خبرهای داغ:
نویسنده و استاد حوزه علمیه قم حضور میلیونی مسلمانان در پیاده روی اربعین و تجمع عزاداران حسینی در کربلا را زمینه ساز ظهور مهدی (عج) دانست.
کد خبر: ۸۹۴۵۰۲۳
|
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری مسئله اربعین را مختص به حضرت سیدالشهدا (ع) دانست و اظهار داشت: پایه گذار اربعین اهل‌بیت علیهم السلام هستند و انبیا و ائمه طاهرین روزی به نام اربعین ندارند.

 

وی در خصوص پیشینه اربعین بیان کرد: در قرآن آمده است «میقات» موسی با پروردگارش در چهل روز حاصل شده است. نقل است که، حضرت آدم چهل شبانه روز بر روی کوه صفا درحال سجده بود. درباره بنی اسرائیل هم آمده که برای استجابت دعای خود چهل شبانه روز ناله و ضجه می‌کردند.

 

حجت الاسلام سروری پایه گذار اربعین را اهل‌بیت علیهم السلام دانست و افزود: بابودن زیارت عاشورا و زیارت وارث که مختص به امام حسین علیه السلام است برای تقویت بیشتر امام باقر (ع) زیارت اربعین را بیان فرمودند.

 

 وی در ادامه افزود: هنگامی که  کاروان اُسراء در شام از دست بنی‌امیه آزاد شدند و دستگاه حاکم عدهّ‌ای ماموران نرم اخلاق مثل بَشیر بن جَذلَم که ابراز علاقه هم به اهل بیت علیهم السلام داشت را همراه آنها فرستادند که به مدینه برگردانند و از برگشتشان انسان می‌فهمد این ماموران آدمهای سخت‌گیری نبودند و خواسته‌های اهل‌بیت را پاسخ گفته و امتناع نمی‌کردند. بین دو راهی مدینه و کربلا پرسیدند که اینجا کجاست؟ گفتند اینجا دو راهی است که از سمتی به مدینه و از سمت دیگر به عراق می‌رود. اهل‌بیت از ماموران درخواست کردند که آنها را به کربلا ببرند و ماموران پذیرفتند.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: از نظر جغرافیایی و مسیر بین عراق و سوریه نشان می‌دهد برگشت اهل‌بیت در اربعین اول امکان پذیر بوده چون چهل روز در سفر بودند مرحوم شهید آیت الله قاضی طباطبایی امام جمعه تبریز کتابی به نام اربعین داردند. با دلایل مختلف عقلی- جغرافیایی ثابت می‌کند که اهل‌بیت علیهم السلام  اربعین اول به کربلا آمدند و اربعین شد اگر دومی باشد که دیگر نمی توان اربعین گفت و بعد از اربعین اهل بیت علیهم السلام: به شدت اربعین را تقویت کردند که زائر به عنوان اربعین به کربلا برود.

 

وی با استناد به روایات و احادیث گفت: امام عسکری‏ علیه السلام فرمودند عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ... و زِیارَةُ الأربَعینَ... مؤمن پنج نشانه دارد... و یکی از آنها زیارت روز اربعین است...، مرحوم علامه مجلسی به نقل از سید بن طاووس بیان می کند چون زنان و اهل‏بیت امام حسین ‏علیه السلام از شام بازگشتند و به عراق رسیدند، به راهنما گفتند: "ما را از راه کربلا ببر" به قتلگاه شهیدان رسیدند... در این هنگام زنان اهل آن وادی گرد ایشان جمع شدند و چند روز عزاداری کردند.  جابر به حالت غش روی مزار امام حسین‏ علیه السلام افتاد؛ به صورتش آب پاشیدم؛ به هوش آمد آن‏گاه سه بار گفت "یا حسین!" سپس گفت "آیا دوست جواب دوستش را نمی‏دهد؟" آن‏گاه گفت:"چگونه می‏توانی جواب دهی در حالی که بین بدن و سرت فاصله افتاد است.

 

حجت الاسلام سروری در ادامه اظهار داشت: زیارت ابی عبدالله(ع) در همه عمر انسان یک مرتبه واجب است حالا اگر زائر بتواند هر سال برود که به یک واجب الهی عمل کرده است. همچنین امام صادق علیه ‏السلام در کامل الزیارات می فرماید: زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی ات را زیاد می کند و زندگی ات را همراه با سعادت می کند و جز سعادتمند نمی میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می کند.

 

نویسنده کتاب «زندگی به سبک آفتاب»، اهمیت زیارت اربعین را از آن جهت دانست که مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه هدف امام حسین از قیام می‌باشد.

 

وی با استناد به فرمایش گهربار امام صادق (ع) گفت: امام صادق(ع) در فرازی در أربعین أبی عبد الله (ع) به خدا می فرماید: خدایا! حسین بن علی سیدالشهدا در راه تو خون دلها خورد تا بندگانت را از نادانی و سردرگمی و گمراهی رهایی بخشد! به عبارت دیگر خون جگر اش را داد، خون گلوی خود را داد، خون سر خود را داد، خون آن بچه شیری را داد تا مردم را متدیّن کند و جامعه خفته و غرق شده در دریای گمراهی و نادانی را نجات دهد.

 

حجت الاسلام سروری افزود: فرازی از زیارت آمده است: فَأعذَرَتِ الدُّعاء وَ مَنَحَ النُّصح، معلوم می شود میراث انبیاء این است که انسان هم کارهای فرهنگی را انجام بدهد، هم آنجا که لازم باشد شهادت داشته باشد، حالا ما ببینیم میراث انبیاء چیست؟! اینکه مردم ابراهیمی بیندیشند و حسینی فکر کنند.

 

وی با اشاره به اینکه هرساله رهسپار شدن عاشقانه بزرگ و کوچک، زن و مرد، پیر و جوان به سوی قبله دلها و عظمت بی‌نظیر عزاداری سالار شهیدان نویدبخش ندای لبیک یا حسین(ع) است، افزود: کاروان عاشوراییان که در اربعین با جوش و خروش در حرکت است و حسینیان را به همراهی فرا می‌خواند و میلیونها دل را به همراه خود می کشاند نوید بخش فراهم کردن زمینه این ندای ملکوتی است.

 

وی بیان کرد: امام عصر(عج) بنا بر اعتقاد اکثر محققین و نص صریح روایات در عاشورای سال ظهور، قیام جهانی خود را در کنار خانه کعبه با ندایی فراگیر آغاز خواهد کرد، همانطور که در روایات آمده است؛ «اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم. آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم، اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم. آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند، الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً ای اهل عالم، جد من حسین را روی خاک افکندند، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً. آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.

 

نویسنده کتاب «پنجره‌ای به زندگی»، اربعین را زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) دانست و گفت: از پنج ندای امام زمان (عج) چهار ندا به ابی عبدالله الحسین (ع) گره خورده است،   پتانسیل عظیم تجمع دهها میلیونی در مراسم اربعین در جهت معرفی قیام جهانی است.

 

وی تقارن مراسم اربعین حسینی و فراهم شدن فرصت حضور دهها میلیونی مسلمانان از سراسر دنیا  نوید بخش امداد الهی و تدبیر غیبی برای یاری و نصرت و زمینه ساز فتح و پیروزی دانست و گفت: خلق پیاده روی اربعین  و تجمع بسیار عظیم عاشقان و عزاداران حسینی در کربلای معلی در حقیقت زمینه ساز ظهور مهدی(عج) است.

ارسال نظرات