خبرهای داغ:
منطقه طارم سفلي:

خاگينه روستايي شبيه قلب

زماني طارم سفلي داراي رودخانه هاي فراوان بود كه بهترين نوع ماهيان و حيوانات آبزي را در خود جاي داده بود كه متاسفانه گنجينه ارزشمند ژنتيك جانوري و حيوانات آبزي امروز در معرض انقراض صدرصدي قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۴۲۴۵۶
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آتش سوزي در طارم سفلي باعث آسيب هاي فراواني به اين منطقه بكراستان قزوین شده كه به نوعي به هندوستان ايران معروف است.
عدم توانايي در مهار اتش سوزي هاي اخير نشان داد كه دولت براي مواجهه با خطرات ناشي از بحران هاي طبيعي آمادگي لازم را ندارد.
طرح واگذاري زمين و مراتع براي درحتكاري به افراد خاص به دليل عدم كارشناسي صحيح بحران بي آبي را در اين منطقه تشديد و مشكلاتي را براي اهالي به صورت لاينحل باقي گذاشته تا اولين پيامد آن مهاجرت به شهرها و دامن زدن به حاشيه نشيني باشد.
مهار آب هاي سطحي در طارم به درستي انجام نشده وعلاوه بر دارا بودن مناظر دل انگيز طبيعي توجه لازم به اين منطقه نشده، هردچند كارهايي كه پس از انقلاب شده با محروميت محض قبل از انقلاب قابل مقايسه نيست، طارم عليا كه در تقسيمات كشوري به زنجان واگذار شد از نظر آبادي بسيار بهتر از طارم سفلي مديريت شده است.
آمايش سرزميني و دادن مجوز هاي لازم به افراد بر اساس مسائل زيست محيطي، آمايش منابع آبي، فرسايش خاك، تغيير اكولوژي و زندگي جانوري را لحاظ نكرده اند.
زماني طارم سفلي داراي رودخانه هاي فراوان بود كه بهترين نوع ماهيان و حيوانات آبزي را در خود جاي داده بود كه متاسفانه گنجينه ارزشمند ژنتيك جانوري و حيوانات آبزي امروز در معرض انقراض صدرصدي قرار دارد.
هر هفته يك روستاي طارم سفلي را مورد تحليل و بررسي قرار داده تا مشكلات زيست محيطي و ساير كمبود ها را از پنجره رسانه نگاه كنيم.
روستاي خاگينه از دو بخش سفلي و عليا تشكيل شده كه در دهه 60 به دليل فرزند آوري بيش از 120 دانش آموز داشت و پس از سياست فرزند كمتر زندگي بهتر اين دانش آموزان امروز به كمتر از 30 نفر رسيده اند و جمعيت كثيري از اين روستا به شهر ها مهاجرت كردند.خاگينه داراي 300 تا 350 هكتار باغ زيتون و بيش از 2000هكتار مراتع و زمين ديم بوده كه آب آشاميدني روستا از طريق يك چشمه به نام آبگرم در 2كيلومتري محدوده روستا با منبع بتوني در اوايل انقلاب تامين شد.
در زلزله 31 خرداد با جابجايي زمين و شكاف هاي ايجاد شده چشمه ابگرم با كمبود خروجي آب مواجهه شد و براي تامين آب روستا مدتي با استفاده از تانكرتامين گرديد.
محيط زيست رودخانه با ايجاد سد بند ها در مسير رودخانه كه پر از انواع ماهيان بود توانايي مهاجرت ماهيان براي رفتن به بالا دست و تخم ريزي مسدود گرديد ودر كاهش اين جانداران تاثير فراواني گذاشت، شكار ماهي با استفاده از برق خودرو و كلر زني رودخانه نيز سبب انقراض نسل ساير جانداران گرديد.
واگذاري زمين هاي مرتع به افراد غير بومي براي درخت كاري در شرايطي رخ داد كه روستاي خاگينه شديدا با كمبود آب و بحران خشكسالي دست و پنجه نرم مي كند، در روستاي خاگينه هيچ چاه عميق و غير عميق براي روستا وجود ندارد، دكل هاي نصب شده مخابراتي آنتن دهي شبكه هاي ايرانسل و همراه اول را با مشكل روبرو كرده است.
از نظر امنيتي زير مجموعه پاسگاه نيارك و كوهين بوده و كارهاي قضايي حقوقي و امنيتي خود را در اين حوزه انجام مي دهند.
زبان محلي مردم لري مي باشد كه بيش از 400 سال است پس از مهاجرت از لرستان به گويش و فرهنگ خود پايبند مانده اند.
ايمن سازي راه توسط پيگيري هاي بخشدار طارم سفلي با نصب گارد ريل و در مناطق خطرناك ايمن سازي شده،آب و هواي گرم و خشك و زمستان سرد دارد و دربند هاي سنگي روستاي خاگينه يكي از بي نظيزترين شاهكارهاي خلقت مي باشد.

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار