گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 7

3 نفری که 18 سال برای اتحادیه ماهیان تصمیم گیری می کنند

عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت در شیلات کشور حرف اول را بزند وذتنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.
کد خبر: ۸۹۴۳۸۵۳
|
۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

 3 نفری که 18 سال برای اتحادیه ماهیان یردابی تصمیم گیری کردند

گزارش بسیج حاکی از آن است که علیرغم آنکه وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی وزارت خانه ای است که سایه قدرتش می تواند بر روی تمام وزارت خانه های کشور سنگینی کند اما مع الاسف تاکنون نتوانسته در ایجاد فضای امن اشتغال و تعامل با بخش تولید مؤثر واقع شود. به گونه ای که حداقل انحرافات از قانون به خصوص در بخش تعاونی ها و اتحادیه های ماهیان سردابی باعث شده تا افراد خاصی در جلسات شرکت کنند و به جای کل صنعت آبزی پروری سیاست گذاری کنند.

بر این اساس اکنون در اتحادیه ماهیان سردابی 14 عضو باقی مانده که از این تعداد 3 نفر برای همه تصمیم گیری می کنند.جالب است  که این 3 نفر از سال 1383 با اتفاقی عجیب باعث شده اند تا هیچ کس نتواند صندلی و جایگاه آنها را بگیرد. بدین صورت که به عنوان مثال واردات تخم ماهی چشم زده کلید می خورد ؛ چنانچه برخی افراد متوجه می شوند که در واردات تخم ماهی چشم زده، سود بسیاری وجود دارد. و بدین ترتیب تخم ماهی وارداتی کم کم جایی در کش.ر باز کرده و بازار را قبضه می کند.
چنانچه در این بین در سال اول برای اشغال بازار و بیرون کردن تکثیرکاران داخلی از بازار فروش ماهی مسأله ی خاصی صورت نمی گیرد اما کم کم با گذشت زمان این موضوع بغرنج می شود. بر این اساس در ابتدا سیاست گذاران ما متأسفانه به خوبی متوجه این حرکت خزنده نشدند. چنانکه امروز برخی از این افراد اذعان می کنند که در این خصوص کوتاهی هایی صورت گرفته است.بر همین اساس سود سنگین در واردات تخم ماهی چشم زده به علاوه یک فضای خالی که هیچ وقت پر نشده است باعث اتفاقاتی شده که تاکنون هم ادامه دارد.

ادامه دارد...

ارسال نظرات