عامری با بیان اینکه روند واردات بنزین روبه افزایش بوده و مجبور به واردات بیشتر هم هستیم، تاکید کرد که افتتاح نشدن به موقع طرح‌های پالایشی بر روی افزایش واردات تاثیر مستقیم داشته است.
کد خبر: ۸۹۴۲۰۸۸
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از نود اقتصادی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها، تولید خودروهای باکیفیت در داخل و واقعی‌تر کردن قیمت سوخت را سه عامل مهمی دانسته که در کاهش مصرف بنزین و افت واردات سوخت به کشور تاثیر جدی خواهد داشت.

میانگین مصرف بنزین در نیمه نخست امسال با ۸,۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال، به ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید. میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در ۶ ماه نخست پارسال، ۷۵ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است.

میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال  ۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده که به نسبت شهریور پارسال یعنی رقم ۸۱,۴ میلیون لیتر در روز، رشد ۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

فرید عامری  اذعان داشت که بهای بنزین دستکم در پنج سال گذشته تغییری نکرده و ثابت مانده است.

به گفته وی، مصرف سوخت خودروهای تولیدی چون پراید و یا پژوه 405 منطبق با استاندارهای بین المللی نیست و تکنولوژی تولید این دست خودروها مربوط به سال های 1980 میلادی بوده و این تکنولوژی متناسب با آن زمان بوده و نه اکنون.

عامری، درعین حال، تصریح کرد که در کنارساخت خودروهای با کیفیت، باید خودروهای حمل ونقل عمومی چون تاکسی و یا اتوبوس با مصرف سوخت هیبریدی ویا برقی وارد کشور شود.

این کارشناس صنعت نفت با اشاره به مصوب شدن افزایش تدریجی بهای بنزین در مدت زمان 5 سال و نزدیک تر شدن قیمت آن به فوب خلیج فارس، تاکید کرد که این اتفاق تا اکنون رخ نداده.

وی، افزود که تا پیش از این و در دو مرحله افزایش قیمت اعمال شده و درحال حاضر سال هاست که واقعی تر شدن (افزایش ) قیمت سوخت متوقف شده.

عامری،گفت که در زمان اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها در سالهای قبل، بسیاری از مردم انتظار یک تورم وحشتناک را داشتند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و ادامه داد که اکنون با اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها  و نزدیک تر شدن قیمت بنزین به فوب خلیج فارس اثر تورمی چندانی به وجود نمی آید.

عامری، با بیان اینکه روند واردات بنزین روبه افزایش بوده و مجبور به واردات بیشتر هم هستیم، تاکید کرد که افتتاح نشدن به موقع طرح‌های پالایشی بر روی افزایش واردات تاثیر مستقیم داشته و روند واردات بنزین در حال حاضر رو به افزایش است.

عامری پیش بینی کرد که روند مصرف بنزین درآینده هم افزایش یابد زیرا رفاه عمومی درحال بیشتر شدن است زیرا یکی از نشانه های رفاه عمومی سرانه خودرو دریک خانوار بوده، بنابراین با افزایش تعداد خودروها  روند مصرف بنزین هم افزایش می شود.

عامری این نکته راهم گوشزد کرد که به میزان افزایش مصرف بنزین در کشور، درآمد دولت هم افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کارت سوخت را یک ابزار کنترلی برای مدیریت مصرف سوخت در جامعه برشمرد اما در عین حال گفت که  دونرخی شدن بنزین در هرصورت فساد آور است.
وی، درباره تاثیراستفاده از سوخت "سی ان جی" در راستای کاهش مصرف بنزین هم افزود که  درحال حاضر روزانه 20 میلیون مترمکعب "سی ان جی" درشبکه حمل و نقل  مصرف می شود که در نبود این مقدار سوخت، به طور قطع مصرف بنزین هم افزایش چشمگیری می یافت.

عامری پیرامون گلایه جایگاه داران "سی ان جی" از به صرفه نبودن توزیع این نوع سوخت ، اذعان داشت که این امر ناشی از متوقف شدن  فرایند کار مزدی به حق العملکاری بوده زیرا قرار بود که درسال های قبل، روند محاسبه به صورت حق العمل کاری باشد که همچنان این طرح مسکوت مانده است.

وی اضافه کرد که برای جلوگیری از مصرف بیشتر بنزین و کاهش واردات چاره‌ای جز اجرای کامل هدفمندی یارانه ها وجود ندارد که نتیجه آن هم افزایش تدریجی قیمت بنزین تا سطح 90 درصد فوب خلیج فارس است که در آن صورت می‌توان بخشی از درآمدهای حاصله را به خودروسازان بابت روزآمدسازی تکنولوژی ساخت خودرو پرداخت کرد.

این کارشناس صنعت نفت تصریح کرد که درحال حاضر تفاوت قیمت بنزین در داخل کشور با فوب خلیج فارس تفاوت معناداری داشته، بنابراین شناور شدن قیمت سوخت باید متناسب با بازار تعیین شود.

ارسال نظرات