آمدنیوز، معجون خبری از جنس دروغ و توهم/ ناگفته های جدیدی از رسانه ضدنظام فاش شد

خبرگزاری علم و فناوری به بررسی نیمه پنهان کانال خبری آمدنیوز، یکی از مراکز تولید شایعه در ایران پرداخت.
کد خبر: ۸۹۴۵۰۲۲
|
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آمدنیوز مخفف سه کلمه آگاهی، مبارزه و دموکراسی است و مسئولان آن خود را از جنبش اعتراضی سبز و مردمی می‌دانند و با هدف مبارزه و افشای مفاسد و فعالیت‌های مخفیانه نظام حاکم بر کشور ایران شکل گرفته‌است. 

روح‌الله زم، بابک اجلالی و مجید نیکنام از بنیانگذاران این سایت بوده‌اند اما روح‌الله زم مدعی است که اداره این وبگاه را به گروهی خبری داده‌ است؛ پیمان عارف روزنامه‌نگار و تحلیلگر BBC مدعی است که کانال آمدنیوز، روح‌الله زم و بابک اجلالی برای سرویس جاسوسی ترکیه «میت»، کار می‌کنند.

عارف می گوید: «این (آمدنیوز) پروژه مفصلی است که «میت» ترکیه نه علیه جمهوری اسلامی بلکه علیه ایران تدارک دیده است؛ سایت «آمدنیوز» و سایت «نگام» از سوی سازمان «میت» ترکیه اداره می شوند؛ روح الله زم کارگزار ایرانی «آمدنیوز» در پاریس و احمد شمس کارگزار ایرانی «نگام» در آنکارا است.

این ها از میت ترکیه حقوق می گیرند؛ آمدنیوز یک‌ شبه سبز نشد؛ مَردک (روح الله زم) که یک روز به جنبش سبز ربطی ندارد و یک فرصت طلب بزرگ است، برای «آمدنیوز» آخر هر ماه از پاریس بلند می‌شود و می‌آید و 8 هزار یورو حقوق می‌گیرد و به فرانسه برمی گردد؛ بلیط رفت و برگشت او از پاریس به استانبول هم از سوی «میت» خریداری می شود؛ می‌آید سیاست گذاری های جدید را دریافت می کند و به فرانسه برمی گردد.»

سازمان جاسوسی ترکیه «میت» به عنوان دولت در سایه این کشور در سال‌های اخیر در بحران سوریه با سازمان جاسوسی اسرائیل یعنی «موساد» پروژه‌های مشترکی اعم از حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی را انجام داده است و اکنون با توجه به شکست‌های تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و اسرائیل در سوریه، پروژه تخریب ایران از طریق مزدورانی چون گردانندگان «آمد نیوز» و غیره به عنوان پروژه مشترک جدید این دو سرویس جاسوسی در حال عملیاتی شدن است.

نحوه فعالیت و اینکه چرا این کانال تلگرامی مانند سایر کانال‌های متخلف تلگرامی ریپورت و به اصطلاحی «بسته» نمی‌شود را از نگاه کارشناسان رسانه و IT بررسی کردیم.

سیدروح الله امین آبادی کارشناس رسانه به ابعاد فعالیت این کانال ضدانقلاب تلگرامی پرداخت؛ مشروح گفت‌وگوی ما با این فعال رسانه‌ای به شرح ذیل است:

به نظر شما کانال آمدنیوز را چه کسی ایجاد کرده است ؟

کانال آمدنیوز را فردی به نام روح الله زم فرزند محمد علی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و رئیس سابق حوزه هنری ایجاد کرده و اداره می کند هر چند امروز تلاش دارند نشان دهند که ارتباط روح الله زم با این کانال با گذشت از مرحله ایجاد کانال و سایت به یک ارتباط کاری صرف و عاطفی تقلیل پیدا کرده است ولی گرداننده مکانیکی کانال و سایت شخص روح الله زم است.

عملکرد رسانه‌ای سایت و کانال آمدنیوز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته کانال آمدنیوز از نظر سابقه و تاریخچه پس از سایتی به همین نام راه اندازی شده است، «آمد» بر اساس آن چه گردانندگان این کانال و سایت می گویند مخفف سه واژه آگاهی ، مبارز ه و دمکراسی است ولی نگاهی به محتوای کانال و سایت نشان می دهد هم آگاهی ستیز هستند، هم با مبارزه که یک رویه آن مبارزه با استبداد داخلی (از هر نوع و در هر لباس آن) و رویه دیگر آن ایستادن در برابر استعمار خارجی است میانه‌ای ندارند و از سوی دیگر هم با نهادهای انتخابی مستقیم از سوی مردم زمانی که با برنامه‌های طراحی شده برای این سایت و کانال همخوانی ندارند مقابله می‌کنند.

