مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: براساس نمونه‌برداری‌های انجام‌شده مرگ عروس‌های دریایی در ساحل سورو بندرعباس عامل بیماری‌زا نبوده است.
کد خبر: ۸۹۴۴۶۱۹
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، مجید وفادار در خصوص مرگ عروس‌های دریایی در مورخ 12 آبان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اعلام کرد: در این فصل از سال عروس‌های دریایی بیشترین جمعیت دارد و با افزایش مواد مغذی و سرمای شب با شکست دمای آب به‌صورت طبیعی از بین می‌روند.

این مقام مسئول دو دلیل را باعث مرگ‌ومیر عروس‌های دریایی دانست و بیان کرد: دلیل اول افزایش دمای آب است زیرا هر یک‌دهم افزایش درجه آب، تولیدمثل عروس‌های دریایی دو برابر می‌کند و دلیل دوم، افزایش مواد مغذی دریا است که وقتی این مواد مغذی افزایش می‌یابد زنجیره غذایی آن‌ها تأمین می‌شود و درنتیجه جمعیت عروس‌های دریایی نیز زیاد می‌شود پس ازآنجایی‌که جمعیت آن‌ها زیاد شده به نسبت مرگ‌ومیر هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عروس‌های دریایی قابلیت شنا کردن ندارند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند به کجا بروند و با موج‌های دریا جابجا می‌شوند و خیلی مواقع در مُشتا‌ و تورهای ماهیگیری صیادان گیر می‌کنند و تلف می‌شوند، افزود: در ایران عروس دریایی استفاده غذایی ندارد که این عامل هم باعث ازدیاد آن‌ها می‌شود.

وفادار اضافه کرد: در نمونه‌برداری‌های انجام‌شده عامل مرگ‌ومیر عروس‌های دریایی عامل بیماری‌زا رؤیت نشده و آزمایشگاه اکولوژی خلیج‌فارس در این خصوص تاکنون چیزی به ما اعلام نکرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه هیچ تهدیدی از بابت انقراض نسل عروس‌های دریایی وجود ندارد بلکه با افزایش جمعیت آن‌ها روبرو هستیم، اضافه کرد: ازآنجایی‌که عروس‌های دریایی تلف‌شده از همه سنین بوده بنابراین نگرانی در مورد مولدهای آن‌ها نداریم.

وی در پایان اعلام کرد: توصیه می‌شود به شهروندان که از برخورد عروس دریایی باپوست بدون محافظ خودداری شود زیرا آن‌ها در تاژک‌های خود موادی دارند که حساسیت ایجاد می‌کنند.

ارسال نظرات