سرپرست شهرداری تبریز در همایش گرامی‌داشت هفته پدافند غیرعامل در سالن اجتماعات شهرداری مرکزی تبریز، استقلال منابع آبی را مهم‌ترین ضرورت زیست‌محیطی شهر توصیف کرد.
کد خبر: ۸۹۴۲۲۱۷
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، محمدحسین اسحقی گفت: راهکارهای مهار تنش آبی، بدون استقلال منابع، هزینه به مراتب بیشتری دارند و در صورت بروز بحران‌های طبیعی، می‌تواند خسارت‌های غیرقابل‌جبران داشته باشند. 

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: تبریز در گذشته‌ای نه‌چندان دور بیش از ۲۰ قنات داشت که هر کدام یک اثر مهم طبیعی به شمار می‌رفتند و با آب زلال و زیبای خود، نیازهای آبی شهر و فضای سبز باغ‌شهر تبریز را مرتفع می‌کردند؛ اما متاسفانه طی چند دهه اخیر، در حفظ این قنات‌ها موفق نبودیم.

اسحقی افزود: علی‌رغم تخریب‌های صورت گرفته، در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم از قنات‌های باقی‌مانده حفاظت کنیم؛ به همین منظور کل قنات‌های شهر مطالعه و مالکان‌شان نیز مشخص شده‌است؛ نقشه‌ها، مشخصات فنی و دبی آب‌ قنات‌ها نیز مطالعه شده تا بتوانیم برنامه مدونی برای استفاده بهینه از شرایط موجود قنات‌ها داشته باشیم.

سرپرست شهرداری تبریز تاکید کرد: تا زمانی که تبریز در بحث منابع آبی، به لحاظ عقلی، احساسی و طبیعی به استقلال نرسد و حاکمیتی در این خصوص نداشته‌باشد، مخاطراتی نظیر زلزله و رانش می‌تواند آب شهر را تا دو ماه تهدید کرده و به چالش بکشد.

اسحقی نحوه رفتار با محیط‌زیست را بحث دیگر در حوزه پدافند غیرعامل خواند و افزود: متاسفانه از سال‌های دهه ۷۰ هر جا چاه آبی در شهر  می‌جوشیده، پر شده است؛ هر جا تپه‌ای در پیرامون شهر بوده، تخریب شده و انبوه گرد و خاک وارد شهر شده است؛ باید توجه داشت که هر یک از این‌ها، دخالت‌های نادرست و خطرناک انسان در طبیعت بوده که نتیجه‌اش نهایتاً به خود انسان برگشته و معضلات جدی را به وجود آورده‌است.

وی اضافه کرد: روزگاری در شهری زندگی می‌کردیم که هر خانه تبریزی، چندین درخت داشت، انواع بوته‌ها و گیاهان و پرندگان در شهر حضور بانشاط داشتند؛ اما زندگی مدرن امروز، ارزش‌های زیست‌محیطی را یکی پس از دیگری از بین برده و نتیجه‌اش شده شهری با مشکلات پیچیده و راهکارهایی که به راحتی عملی نمی‌شوند.

سرپرست شهرداری تبریز با بیان این که برای غلبه بر مشکلات، باید به ارزش‌های والای طبیعی در شهرنشینی برگردیم، گفت: در یکی دو سال گذشته شاهد بودیم که برخی از شهرداری‌ها، ایده خلاقی را اجرا کرده‌ و برای استفاده از زیبایی‌های پاییز، از جمع‌آوری برگ‌های خزانی خودداری کردند؛ چنین ایده‌ای ممکن است از نظر عقلی، برخی مشکلات خدماتی را در پی داشته باشد؛ اما از نظر حسی و عاطفی، کاملا قابل دفاع است و می‌تواند منشا تعقل و اندیشه در مدیریت شهر باشد.

اسحقی اظهار داشت: باید چشم‌ها را بشوییم و جزءجزء زندگی را جور دیگری ببینیم، تربیت نسل‌ها، سبک زندگی، رفتارهای شهرنشینی، علاقه‌به‌کار، مسئولیت‌پذیری، نحوه هزینه و عملکرد، استفاده از منابع و طبیعت، همه و همه نیازمند بازنگری و اصلاح ذهنیت‌هاست؛ در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده مسیر موفق‌تری طی کنیم.

وی افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری و تسهیل مدیریت بحران را از اصول پدافند غیرعامل خواند و گفت: ذهنیت‌مان باید در حوزه پدافند غیرعامل، واقعی باشد؛ این اصل مهم، قالباً به حوزه‌های نظامی و سیاسی خلاصه می‌شود، اما مباحث اولویت‌داری هستند که باید عملیاتی شوند و زیرساخت آن دو حوزه را ایجاد کنند.

سرپرست شهرداری تبریز با بیان این‌که علاج واقعه قبل از وقوع، عامیانه‌ترین و ساده‌ترین تعریفی است که باید در جامعه‌مان نهادینه شود، اظهار داشت: صرف‌نظر از تعریف‌های پیچیده، باید مفهوم مهم پدافند غیرعامل را در مباحث شهروندی تثبیت کنیم، در این صورت می‌توانیم مهارت‌ها، ارتباطات و اهداف این اصل مهم را به صورت واقعی در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و اجتماعی پیگیری کنیم.

اسحقی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از ماموریت‌های عمرانی و خدماتی شهرداری تبریز در ارتباط با بحث پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: پروژه مترو، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، تقاطع‌های غیرهمسطح و حتی بحث فضای سبز، همگی از محورهای پدافند غیرعامل به شمار می‌آیند، به شرط این‌که اولویت‌ها و ضرورت‌های هر بحث را تفکیک و ارزیابی کنیم.

وی تصریح کرد: ریشه تمام این مباحث، در حوزه فرهنگی و واقعیت‌های اجتماعی، قابل تبیین است، از سوی دیگر، ورزش نیز از مفاهیم بنیادین پدافند غیرعامل است که انسان سالم را مهیای ورود به حوزه‌های اجتماعی می‌کند.

ارسال نظرات