گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 16
مشکلات صنعت آبزی پروری تولید ماهیان سردابی تنها به بخش واردات تخم چشم زده ماهی و شیوع بیماری ختم نمی شود.  
کد خبر: ۸۹۴۵۰۸۹
|
۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

گزارش بسیج حاکی از آن است که مشکلات صنعت آبزی پروری و تولید ماهیان سردابی تنها به بخش واردات تخم چشم زده ماهی و شیوع بیماری ختم نمی شود  این مشکل، زمانی دو چندان می شود که به صورت قانونی از کشور چین ماهی تیلاپیا وارد کشور می شود. این  در حالی است که  وقتی تولید کنندگان در شوک  شیوع بیماری و تلف شدن ماهی ها قرار دارند ماهی تیلاپیا بازار را قبضه کرده و روزگار تولیدکنندگان ماهی را سیاه تر می کند.

این گزارش می افزاید در این بین هیئت مدیره اتحادیه ماهیان سردابی سعی دارد با تشکیل اتحادیه جدید، مشکلات و  تخلفات گذشته را در ذهن مردم پاک کرده و آنها را برگردن سازمان تعاون روستایی بیندازد. در صورتی که سازمان تعاون شهر و روستا قوانین خود را برای زیر مجموعه های خود و کل تعاونی های کشور الزام آور می کند . قوانینی که به طور تخصصی برای حوزه پرورش ماهی نیست و ارتباطی با آبزی پروری ندارد.

بر این اساس البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد که  وزارت تعاون هم نتوانسته وظایف و مسئولیت خود را به صورت درست و صحیح اعمال کند. بر همین اساس وقتی ۱۸ سال اعضای هیئت مدیره اتحادیه ثابت مانده اند واز  سال ۱۳۹۱ تاکنون جلسه ای به عنوان مجمع تحادیه ماهیان سردابی تشکیل نشده، نشان از عدم کنترل و توجه نظارت وزارت تعاون دارد.چنانچه  شاید عدم انگیزه مسئولان وزارت تعاون در حوزه آبزی پروری این است که آنها به طور مستقیم در تولید یک کالای مشخص  نقش ایفا نکرده است. البته شاید وزارت تعاون مجموعه‌هایی را در وزارت صنعت و  اتاق بازرگانی داشته باشد اما انگیزه لازم برای دخالت و حل مشکلات درون مجموعه ای ندارد.

ارسال نظرات