محقق یزدی از برنامه ریزی جهت تولید انبوه و عرضه نسل جدید خمیردندان با استفاده از بایو موادهای سرامیکی و در صورت تائید معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت خبر داد.
کد خبر: ۸۹۴۵۰۲۵
|
۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود حافظی، پژوهشگر یزدی است که در سال 89 موفق به اخذ مدرک دکترای خود در رشته مهندسی پزشکی و گرایش بیو متریال از دانشگاه صنعتی امیرکبیر شد. وی یک سال بعد با راه اندازی شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد، قدم به وادی تولید محصولات دانش بنیان گذاشت. موفقیت های وی موجب شد این شرکت در سال 96 به شرکت دانش بنیان صنعتی ارتقا یابد.

 

حافظی که از سال 90 با هدف تولید بایو موادهای سرامیکی آغاز به کار کرد اکنون موفق به تولید سه ماده عمده و موثر در این حوزه شده و اکنون به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای تولید انبوه این محصولات و عرضه آنها به بازار است.

 

 

تولید نسل جدید خمیردندان ها

دکتر حافظی اعلام کرد: از ابتدای فعالیت اصلی ترین هدفی که مد نظر بنده بود تولید هیدروکسی آپاتیت بود که ماده ای کلسیم فسفاتی است که 70 درصد استخوان و 90 درصد از دندان ما را تشکیل می دهد و اصلی ترین کاربرد  این ماده در جهان استفاده به عنوان جایگزین استخوان چه به صورت پودر، گرانول، خمیر و یا داربست داخل استخوان است.

وی گفت: از آنجا که گرفتن مجوز برای استفاده هر ماده جدیدی در داخل بدن بسیار سخت و طاقت فرسا است به ناچار به دنبال کاربردهای دیگر این ماده رفتیم. کاربرد در لوازم آرایشی و بهداشتی مثل خمیر دندان یکی از همین موارد است. برای مثال استفاده از این ماده در خمیر دندان باعث می شود دندان مصرف کنندگان ضد حساسیت شود. همانطور که می دانیم در دندان ها در زمان استفاده از آب گرم و یا سرد احساس درد ایجاد می شود، این احساس درد به دلیل حفره هایی است که بر روی دندان وجود دارد و به عصب می خورد. از آنجا که هیدروکسی آپاتیت جنسی شبیه به دندان دارد می تواند روی سطح دندان لایه ای ایجاد کند و باعث کاهش حساسیت از طریق مسدود کردن این حفره ها شود.

وی ادامه داد: این محصول در حال حاضر به صورت آزمایشگاهی به مراکزعلمی عرضه می شود ولی تولید انبوه و استفاده در خمیر دندان نیاز به مجوز معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت را دارد که هم اکنون در مراحل نهایی اخذ مجوز قرار داریم. امیدواریم مجوز غذا و دارو نهایی شود و بتوانیم محصول را به بازار عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: ما اولین شرکتی هستیم که در ایران به دنبال دریافت مجوز برای تولید انبوه این ماده هستیم.

حافظی در خصوص بحث اشتغالزایی نیز بیان داشت: شش نفر نیروی انسانی از رشته های محتلف حسابداری، شیمی، مدیریت صنعتی و بایو مواد در حال حاضر در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند و مسلما با تولید خمیر دندان های نانو ساختار این تعداد افزایش خواهد داشت.

 

ساخت شیشه زیست فعال و محلول شبیه سازی بدن

این پژوهشگر  در ادامه با اشاره به تولید شیشه زیست فعال گفت: شیشه زیست فعال، یک ترکیب مشابه شیشه های معمولی با تفاوتی در ترکیب است. این ترکیب به نحوی انتخاب می شود که زمانی که وارد بدن می شود، بدن آن را به عنوان یک ماده زیست فعال بشناسد و پس نزند. کاربرد اصلی این محصول هم در جایگزینی استخوان و پر کننده های دندانی است که هم اکنون این ماده به صورت آزمایشگاهی توسط ما تولید می شود.

حافظی در مورد کارکرد «محلول شبیه سازی شده بدن» نیز گفت: هر ماده ای که بخواهد به عنوان ماده ای داخل بدن استفاده شود باید برخوردش با مایعات داخل بدن سنجیده شود تا مشخص شود چه بر هم کنشی دارد، لذا محلولی درست می شود که از لحاظ غلظت یونی خیلی شبیه پلاسمای خون انسان است و قبل از اینکه ماده ای وارد بدن انسان شود با این محلول تست می شود تا مشخص شود زیست فعال است یا نه و با بدن بر هم کنش مثبتی دارد یا خبر.

 

شیرینی های کار پژوهشی

وی با اشاره به مشکلات اخذ مجوز گفت: قطعاً در چنین مواردی اخذ مجوز دشوار است. به خصوص اینکه ما باید با اداره غذا و داروی تهران در ارتباط باشیم اما برای این کار باید از کانال یزد وارد شویم. باید نامه نگاری ها با معاونت یزد صورت بگیرد و سپس به تهران منتقل شود. خب در انتقال نامه ها و زمانی که صرف این پروسه می شود مشکلاتی وجود دارد ولی  در نهایت اکنون در شرف اخذ مجوز قرار داریم.

وی با اشاره به سختی ها و مشکلات انجام کارهای پژوهشی و تولیدی خاطر نشان کرد: بنده سال 89 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و از سال 90 نیز جذب هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی کرج شدم و تجربه سه سال فعالیت در این سمت را در کارنامه خود دارم. شخصاً هر دو سیستم دانشگاهی و کار تولید را امتحان کرده ام لذا پیشنهادم به فارغ التحصیلانی که در چنین دو راهی سرگردان هستند این است که اگر اهل سختی و چالش هستند وارد کار تولید شوند و اگر میخواهند زندگی آرام، بی دغدغه و یک حقوق مکفی داشته باشند در محیط دانشگاهی فعالیت کنند. درست است که یک طرف امنیت شغلی تضمین شده است اما طرف دیگر نیز شیرینی های خاص خود را دارد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

ارسال نظرات