ضد انقلاب خارج نشین در روزهای اول خروج از کشور هر آن چه در چنته دارد و ندارد را رو می‌کند، از هر چیزی که مختصر اطلاعاتی درباره آن دارد و یا می‌خواهد نشان دهد که از آن مطلع است، ولی با گذشته زمان کف گیر به ته دیگ می‌خورد و در تنازع بقا مجبور می‌شوند که برای زیستن سخنانی بگویند و کارهایی بکنند که پیش از آنها کسی انجام نداده است، به عنوان نمونه حسینی مجری سابق تلویزیون که این روزها دست به کارهایی زده است که از هیچ بی دین وطن فروشی ساخته نیست و آن دعوت به آتش زدن مساجد و اماکن مذهبی، آمدنیوز هم چنین حکایتی دارد، گردانندگان این کانال و سایت اطلاعات مختصری دارند ولی با قوه خیال پردازی آنها را پر و بال می‌دهند و خاصیت شبهه هم همین است که آمیخته‌ای از راست و دروغ است و اجازه نمی‌دهد تا مخاطب بین راست و دروغ آن تمیز قائل شود، پس از انتشار این قبیل اخبار و تحلیل‌های آمیخته راست و دروغ ، دیگر انبان گردانندگان آمدنیوز خالی شده است و آنان بایستی برای بقا مبارزه کنند و در میانه این همه سایت و کانال رنگارنگ باید ادعایی مطرح کنند که هیچ کس مطرح نکرده است هر چند دروغ بوده و جز آنها کسی مدعی این جعلیات نشده باشد.

در این رابطه بایستی به یک نکته اشاره کرد و آن این که آمدنیوز برای باور پذیر کردن ادعاهای خود از یک روش استفاده می‌کند و آن گیج کردن مخاطب است، اکثریت اعضای این کانال را مردم عامی تشکیل می‌دهند که اطلاعی از اسامی، سمت‌ها، پست‌ها و غیره ندارند، آمدنیوز در یک گزارش مختصر چند سطری از ده‌ها اسم، مکان و سمت نام می‌برد و با قوه تخیل داستان پردازی می‌کند و طبیعی است که مخاطب نه اسامی را می‌شناسد نه پست‌ها و سمت‌هایی که از آنها نام برده شده است را پیش از این شنیده و در جریان وظیفه سازمانی آنها است و نه قدرت تمیز درستی و نادرستی انبوهی از اطلاعاتی را دارد که در یک کپسول سمی به خورد وی داده شده است.

به نظر می‌رسد مخبرهایی درون دولت است و آنها این اخبار را به آمدنیوز می‌دهند، نظر شما چیست؟

به نظر آمدنیوز بهره‌ای از مخبرهای درون دولتی ندارد هر چند خود تلاش دارد تا نشان دهد چنین منابعی دارد، از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، دولت، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی قوه قضائیه پذیرفتن چنین ادعایی از سوی آمدنیوز گام اولی است که گردانندگان و پشت صحنه های این کانال را به هدف خود یعنی ایجاد هرج و مرج در کشور نزدیک می‌کند.

اطلاعات منتشر شده در این کانال یا دروغ است و یا راست‌هایی است که همگان در جریان آن هستند و با دروغ‌هایی برای جذب مخاطب آمیخته شده‌اند، در این میان و برای دروغ گویی نیازی به منابع دولتی و یا غیر دولتی نیست.

چرا مردم بیشتر به اخبار آمدنیوز اعتماد دارند تا رسانه های داخلی؟

در هیچ جای دنیا شبکه‌های اجتماعی از فیسبوک و توئیتر گرفته تا تلگرام منابع خبری معتبری برای مردم نیستند، این شبکه‌ها تنها خواسته‌ها و منویات بخشی از جامعه را پوشش می‌دهند هرچند با فراگیر شدن شبکه‌هایی چون تلگرام این شبکه ها قدرت تاثیر گذاری بیشتری نسبت به قبل یافته‌اند ولی در مجموع بایستی میان اعتماد به اخبار و تحلیل های یک شبکه و رسانه با سرگرم شدن مردم از طریق شایعات تمیز قائل شد.

