معاون هماهنگ‌کننده سپاه قدس گیلان:

ورود بیش از ۸ هزار زائر غیرایرانی اربعین به مرز آستارا

بایرامی بیان کرد: در سال جاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی ورود زائران غیر ایرانی از کشورهای همسایه شمالی ایران می باشیم.
کد خبر: ۸۹۴۴۶۱۱
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سرهنگ عباس بایرامی در نشست خبری ستاد اربعین سپاه قدس گیلان با اصحاب رسانه با تبیین ارزش همایش مردمی اربعین حسینی اظهار کرد: راهپیمایی عظیم حسینی حرکت بزرگ فرهنگی و بصیرتی جهت ترویج شعائر اسلامی در دنیا محسوب می شود.

وی با بیان اینکه با توجه به فعالیت متولیان امر، محبت بیکران ملت ایران و جهان نسبت به سید و سالار شهیدان اثربخشی بیشتری دارد ،به پایانه مرزی آستارا که این روزها محل ورود زائران غیر ایرانی از کشورهای همسایه شمالی ایران است اشاره کرد و افزود: میزبانی از زائر امام حسین علیه السلام چه در پایانه مرزی آستارا انجام شود یا در کربلای معلا، خدمت رسانی به زائر سید و سالار شهیدان است و هیچ تفاوتی نخواهد داشت.

معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان با اذعان به اینکه استانداری گیلان کمیته‌هایی را جهت تسهیل امور زائران غیر ایرانی تدارک دیده است، گفت: با توجه به وجه غیر دولتی سپاه، این مجموعه جزئی از کمیته‌های استانداری محسوب نمی شود اما هر جا که لازم باشد سپاه کمک حال این موضوع خواهد بود.

بایرامی با شمارش ماموریت های سپاه در اربعین حسینی ازجمله ساماندهی ، هماهنگی، ستادی، عملیاتی ،اجرایی و اقدامات عملی برای تسهیل ورود زوار غیر ایرانی از مرز آستارا و هدایت آنها تا مرز خروجی به سمت عراق بیان کرد: مساعدت به همه موکب ها و ایستگاههای صلواتی گیلانیان در مرز مهران، نجف اشرف و کربلای معلا از دیگر ماموریت سپاه قدس گیلان می‌باشد.

وی با اذعان به اینکه جمع‌آوری نذورات از شبکه بسیج به صورت نقدی و غیرنقدی و تحویل به ستاد بازسازی عتبات از دیگر برنامه‌های سپاه در همایش اربعین حسینی می باشد به اهمیت امکانات نقلیه در خدمات رسانی به زائرین حسینی مخصوصا زوار غیر ایرانی و زائران ایرانی تاکید کرد و افزود: سپاه پاسداران در جهت تسهیل این امورتدابیری را اندیشیده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص فعالیت فرهنگی به تمام موکب های موجود به قرارگاه شهید علم الهدی خصوصا اعزام دانشجویان با مسئولیت بسیج دانشجویی و با ریاست رئیس دانشگاه گیلان و نایب رئیسی سپاه اشاره کرد و افزود: صبح دیروز ۴ اتوبوس دانشجویی دانشگاه ها به سمت نجف اشرف حرکت کردند

وی گفت: دانشجویانی که با کاروان های دیگر قصد عزیمت به کربلای معلی را داشتند تسهیل خروج آنها بر عهده بسیج دانشجوی گذارده شد تا موانع پیش روی دانشجویان کاهش یابد.

 

بایرامی به عزیمت کاروان اصحاب رسانه برای نخستین بار از گیلان با مسئولیت بسیج رسانه اشاره کرد و افزود: خروجی عزیمت اصحاب رسانه، ثبت اجتماع بزرگ اربعین حسینی است تا بار دیگر این اجتماع بزرگ حسینی در تاریخ ماندگارشود.

