خبرهای داغ:
يكي از مراجع تقليد گفت: مراسم اربعين حسيني نبايد سياسي و جناحي شود و از شعارها و عكس‌هاي متفرقه بپرهيزند و به ترويج شخصي خاص نپردازند و كاري كنند كه اين مراسم باشكوه و عظيم بدون آسيب انجام شود.
کد خبر: ۸۹۴۲۶۸۳
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
 

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) سه تقاضا در زمینه علم از خداوند دارند اظهار کرد: ایشان فرمودند در زمینه علومی که تعلیم دادی سود ببرم و دیگر اینکه توفیقی عطا کن علوم مفید دیگر را بیاموزم و علم و دانش من را هر روز افزایش بده.

وی خاطرنشان کرد: این مطلب سرمشقی است تا از علومی که در اختیار داریم استفاده کنیم و اگر به این توصیه عمل نشود خداوند توفیق علوم دیگر را به انسان نمی‌دهد. انسان باید همه روز برای یادگیری علم آماده باشد اگر کسی خود را فارغ التحصیل بداند عقب افتاده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه علم نافع را در دانشگاه و حوزه باید مورد توجه باشد گفت: خود دانشگاهیان اعتراف می‌کنند که علومی باید تدریس شود که در جامعه کاربرد داشته باشد و علوم دانشگاهی باید پالایش شود و مقداری که مفید نیست کنار بگذارند و مشاهده کنند کدام مشکلی را حل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌ها نیز باید به این معنا توجه شود زیرا برخی از علوم چندان نیاز نیست. همانگونه که به دانشگاه‌ها توصیه می‌شود علوم غیر مفید را کنار بگذارید، به حوزه‌ها نیز توصیه می‌شود علوم را بر اساس نیاز و ضرورت پیگیری کنید و دنبال تولید علم باشید؛ ترجمه کردن آثار دیگران خوب است ولی افتخار نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به ظرفیت زیارت اربعین گفت: راهپیمایی اربعین بزرگترین تجمع بشری در یک مکان در تاریخ است و سرمایه عظیمی برای پیروان این مذهب محسوب می‌شود که باید به طور مطلوب استفاده شود.

وی از مهمان‌نوازی، مساعدت دولت و ملت عراق از پذیرایی 3 میلیون نفر یا بیشتر زائر خارجی تشکر کرد و به ذکر توصیه‌هایی به دولت ایران، عراق و زائران برای بهبود این مراسم پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار خوب فرهنگی و تربیتی این مراسم به ویژه بر جوانان و اقشار جامعه گفت: این برنامه لازم است تسهیل و ترویج شود؛ متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی به این مراسم به عنوان منبع درآمد نگاه می‌کنند و قیود قائل هستند و هزینه‌هایی درست کردند. باید در نظر داشت این مراسم منبع درآمد نیست بلکه برنامه سازنده است.

وی با بیان اینکه افزایش فراوان نرخ حمل و نقل در این ایام چه مفهومی دارد؟ گفت: برادران عراقی نرخ بالا برای هزینه ویزا قرار دادند که برای گروهی سنگین است. این نرخ برای توریست‌های خارجی شاید متعارف باشد ولی برای زائران امام حسین(ع) ممکن است سنگین باشد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: ایران آمادگی خود را برای کاهش نرخ ویزا اعلام کرده ولی برادران عراقی هنوز جواب مثبت ندادند.

وی با بیان اینکه زائران باید احترام به قوانین کشور عراق داشته باشند گفت: اخذ گذرنامه، روادید و رعایت نظم و انضباط از مهمترین مسائل است به طوری که هیچ کس نباید بدون گذرنامه  به زیارت امام حسین(ع) برود؛ زیارت امام حسین(ع) مستحب است ولی برخی از این کارها خلاف شرع است. سفر خواهران بدون همراهی محارم کار خوبی نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه همه باید به قصد قربت و خدمت به زائران کار کنند گفت: نباید نقش میزبانی مردم عراق نادیده گرفته شود برای مهمان‌نوازی و امنیت زائران اربعین لشکر بسیج کردند و سنگ تمام می‌گذارند.

وی تأکید کرد: مراسم اربعین حسینی نباید سیاسی و جناحی شود و از شعارها و عکس‌های متفرقه بپرهیزند و به ترویج شخصی خاص نپردازند کاری کنند که این مراسم باشکوه و عظیم بدون آسیب انجام شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم به شایستگی از زائران میزبانی کنند و قبولی زیارت این افراد را از خداوند متعال خواهانیم.

ارسال نظرات