شاهزاده کشی سعودی‌ها هالیوودی شد!
کد خبر: ۸۹۴۴۸۹۲
|
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
 
 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" در حالی که همه نگاه‌‌ها به جنگ قدرت در درون پادشاهی سعودی معطوف شده، آل‌سعود با فرافکنی ایران را به «اعلان‌ضمنی جنگ‌» متهم کرده و مدعی شده موشک‌هایی را که انصارالله شلیک کرده ایران تهیه کرده است. تهران در واکنش، این اتهامات را رد و به آل‌سعود توصیه کرد به جای «وارد کردن اتهامات موهوم‌» تجاوز به یمن را متوقف کنند.

 
ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی بامداد دو‌شنبه ششم آبان با صدور بیانیه‌ای حمله موشکی از یمن به عمق خاک عربستان سعودی را به‌عنوان «تجاوز نظامی» ایران علیه این کشور توصیف کرد. این بیانیه عربستان دو روز پس از آن صادر شده که نیروهای یمنی با شیلک موشک ریاض را هدف قرار دادند. مقامات سعودی گفته‌اند این موشک را در هوا رهگیری و منهدم کرده‌اند اما انصارالله تأکید کرده که موشک شلیک شده به فرودگاه ریاض اصابت کرده است.
 
یک روز پیش از صدور بیانیه رسمی، ترکی مالکی، سخنگوی جدید ائتلاف نظامی عربی در یمن و جانشین احمد عسیر، در یک کنفرانس خبری گفته بود: «موشک‌های زمین به زمین و سکو‌هایی که این موشک‌‌ها از آنجا به سوی سعودی پرتاب می‌شود همه از ایران به حوثی‌‌ها رسیده است. هیچ کشوری به جز ایران از شبه‌نظامیان تروریست و متمرد علیه دولت‌های‌شان در منطقه حمایت نمی‌کند.»  این ادعای مقامات سعودی در حالی صورت می‌گیرد که جنگ قدرت شدیدی در خاندان آل‌سعود در جریان است و عده‌ای از سرشناس‌‌ترین شاهزادگان سعودی به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد و فرزند پادشاه بازداشت شده‌اند. علاوه بر این در جریان سقوط یک بالگرد چند تن از مقامات ارشد سعودی جان خود را از دست دادند. العربیه گزارش داد: یک بالگرد حامل مسئولان بلندپایه عربستان یک‌شنبه شب در منطقه مرزی «عسیر‌» واقع در جنوب این کشور سقوط کرد. منابع خبری گزارش دادند که این بالگرد حامل مسئولان بلندپایه سعودی از جمله «منصور بن مقرن بن عبدالعزیز‌» شاهزاده سعودی بود. منصور بن مقرن، معاون امیر منطقه عسیر و مشاور محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان بود. همچنین در این حادثه مشکوک، رئیس پلیس و همچنین مدیرکل بخش کشاورزی منطقه عسیر نیز کشته شدند.  
 
ناظران معتقدند این تحولات حاکی از یک بازی قدرت بسیار خطرناک است که محمد بن سلمان 32 ساله برای رسیدن به تخت پادشاهی راه انداخته است. دیوید اینگاتیوس در واشنگتن پست نوشت: «محمد بن سلمان‌» ولیعهد عربستان می‌گوید که در حال سرکوب فساد است اما دستگیری‌های فراگیر وزرای کابینه و شاهزاده‌های ارشد سعودی در‌‌شنبه شب از نظر بسیاری از ناظران متحیر عرب، همچون یک تحکیم قدرت جسورانه اما مخاطره‌آمیز بوده است. ایگناتیوس در ادامه گزارش خود نوشت: ظاهراً محمد بن سلمان عمداً در حال برچیدن نظام حکومتی سلطنتی در عربستان است. این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد نوشت که این اقدامات اخیر ولیعهد عربستان به مثابه اقدامات رژیم‌های استبدادی است. محمد بن سلمان با حمایت مستحکم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا و چرخه داخلی وی جسورتر شده است. دیدار ماه گذشته «جراد‌کوشنر‌»، مشاور ارشد و داماد ترامپ از ریاض اتفاقی نبود. آن دو نفر تا چندین شب تا حدود ساعت 4 صبح برای یکدیگر داستان تعریف می‌کردند و راهبرد‌هایی را طرح‌ریزی می‌کردند. 
   
