معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
نژاد‌های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده در زنجان را ندارند
کد خبر: ۸۹۴۴۷۵۰
|
۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: گوسفند افشاری اصلاح شده در استان زنجان به تنهایی توان تولیدی بالاتر از گوسفندان وارداتی به کشور را دارد به طوری که ژن خوب موجود در این دام علاوه بر چند قلوزایی، دارای سرعت رشد بیش از 550 گرم در روز است.

رحمان رستمخانی افزود: عملیات اصلاحی بر روی گوسفند افشاری در استان زنجان باعث کاهش قابل قبولی از حجم دنبه و بهبود ضریب تبدیل غذایی آن شده و نیز وجود صفات شیرواری عملا امکان تامین شیر مورد نیاز برای سه بره را به این دام می دهد.

وی با بیان اینکه نژاد های گوسفندی وارد شده به کشور امکان رقابت با گوسفند افشاری اصلاح نژاد شده را ندارند، در تشریح دلایل این موضوع اظهار داشت: حداکثر چند قلوزایی این نژاد ها در شرایط کاملا بسته و به صورت پرورش صنعتی در ایران سه قلو در هر زایمان است در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط غیر صنعتی و در محیط روستایی بیش از سه بره در هر زایمان را دارد.

رستمخانی افزود: شیردهی بیش از دو بره در نژادهای وارداتی در سیستم پرورش کاملا صنعتی در ایران وجود ندارد درحالی که گوسفند افشاری اصلاح شده در شرایط روستایی به راحتی تا سه بره را شیر داده و درکنار خود نگه می دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: رشد روزانه در گوسفندان وارداتی در سیستم کاملا بسته و صنعتی با جیره غذایی بالانس شده به حداکثر 450 گرم در روز می رسد در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده میانگین سرعت رشد بالای 550 گرم در روز و در شرایط غیر صنعتی را دارد.

وی ضریب تبدیل غذایی گوسفندان وارداتی در سیستم پرورش صنعتی را در حدود 5 تا 6.5 (پنج تا شش و نیم) کیلوگرم برشمرد و اعلام کرد: در گوسفند افشاری اصلاح شده نیز این ضریب در محیط غیر صنعتی وجود دارد.

 رستمخانی بیان داشت: گوشت گوسفندان وارداتی به خوشمزگی گوشت گوسفند افشاری نبوده و بازار پسندی پایین تر از گوشت افشاری را دارد که دلیل اصلی آن را می توان در حفظ خلوص خونی بالای 97 درصدی گوسفند افشاری بومی در گوسفند افشاری اصلاح شده دانست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: گوسفندان وارداتی عملا توان تعلیف و چرا در شرایط مرتعی ایران را ندارند و صرفا این دام ها را بایستی به صورت خالص و در سیستم پرورش صنعتی نگه‌داری کرد در حالی که گوسفند افشاری اصلاح شده به لحاظ حفظ خلوص خونی بالای 97 درصدی گوسفند افشاری بومی در آن به راحتی امکان تعلیف و چرا در مراتع و مناطق مختلف استان و کشور را دارد.

وی تصریح کرد: غالب گوسفندان وارداتی (به غیر از گوسفند نژاد آواسی) دم دار بوده و در زمان قوچ اندازی با میش های دنبه دار توان جفت گیری طبیعی را ندارند، درحالی که در گوسفند افشاری اصلاح شده این مشکل وجود ندارد.

رستمخانی خاطرنشان کرد: تنها ویژگی که غالب گوسفندان وارداتی دارند و هنوز در گوسفند افشاری اصلاح شده به صورت کامل اجرا نشده فحلی دائمی آنهاست که این ویژگی هم به لحاظ اینکه تعداد واحدهای صنعتی پرورش گوسفند داشتی در کشور انگشت شمار بوده درحال حاضر امکان استفاده عموم گوسفند داران  را ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: گله ایستگاه تحقیقات گوسفند افشاری استان این ویژگی را دارد و انتقال این صفت به سایر گله های تحت پوشش استان در حال انجام بوده و در این زمینه هم کارهای تحقیقاتی_ تکمیلی مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان درحال اجرا است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که در سنوات اخیر استقبال پرورش دهندگان گوسفند کشور برای نگه داری خالص گوسفندان وارداتی رو به کاهش است لذا به نظر می رسد با یک برنامه اصلاح نژادی می‌توان توان تولیدی گوسفندان بومی مناطق مختلف کشور را ارتقا داد تا کشورمان در آینده از لحاظ تامین گوشت قرمز دچار مشکل نشود.

 

ارسال نظرات