به نظر من مردم به اخبار و تحلیل شبکه های رسمی داخلی و خارجی اعم از موافق و مخالف بیشتر اعتماد دارند تا به شایعات و دروغ پردازی‌های کانال‌هایی مانند آمدنیوز که در ماه‌های گذشته و با روشن شدن برخی دروغ پردازی‌ها این اعتماد هر روز کمتر از دیروز می شود.

چه افرادی تاکنون مورد هدف آمدنیوز قرار گرفته‌اند و هدف این کانال از تخریب این اشخاص چیست ؟

نگاهی به محتوای آمدنیوز نشان می‌دهد که این سایت و کانال شباهت عجیبی با شبکه ماهواره‌ای و سایت گروهک نفاق در اهداف و روش‌ها دارد، هر دوی این به اصطلاح رسانه‌ها تخریب اعتماد مردم به نظام را نشانه گرفته‌اند و طبیعی است که در این چرخه هر فرد و یا نهادی که به کلیت جمهوری اسلامی نزدیک تر باشد بیشتر مورد تخریب قرار می‌گیرد، قوه قضائیه به عنوان نهادی که اکثریت مردم با آن در تماس هستند و اعتماد مردم به آن اعتماد به نظام اسلامی محسوب می‌شود در این میان مورد بیشترین تخریب‌ها قرار گرفته است و در آینده این هجمه ها فروکش نخواهد کرد.

در ابتدای پیروزی انقلاب هم گروهک منافقین و دیگر احزاب و جریان های معاند و زاویه دار با جمهوری اسلامی بیشترین حملات خود را متوجه دستگاه قضا و شخص رئیس دیوان عالی کشور یعنی شهید آیت الله بهشتی کرده بودند چرا که می‌دانستند در صورت تخریب اعتماد مردم به دستگاه قضا کلیت ساختار جمهوری اسلامی ضربه می‌خورد و در صورت نیل به این هدف یعنی ایجاد بی اعتمادی عمومی نسبت به اجرای عدالت در کشور هدف قرار دادن راس نظام یعنی ولایت فقیه آسان است.

آمدنیوز در مدت فعالیت رسانه‌ای علاوه بر تخریب اعتقادات دینی مردم بیشترین حمله را متوجه قوه قضائیه و پس از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، روحانیت، مداحان و قاریان قرآن کرده است.

کلام آخر:

نتیجه آن که آمدنیوز برای تخریب افراد و نهادها اولویت‌هایی طراحی کرده است که دولت جمهوری اسلامی فارغ از این که حسن روحانی رئیس جمهور آن باشد یا ابراهیم رئیسی و افراد دیگر، مجمع تشخیص مصلحت نظام فارغ از این که هاشمی رفسنجانی رئیس آن باشد یا هاشمی شاهرودی و غیره در اولویت‌های پایانی قرار دارند.

ابتدا باید نهادهای مرتبط با راس نظام که اعتماد عمومی به جمهوری اسلامی در گرو اعتماد مردم به آنها است مورد تخریب قرار گیرد و در صورت موفقیت در این برنامه نوبت به باقی مسئولان و شخصیت‌ها هم می‌رسد، دور نیست زمانی که آمدنیوز سوابق و اظهارات گذشته حسن روحانی در دهه شصت و بخش هایی از دهه هفتاد را منتشر کند و از او مطالبه کند که چرا این حرف‌ها را زده است.

در ادامه یکی از کارشناسان حوزه IT و امنیت شبکه که نخواست نامش فاش شود در مورد اینکه چرا این کانال تلگرامی که کم و بیش اهدافش معلوم است و سعی در تشویش اذهان عمومی در ایران را دارد، مسدود نمی‌شود پرداخت.

فیلتر کردن در تلگرام به چه صورت است؟

با توجه به اینکه در تلگرام و اینستاگرام آدرس‌ها کارکرد مسیر‌یابی در گروه‌ها و کانال‌ها را بر عهده دارند به راحتی می‌توان گروه یا کانالی را فیلتر کرد.

برای فیلتر کردن یک کانال تلگرامی باید به ادمین آن دسترسی داشته باشیم؟

فیلتر کردن کانال ربطی به اینکه ادمین آن کجاست ندارد، شما وقتی آدرس کانال را فیلتر می‌کنید مانع دسترسی افراد به محتوای کانال می شوید؛ البته اصل محتوا روی سرویس دهنده هست و از بین نمی‌رود.

این نکته ضروری است که امکان دسترسی به محتوای فیلتر شده با فیلتر شکن ممکن است که متاسفانه خیلی روی این موضوع در ایران کار نشده است.

