خبرهای داغ:
گفتاری از آیت الله میرباقری؛

زیارت سیدالشهداء(ع) فرار از غفلت‌ها و وابستگی‌هاست

زیارت سیدالشهداء(ع)، فرار الی الله و فرار از آلهه‌ و غفلت‌ها و وابستگی‌ها و خستگی‌هاست.
کد خبر: ۸۹۴۵۲۶۱
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، متن زیر گفتاری از آیت الله میرباقری است که در ادامه می خوانید؛

«هدف زیارت، خداست. در ورودی زیارت امام رضا(ع) که ظاهراً از امام هادی(ع) نقل شده است، در در منزل خود می‌گوییم که: «بسم الله و بالله و الی الله و الی بن رسول الله»؛ به سمت خدا و رسول خدا می‌رویم.

پس سیر ما به سمت خداست که از وادی ولایت عبور می‌کند. مانند وقتی حج می‌رویم، سیر ما به سوی‌ خداست که از وادی حج عبور می‌کند.

وقتی کسی زیارت می‌رود، مقصدش خداوند متعال است. کسانی نمی‌فهمند و یا نمی‌خواهند بفهمند و یا خدای متعال از آنها فهم را گرفته و می‌گویند زیارت شرک است! اینها نمی‌دانند که سیر الی الله از وادی نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) باید عبور کند و اصلاً ممکن نیست کسی به حضرت حق، بدون عبور از این صراط برسد. که «اللهم اجعل لی مع الرسول سبیلا». راه ما با خدا، باید در همراهی با رسول خدا(ص) اتفاق بیفتد. پس اگر زیارت، سفر الی الله است که از وادی ولایت معصومین(ع) عبور می کند، زیارت سیدالشهداء(ع) در واقع فرار الی الله و فرار از آلهه‌ و غفلت‌ها و وابستگی‌ها و خستگی‌ها می‌باشد.

افرادی که فرار الی الله می‌کنند و رو به سوی زیارت امام حسین(ع) می‌آورند درجاتی دارند. در روایات آمده که عابدین که کسانی هستند که از شرک و نفس و شیطان و عبادت دنیا فارغ هستند؛ اینها سه دسته هستند. «إِنَ‏ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‏ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَ‏ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‏ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ إِنَ‏ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ‏ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِیَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ». عده‌ای رغبت در ثواب‌ها دارند، عده‌ای ترس از عقوبت عامل بندگی آنهاست که اندو دسته مدح می‌شوند و عبادالله هستند و مذمت ندارند. ولی دسته‌ای که سرآمد هستند آنهایی هستند که با اشتیاق و محبت عبادت می‌کنند. و حُب است که آنها را وادار به بندگی می‌کند نه رغبت و رهبت. عبادت آنها عبادت محبین است، خشوع و تواضع آنها در برابر خدا خشوع و تواضع محبین است. اینها کسانی هستند که به بهشت رضوان راه دارند و درک محبت خدا می‌کنند.

پس کسانی که حج می‌روند و فرار الی الله می‌کنند و افرادی که به زیارت امام حسین(ع) می روند تا فرارشان به سوی خداوند متعال باشد و با کشتی امام حسین(ع) سیر می‌کنند؛ چند طائفه هستند. یک طائفه آنها مشتاقین هستند. در زیارات امام حسین(ع) صدها روایت، بلکه بیشتر داریم که فضایل شگفت انگیز برای زیارت امام حسین(ع) ذکر شده است، ولی دسته‌ای مشتاقین هستند... .»

ارسال نظرات
پر بیننده ها