صحبت های یک مخترع و کارآفرین جوان که با اختراع خود، تحول در صنعت سنگ دنیا را نوید می دهد اما عدم همکاری بانک ها برای حمایت از تولید داخل، دستیابی به این هدف را دشوار کرده است.  
کد خبر: ۸۹۴۴۴۶۷
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از جهانگیریه؛ با ابلاغ ۲۴ بندی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال ۹۲ و متعاقب آن،  تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید، توقع آن بود که کل ظرفیت کشور از جمله آحاد ملت، نخبگان، دستگاه های اجرایی و بانک ها برای تحقق این سیاست ها به کار گرفته شوند اما هر چه گذشت امید کارآفرینان داخلی بیش از پیش ناامید شد.

کارآفرینان داخلی با تولید کالای ایرانی و ایجاد اشتغال برای جوانان کشور، می توانند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع کنند و به همین جهت در سالی که به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است از تمامی مسولان اجرایی و بانک ها انتظار می رود تا حمایت بیشتر و بهتری از آنان داشته باشند تا با همراهی یکدیگر، چرخ های اقتصاد کشور را بچرخانند.

ثبت اختراع جهانی چسبی که میزان فرآوری سنگ را به ۹۸ درصد می رساند

دکتر حمیدرضا بهاءالدینی، مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک یکی از کارآفرینانی است که با علم، تلاش و پشتکار بسیار در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد عرصه تولید شد که در این راه با مشکلاتی بسیاری دست و پنجه نرم کرد که حتی در برهه ای از زمان، به دلیل عدم مساعدت بانک های شهرستان در اعطای تسهیلات، قصد جمع آوری کارخانه را داشت.

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک که به عنوان یک کارآفرین غیربومی، در استان هرمزگان اقدام به تاسیس کارخانه کرده است، هدف خود از انتخاب شهرستان بستک را برای سرمایه گذاری، نزدیکی این شهرستان به دریا و فراهم بودن امکان صادرات به سایر کشورها و همچنین حسن همجواری با شهرستان هایی همچون لارستان عنوان کرد که به عنوان یکی از مصرف کنندگان بزرگ سنگ کشور شناخته می شود.

وی وجه تمایز این کارخانه را با سایر کارخانه های مشابه، مصرف نوعی چسب در آن عنوان کرد که به علت قدرت چسبندگی و قیمت ارزان، آن را از سایر چسب های موجود در دنیا متمایز می کند که این چسب بعد از ثبت به عنوان اختراع در کشور، در سوم مرداد سالجاری به ثبت جهانی نیز رسیده است.

دکتر بهاءالدینی اظهار کرد: راندمان فرآوری سنگ های ساختمانی در کشور ۳۸ درصد و در کشور ایتالیا که به عنوان کشور پیشرو در عرصه سنگ دنیا شناخته می شود ۷۲ درصد است اما به کمک این فناوری نوین که امکان چسباندن سنگ های کوچک و تکه شده را به هم فراهم می کند، میزان فرآوری و تولید سنگ طبیعی و مصنوعی در این کارخانه ۹۸ درصد است.

تولید تکنولوژی جدید سنگ های تزئینی برای اولین بار در کشور

وی افزود: سنگ های تولیدی این کارخانه در دو نوع طبیعی و مصنوعی است که قطعات ریز سنگ با کنار هم قرار گرفتن در قالب های متنوع که در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰۰ طرح می باشد با چسبیدن به هم، پلاک های بزرگ سنگ را بوجود می آورند که قیمت تمام شده ی سنگ های تولیدی و همچنین هزینه نصب کار، تا یک سوم ارزان تر از بازار است.

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک عنوان کرد: برای اولین بار در کشور، سنگ مصنوعی دو رنگ و همچنین سنگ های سه بعدی در این کارخانه تولید می شود که امکان ذخیره نور را در طول روز دارا می باشند و می توانند نور ذخیره شده را در طول شب منعکس کنند و از این نوع سنگ ها می توان در پارک ها، معابر و حتی جاده ها نیز استفاده کرد.

بانک ها در تضاد با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عمل می کنند

وی اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری ثابت برای راه اندازی کارخانه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال بوده است که با توجه به استقبال و درخواست خرید کالا، خط دوم تولید نیز راه اندازی شد و برای راه اندازی خط جدید، نیاز به اخذ تسهیلات از بانک بود که پس از مراجعه به بانک های شهرستان بستک، پس از گذشت ۴ ماه، موفق به اخذ تسهیلات نشده که این عدم همکاری بانک ها در تضاد با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

دکتر بهاءالدینی عنوان کرد: در هفته دولت سالجاری به علت عدم همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات و همچنین عدم حمایت مسئولین شهرستان، این کارخانه که تنها کارخانه تولید سنگ تزئینی جنوب کشور است به اجبار تعطیل و تصمیم به انتقال کارخانه به شهرستان شیراز گرفته شد که در طی این تصمیم ۲۷ کارگر آن که بیشتر آنها از خانواده های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی بودند بیکار شدند.

بانک ها برای حمایت از تولید داخل، حتی قوانین موجود خود را اجرا نمی کنند

وی ضمن تشکر از فرماندار شهرستان که بعد از اعلام تعطیلی کارخانه با تشکیل جلسه با بانک ها پیگیر راه اندازی مجدد کارخانه بوده است از بانک ها که در حمایت از تولید، حتی قوانین موجود خود را قبول ندارند و به آن عمل نمی کنند ابراز گلایه کرد و تاکید کرد: تنها خواسته کارآفرینان عمل کردن به قوانین موجود است زیرا با اجرای قوانین موجود نیز می توان بخش عمده ای از مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کرد.

مدیرعامل کارخانه سنگ تزئینی بستک علاوه بر گله مندی از بانک ها از نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام نیز خواست تا به علت اشتغالزایی برای افراد تحت پوشش این نهادها، در اعطای وام به کارآفرینان همکاری کنند که متاسفانه تاکنون به وظایف خود عمل نکرده اند.

این کارآفرین در بحث اشتغالزایی افزود: در حال حاضر کارخانه برای ۳۳ نفر اشتغالزایی کرده است که می توان با افزایش خطوط تولید و شیف کاری، آن را به ۲۰۰ نفر افزایش داد.

شهرستان بستک با جمعیتی ۸۰ هزار نفری در ۲۳۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

انتهای خبر/مرتضی دلاوری

 
ارسال نظرات