده به میناب آمدند اما آمدن همان و پیشروی فروچاله ها همانا.

علی سعیدی یکی از اهالی روستای محمودی میناب با ابراز نگرانی از وضعیت موجود و تشکیل فروچاله و شکاف در نزدیکی منزلش با میناب جنوب، اظهار داشت: از زمان پیشروی فروچاله ها آرامش  خانواده ما هم دچار مشکل شده است.

وی افزود:  آسایش و امنیت حدود ۷هزار نفر جمعیت ساکن در ۱۵ روستاهای واقع شده در کانون فروچاله‌های میناب سلب شده اما تنها اقدام مدیران طی سال گذشته بازدید و اظهار تاسف بوده است.

این شهروند مینابی گفت: انتقال آب از سد استقلال میناب و همچنین برداشت بی رویه از منابع آبی به وسیله حفر چاه هایی در دشت میناب و راه اندازی شبکه اضطراری انتقال آب از میناب به بندرعباس و دیگر شهرها، آسیب شدیدی به منابع آبی شهرستان میناب وارد کرده است.

سعیدی ادامه داد: فروچاله ها علاوه بر منازل مسکونی و مدارس این روستا بلکه در وسط و حاشیه خیابان هم ایجاد شده که باعث نگرانی اهالی روستا شده است.

 

 

مرتضی تازی پور از دیگر شهروندان مینابی و ساکن روستای چلو گاومیشی گفت: سال گذشته بخشی از دیوار حیاط خانه ام به یک باره فروریخت وقتی که به دنبال علت آن گشتم متوجه شدم شکاف بسیار عمیقی زیر آن ایجاد شده است.

وی افزود: در روستای چلو هر روز بر تعداد شکاف منازل مسکونی افزوده می شود و ایجاد شکاف و حفره در نزدیکی خانه های مردم موجی از نگرانی را بین اهالی منطقه ایجاد کرده است.

این شهروند مینابی بیان کرد: از مسئولین می خواهیم تا نسبت به رفع مشکل اهالی این روستا اقدام و برای زندگی کار و اشتغال مردم میناب هم فکری کنند.

بنابر این گزارش از آنجایی که فروچاله ها مشکلاتی را برای مردم شهرستان میناب ایجاد کرده اند، مسئولان امر علاوه بر اینکه باید به فکر چاره ای برای جلوگیری از نابودی دشت های میناب باشند باید خطراتی را که مردم روستاها را تهدید می کند برطرف کنند.

ارسال نظرات