واکنش ایران
در واکنش به اتهامات عربستان علیه ایران سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سعودی توصیه کرد به جای اتهام‌زنی‌های پوچ، حملات علیه مردم بی‌دفاع یمن را متوقف کند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد اتهامات وارده در بیانیه اخیر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن به جمهوری اسلامی ایران، این اتهامات را ناروا، غیرمسئولانه، مخرب و تحریک‌‌آمیز خواند. قاسمی با اشاره به جنایات جنگی و تجاوز چند ساله سعودی‌‌ها در قبال مردم یمن، واکنش یمنی‌‌ها را اقدامی مستقل خواند که عامل آن را باید در تجاوزات سعودی‌‌ها و نه اقدام  یا تحریک هیچ کشور دیگری جست‌وجو کنند.
 
وی همچنین افزود: سعودی‌‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند.  شلیک موشک‌های یمنی به ریاض باعث آشفتگی فرانسوی‌ها نیز شده است. «ژان ایو لودریان‌»، وزیر امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به اصابت موشک‌های انصارالله یمن به اهداف مدنظر در عربستان سعودی مدعی شد که خطر اشاعه گسترده‌تر موشک‌های بالستیک در سراسر منطقه خاورمیانه وجود دارد. این بیانیه می‌افزاید: «این حملات یک بار دیگر خطر اشاعه موشک‌های بالستیک را که کل منطقه را تهدید می‌کند، برجسته کرده است». فرانسه در حالی به شلیک موشک یمنی‌ها اعتراض می‌کند که در طول سه سال گذشته نه تنها در مقابل کشتار مردم یمن سکوت کرده بلکه در کنار انگلیس و امریکا از حامیان عربستان در این جنگ محسوب می‌شود. 
   
«لیست شرافت»
عربستان ضمن تهیه لیستی از ۴۰ رهبر و عضو انصارالله ، مبالغی مالی را برای کسانی که به بازداشت یا مشخص شدن مکان حضور این رهبران کمک کنند، اختصاص داده است. بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان «این اقدام در راستای پایبندی ریاض به مبارزه با «‌تروریسم‌» و خشکاندن منابع مالی آن و در پی افزایش فعالیت‌های «‌تروریستی‌» حوثی‌‌ها و تلاش‌شان برای لطمه زدن به امنیت عربستان با حمایت ایران و همکاری‌شان با حزب‌الله در چارچوب تبادل مهارت و تجارب و تقویت توانایی‌های نظامی و استفاده از موشک‌های بالستیک صورت گرفته است. ‌» این لیست شامل ۴۰ شخصیت سیاسی و نظامی یمنی است و پاداشی که عربستان برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت‌شان تعیین کرده بین 5 تا ۳۰ میلیون دلار است و در مجموع این لیست ۴۴۰ میلیون دلار جایزه را دربردارد.
 
از جمله شخصیت‌‌هایی که در این لیست قرار دارند، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن است که مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مکان اقامت وی تعیین شده است. ۲۰ میلیون دلار نیز برای بازداشت صالح علی الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن تعیین شده است. در همین راستا، محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن در توئیتر نوشت: لیستی که ائتلاف عربستان تهیه کرده، «‌لیست شرافت‌» برای تمامی کسانی است که علیه تجاوز عربستان به یمن ایستاده‌اند. وی کشورهای عضو ائتلاف عربی را مورد خطاب قرار داد و گفت: تمامی کسانی که می‌خواستید آنها را بخرید نزد شما هستند و اکنون در یمن تنها افراد شریفی قرار دارند که هرگز دلارهای شما آنها را فریب نخواهد داد.
ارسال نظرات