دسترسی به فیلترینگ برای چه نهادهایی آزاد است؟

دسترسی فیلترینگ برای کمیته تعیین مصادیق جرایم یارانه‌ای هست اما خب باید بررسی کرد کمیته چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ کرده است.

یعنی اگر این کمیته بخواهد می‌تواند «آمدنیوز» را فیلتر کند؟

عموما هر آدرسی در فضای اینترنت کشور قابل فیلترینگ هست و هیچ محدودیت فنی در این خصوص وجود ندارد اما همانطور که عرض کردم باید دادسرای رسانه و کمیته تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای وارد عمل شوند.

این عمل به چه صورت انجام می‌شود؟

طبق روال جاری ابتدا در قالب ایمیل به رسانه مذکور تذکر داده می‌شود که باید محتوای مجرمانه را حذف کند، در حالی که توجه نکنند آدرس کانال فیلتر می‌شود و بعد از آن اقدامات قضایی انجام می‌شود.

نحوه فیلترینگ سایت آمدنیوز به چه صورت بود؟

سایت آمد نیوز بنا به تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (۱۳ عضو از قوای سه گانه) و به دلیل بند ۱ ماده ۶  قانون مطبوعات  و مصادیق محتوی مجرمانه (محتوایی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد کند) فیلتر شده است اما این سایت فعالیت خود را متوقف نکرده و از وب ۱به وب ۲ و ۳ منتقل کرده است و به حضور در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی روی آورده است.

سایت آمدنیوز که فیلتر شد، چرا کانال تلگرامی آن فیلتر نمی‌شود؟

همزمان با افزایش فرافکنی و تشویش اذهان عمومی علیه سران نظام، بحث قیلتر کردن یا نکردن تلگرام خبری است که در رسانه ها منتشر می‌شود، اما علی رغم اینکه کارگروه مصادیق مجرمانه چندین بار نسبت به مسدود سازی کانال تلگرامی «آمد نیوز» به وزارت ارتباطات به عنوان مجری فیلترینگ در کشور ابلاغ کرده است اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

برابر مذاکرات انجام شده با مدیران تلگرام تمام کانال‌هایی که بالای ۵ هزار عضو دارند و در سامانه «شامد» ثبت نام نکرده‌اند، باید از سوی تلگرام فیلتر شوند.

اما گویا تلگرام به این موضوع توجه نمی‌کند و بیشتر مسدود سازی کانالها را معطوف به محتوی مستهجن کرده و کمتر به محتویات توهین به مقدسات، ضدارزشی و معاند توجه می کند.

کلام آخر:

به هرحال این مساله خیلی پیچیده نیست و اگر عزمی جدی برای فیلترینگ باشد به راحتی این کار انجام می‌شود و بر خلاف گذشته مشکل و محدودیت فنی نداریم؛ در نتیجه باید دنبال دلایل دیگری در این خصوص بود که می‌تواند در حاشیه‌های سیاسی و رسانه‌ای سلایق سیاسی حاکم جستجو کرد.

***

بعد از شنیدن سخنان این کارشناسان اكنون اين پرسش مطرح است كه با توجه به اشراف اطلاعاتی نهاد‌های امنيتی بر فضای مجازی چرا برخی از ادعاهای «آمدنيوز» و اسنادی كه اين كانال منتشر می‌كند، هنوز پيگرد قانونی نشده است؟ یا چرا هنوز مشخص نشده اسناد دولتی چگونه به دست گردانندگان آمدنيوز رسيده است؟

سابقه شایعه‌های كانال «شهرزادنيوز» عليه رئيس سابق صداوسيما نشان می‌دهد كه ساده‌انگاری فعاليت‌های خبری در شبكه‌های مجازی میتواند منجر به خسارات سنگينی شود به ويژه آنكه اين كانال‌های به اصطلاح خبری از رانت ويژه اسناد و مدارك دولتی برخوردار باشند!

در پایان این نکته را یادآوری می‌کنم که کمتر از یک هفته پیش کانال خبری «ری استارت» که از خارج کشور در حال فراخوان تخریب ساختمان‌های دولتی بود و زیر نظر سیدمحمد حسینی، مجری سابق صداوسیما اداره می‌شد از سوی تلگرام به علت نقض شرایط استفاده از خدمات تلگرام مسدود شد؛ آیا آمدنیوز شامل این خط قرمز تلگرام نمی‌شود؟

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات
آخرین اخبار