وی با اشاره به اینکه معاون بهداشت و درمانی سپاه در راستای تسهیل موضوع مربوط به پیاده روی، اقدام به راه اندازی موکب های بهداشتی نموده است، گفت: دو ایستگاه بهداشتی در کربلای معلا و یک ایستگاه در پایانه مرزی آستارا و یک ایستگاه نیز در امامزاده هاشم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دبیری معاونت بهداشت و درمان سپاه دائر گردیده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه قدس گیلان در خصوص عزیمت زائران غیر ایرانی تصریح کرد: تا سال ۹۴ ساماندهی مناسبی در این خصوص نداشتیم هرچند که زائرین همسایه شمالی ایران جهت زیارت امام رضا علیه السلام و کربلای معلا از مرز آستارا رفت و آمد می کردند ،اما گفتنی است این حجم از ورود به ایران در یک بازده زمانی خاص فقط در اربعین حسینی اتفاق می افتد.

بایرامی با اذعان به اینکه آستارا ششمین مرز زمینی کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد :در سال ۹۵ تصمیمی در ستاد مرکزی اربعین کشور گرفته شد و مسئولیت مدیریت ، برنامه‌ریزی و خدمات دهی آن بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاده شد.

پیشکسوت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام ورود ۶ هزار و۷۵۰ زائر در سال ۹۵ در مرز آستارا بیان کرد: به واسطه فعالیت مناسب و استقبال و بدرقه مطلوب از این زائران در سال جاری شاهد افزایش ۳۰ درصدی ورود زائران غیر ایرانی از کشورهای همسایه شمالی ایران می باشیم.

بایرامی با بیان اینکه تا روز ۱۴ آبان سال جاری ۸ هزار ۸۵۴ زائر در قالب ۱۳۳ کاروان ، ۱۵۳ اتوبوس ، ۵۸ ماشین ون و سواری وارد پایانه مرزی آستارا شده‌اند، خاطرنشان کرد: این زائران از آذربایجان، گرجستان، روسیه و زائرانی که به صورت خانوادگی از ترکیه آمده اند، می باشند که خود را به خیل عظیم عاشقان حسینی در کربلای معلا خواهند رساند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵ هزار و ۸۲ نفر مرد و سه هزار نفر زن وارد مرز آستارا شده‌اند به فعالیت‌های ستاد اربعین در خصوص تسهیل ورود زوار غیر ایرانی اشاره کرد و افزود: ستاد استانداری گیلان ، ستاد بازسازی عتبات، کمیته زیرساخت برای مهندسی، کمیته انتظامی و امنیتی در ناجا، کمیته فرهنگی و اجتماعی با مسئولیت فرهنگی سپاه و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم الاوصیا و همچنین سازمان اردویی سپاه، گمرک ، مرزبانی ، اوقاف و امورخیریه، تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها مشارکت داشته اند.

 

بایرامی با اعلام خبر اسکان بیش از هزار نفر در آستارا ،خاطرنشان کرد: در بحث پذیرایی و هزینه آن ،هزینه های دولتی و حکومتی استفاده نشده است و تامین آن از نذورات مردمی به خصوص مردم آستارا و تالش صورت گرفته است.

بایرامی به کمیته بهداشت و درمان ،ایستگاه سلامت ،کمیته بازرسی و نظارت، رسانه و اطلاع‌رسانی، کمیته جمع‌آوری جهت جمع‌آوری نذورات که بیش از ۲ هزار ۷۰۰ پایگاه مسئولیت جمع‌آوری نذورات را برای گرفتند در فعالیت اجتماع بزرگ حسینی نقش‌آفرین بودند.

دبیر ستاد اربعین سپاه قدس گیلان با تاکید بر اینکه کمیته حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی برای زوارغیر ایرانی سید و سالار شهیدان محسوب می شود، گفت: شرکت جوان سیر ایثار سپاه، مسئولیت تامین آن را برعهده گرفته و با کمک اداره کل حمل و نقل و پایانه ها توانسته است نقشه قابل توجهی را ایفا نمایند.

ارسال نظرات